- آسمونی
- مجله اینترنتی
- فیلم و سینما
- نقد فیلم
- نقد فیلم هزارپا ؛ پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران
نقد فیلم هزارپا ؛ پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران
معرفی فیلم کمدی ؛ هزارپا (ساخته ابوالحسن داوودی)
عوامل فیلم هزارپا
آسمونی : کارگردان: ابوالحسن داودی (زاده 1334 – نیشابور) کارگردان، فیلمنامهنویس و تهیهکننده اهل ایران است.داوودی از کارگردانهای صاحب سبک سینما به شمار میرود، زادبوم، رخ دیوانه، تقاطع و مرد بارانی فیلمهای قابل توجه او میباشند.
داوودی فعالیت هنری را با نگارش نقد و مقالات سینمایی آغاز کرد. وی فعالیت سینمایی را سال 1365 با نگارش فیلمنامه فیلم پائیزان به کارگردانی رسول صدر عاملی، با همکاری فرید مصطفوی تجربه کرد.
از دیگر فعالیتهای داوودی میتوان به تأسیس دفتر تولید فیلم آرتا فیلم، نگارش مقالههای سینمایی و رئیس اسبق هیئت مدیره خانه سینما اشاره کرد.
نویسندگان فیلم هزارپا : امیر برادران، پیمان جزینی، مصطفی زندی،
تهیه کننده فیلم هزارپا : رضا رخشان
با هنرنمایی: رضا عطاران، جواد عزتی، سارا بهرامی، مهران احمدی، شهره لرستانی، سپند امیرسلیمانی، امید روحانی و…
سال تولید: 1396
تاریخ انتشار: 1396
خلاصه داستان فیلم هزارپا
آسمونی : هزارپا تازهترین ساخته بلند سینمایی ابوالحسن داوودی می باشد.این فیلم بعد از «رخ دیوانه» که همچون کارهای قبلی این کارگردان، از حضور بازیگران مطرحی بهره میبرد.
هزارپا پس از «نان و عشق و موتور 1000» تجربه تازه ابوالحسن داودی در ژانر کمدی محسوب میشود.
هزارپا داستانی کمدی دارد که به فضای دهه 60 و اوایل دهه 70 مربوط میشود.
داوودی برای ایفای نقش اصلی داستان خود از رضا عطاران استفاده کرده و قرارداد ایفای نقش فیلم توسط این بازیگر کمدی و پرفروش سینمای ایران بسته شد. داوودی درباره این فیلم گفت: معتقدم یک تفاوت بزرگ بین فرهنگ این دوران و فرهنگ دوران اوایل انقلاب و بلافاصله پس از جنگ تحمیلی وجود دارد که پرداختن به آن در قالب طنز برای مخاطب جذاب خواهد بود…
«هزارپا» جدیدترین ساخته سینمایی داودی بعد از فیلم «رخ دیوانه» است که از جمله فیلمهای پربازیگر امسال است.
ابوالحسن داودی شانزده سال بعد از «نان و عشق و موتور 1000» بار دیگر سراغ ساخت فیلمی کمدی رفته است.
این فیلم تصویری مفرح و تازه از وقایع اجتماعی یک دوران نوستالژیک را ارائه میدهد و با مضمونی تازه به موضوعاتی وارد میشود که گفته میشود تا به حال در تاریخ سینمای کمدی ایران به آنها پرداخته نشده است.
- رضا عطاران
- جواد عزتی
- سارا بهرامی،
- مهران احمدی
- لاله اسکندری
- سعید امیرسلیمانی
- شهره لرستانی
- امید روحانی
- سپند امیرسلیمانی
- امیر مهدی ژوله
- سینا رازانی
- حسین سلیمانی
- محمد نادری
- علی عامل هاشمی
- علی صالحی
- نعیمه نظام دوست
- بهرام ابراهیمی
- مرتضی زارع
- ارشا اقدسی
- شهین تسلیمی
- اشکان منصوری
- حمیدرضا فلاحی
- علی یعقوبی
- فرید شهریاری
- امیر صادقی
- منصور نوری
- علی بابلی
- امیر فرزان
- حسن حسینیان
- مهدی جعفری
- مبین رستگار
- غلام میرزایی
- پیام زمانی
دیگر عوامل فیلم عبارتند از:
- کارگردان: ابوالحسن داودی
- تهیه کننده: رضا رخشان
- نویسندگان: امیر برادران، پیمان جزینی، مصطفی زندی
- مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده
- طراح صحنه و لباس: کامیاب امین عشایری
- طراح گریم: ایمان امیدواری
- مدیر صدابرداری: نظام الدین کیایی
- دستیار اول کارگردان: فراز داودی
- برنامه ریز: درنا مدنی
- دستیار اول فیلمبردار: محمد عزت خواه
- جلوه های ویژه بصری: وحید قطبی زاده
- طراح بدلکاری: ارشا اقدسی
- جلوه های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، امیر روزبهانی
- منشی صحنه: غزل رشیدی
- مستند پشت صحنه: پویان بحق
- عکاس: هلیا رضایی
- مشاور رسانهای: آریان امیرخان
- مدیر تولید: محمدحسن نجم
- مدیر تدارکات: حمید پرهیز
- سرمایهگذاران: رضا رخشان
- گلرنگ رسانه، ابوالحسن داودی
- پخش: فیلمیران.
نقد فیلم هزارپا
خنداندن مردم کار راحتی نیست، به خصوص مردمی که با انواع و اقسام مشکلات و گرفتاریها در جامعه سر میکنند و دیگر نا و دل و دماغی برای خندیدن و حتی لبخند زدن ندارند.با این حال هنر کمدی و قدرت طنز، همین جاها باید خودش را نشان دهد و رسالت کمدینها در این اوقات باید به کار بیاید و گامی برای بهتر کردن حال مردم بردارد.
کارشناسان و تحلیلگران و سینماگران بر این عقیده هستند که کار در سینمای کمدی و خنداندن مخاطبان، راحت نیست و ساخت آن را سختتر از فیلمهای تراژیک و ملودرام و تلخ میدانند.
آسمونی ، نقد فیلم هزارپا : از این رو سختی کار کمدینها، فیلمنامهنویسان و کارگردانهای این عرصه بیش از پیش احساس میشود.
در این وضعیت، حفظ استاندارد و ارائه اثری با کیفیت در سینمای کمدی، نیازمند استعداد، امکانات و ابزارهایی مهم و تعیینکننده است و هر فیلمی صرفا به دلیل برخورداری از صحنهها و دیالوگهای خندهدار، نمیتواند مفتخر به واژه کمدی شود. سینمای کمدی جهان همواره و از ابتدا، استانداردهایی را رعایت کرده و فیلمهای جذاب و باکیفیتی را در این زمینه ارائه کرده است.
چه آن زمان که ستارههای کمدی دوران صامت ظهور کردند و با انواع شیرینکاریها و طنازیهایشان، جهان را برای همه تحملپذیرتر کردند و چه مدتی بعد که کمدینهای ناطق هم با انبوه دیالوگهای بامزه، تماشاگران را از خنده رودهبر میکردند.
آسمونی : این مسیر موفقیتآمیز بعدها و تا امروز هم با فراز و نشیبهایی در سینما ادامه پیدا کرده است. با این حال فیلمهای بسیاری هم بودند و هستند که برای خنده گرفتن از تماشاگران به هر ترفند و راهکاری متوسل میشوند و به وفور از شوخیهای جنسی، سیاسی، مذهبی و اقلیمی بهره میبرند و حتی میتوان گفت از آنها سوءاستفاده میکنند.
اما فیلمهای خیلی خوب سینمای کمدی و استاندارد، متر و معیار درست و امتحان پس دادهای را در این زمینه ارائه دادند.
آثاری که بیشتر آنها بینیاز از بهرهگیری از زرق و برقهایی که ذکرشان در بالا رفت، موفق به جلب نظر و رضایت تماشاگران و حتی منتقدان سختگیر سینما شدند. در تاریخ سینمای ایران هم باوجود برخی فیلمهای باکیفیت، استاندارد و جذاب و ماندگار در زمینه کمدی، غالب آثار در این خصوص، فیلمهایی کمکیفیت و به دور از استانداردهای کمدی است.
بویژه این موضوع بسیار در فیلمهای شبهکمدی این سالهای ایران دیده میشود و فیلمها با سوءاستفاده از شوخیهای رکیک و کنایههای سطحی سیاسی، صحنههای نچسب و شخصیتهایی غیرجذاب، فقط تلاش میکنند رکوردشکنی غیرواقعی و بیهودهای در گیشه داشته باشند و بس.