زمان مطالعه: 2 دقیقه
کاراکترهای خاص و مخفی کیبورد (فارسی، عربی، انگلیسی)

کاراکترهای خاص و مخفی کیبورد (فارسی، عربی، انگلیسی)

تایپ کاراکترهای مختلف فارسی و انگلیسی آسان است و همه به آن آگاهی دارند، اما گاهی در هنگام تایپ پیش می آید .

تایپ کاراکترهای مختلف فارسی و انگلیسی آسان است و تقریباً همه به آن آگاهی دارند. با این حال، گاهی در هنگام تایپ پیش می‌آید که می‌خواهیم حرف یا علامت خاصی را استفاده کنیم اما آنقدر کلیدهای ترکیبی در ویندوز زیاد است که نمی‌توانیم کاراکتر مورد نظر خود را به راحتی پیدا کنیم. مثلاً می‌خواهیم یک متن فارسی که در آن به اشتباه به جای حرف فارسی " ک " حرف " ک " عربی خورده را اصلاح کنیم یا به کاراکتری نظیر " ؛ " یا "  ُ " احتیاج داریم.

قبل از این‌که به سراغ نحوه تایپ کاراکترهای خاص (کاراکترهای غیر حرفی و غیر عددی موجود در صفحه کلید) برویم، بهتر است با حروف و اعداد و کاراکترهای خاص صفحه کلید در حالت فارسی، عربی و انگلیسی آشنا شویم.

حروف و اعداد صفحه کلید در حالت فارسی / عربی 

  • ا ب پ ت ث ج چ ح خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی ي
  • 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

حروف و اعداد صفحه کلید در حالت انگلیسی 

  • a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z
  • A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
  • 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0

سایر کاراکترهای صفحه کلید در حالت فارسی / عربی / انگلیسی

  • \ ÷ = -  + _ ( ) * & ^ % $ # @ !
  • { } \ [ ] , ؛ ، ریال  ٍ   ٌ  ً
  • " : » « ـ آ ۀ  ّ  ِ  ُ  َ
  • ؟ > < ء أ إ ؤ ژ ی ة
  • | × ک
  • / . , ' ; " : ~ ٫

مفهوم کد اسکی و یونیکد کاراکتر

موضوع دیگری که به منظور تایپ یک کاراکتر به دانستن آن نیاز داریم، مغهوم یونیکُد (UniCode) است و قبل از دانستن این مفهموم لازم است با مفهوم دیگری به نام کُد اَسکی (ASCII) آشنا شویم.

هر کاراکتر دارای یک کد اسکی مخصوص به خود است. هر کد اسکی یک بایت که دارای 8 بیت هست را اشغال می‌کند. پس به این ترتیب، در کامپیوتر از 128 = 8 ^ 2 کاراکتر می‌توان استفاده نمود. مسلماً این تعداد نمی‌تواند کاراکترهای تمام زبان‌ها و علائم را پوشش دهد. به همین خاطر و برای پوشش دادن همه زبان‌ها و کاراکترها از استاندارد یونیکد استفاده می‌شود.

استاندارد یونیکد برای هر کاراکتر از 2 بایت = 16 بیت استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، در یونیکد می‌توان از 65536 = 16 ^ 2 کاراکتر استفاده کرد. البته برای بسیاری از کاراکترها عملاً همه این فضای 16 بیتی اشغال نمی‌شود. کد اسکی و یونیکد کاراکترهای انگلیسی با هم برابر هستند اما این موضوع در مورد سایر زبان‌ها صادق نیست.

در بسیاری از برنامه‌های کاربردی خواهان این هستیم که اعداد به فارسی نمایش داده شوند تا به انگلیسی، مخصوصا در برنامه‌های حسابداری یا گاهی نیاز داریم از کاراکترهای غیرمعمول استفاده کنیم. در چنین مواردی می‌توانیم از یونیکد کاراکتر مورد نظر استفاده کنیم.

چطور یونیکد هر کاراکتر را به دست آوریم؟

برای به دست آوردن یونیکد هر کاراکتر در سیستم عامل ویندوز می‌توان از character map استفاده کرد. برای این منظور در ویندوز کلیدهای ویندوز + R را فشار دهید تا پنجره run باز شود. در این پنجره، دستور charmap را تاپپ نموده و کلید اینتر را فشار دهید تا این دستور اجرا شود.

با اجرای این دستور، پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که در آن می‌توانید پس از مشخص کردن فونت، کاراکتر مورد نظر خود را پیدا کنید و با انتخاب آن، یونیکد کاراکتر را به دست آورید. با کپی کردن این یونیکد و پیست (paste) کردن آن در محل مورد نظر می‌توانید آن کاراکتر را در هر جایی که مایل هستید وارد کنید.

نحوه پیدا کردن یونیکد هر کاراکتر

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «کاراکترهای خاص و مخفی کیبورد (فارسی، عربی، انگلیسی)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره کاراکترهای خاص و مخفی کیبورد (فارسی، عربی، انگلیسی) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.