1 نظر
مطالعه: 3 دقیقه
موزه فرش ایران

موزه فرش ایران

موزه فرش ایران یکی از موزه‌های تخصصی تهران است که در آن از فرش‌هایی نفیس و زیبا نگهداری می‌شود.

موزه فرش ایران یکی از دیدنی‌ ترین جاذبه‌ های تهران برای علاقمندان به فرش و هنر قالی بافی محسوب می‌شود. در این موزه مجموعه‌ ای از فرش‌ های قدیمی و بسیار ارزشمند و گرانبها حاصل کار دست هنرمندان مشهور ایرانی و انواع گلیم‌ ها برای بازدید عموم مردم به نمایش گذاشته شده است. آسمونی در این بخش برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با موزه فرش ایران، به معرفی کامل موزه فرش ایران در تهران می پردازد.

معرفی موزه فرش ایران در تهران

موزه فرش ایران در تهران
موزه فرش ایران در تهران

موزه فرش، یکی از معروف ترین موزه ‌های تهران است. این موزه به دستور فرح پهلوی ساخته شد و در روز 22 بهمن 1356 به وسیله وی گشوده شد. این موزه در ضلع شمالی پارک لاله تهران واقع شده است. در این موزه فرش های بسیار نفیس از سراسر ایران که حاصل کار هنرمندان مشهور می باشد به نمایش گذاشته شده است. هدف از تشکیل این موزه را می‌توان پژوهشی در سوابق، تحصیلات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش خاصه فرش ایرانی دانست.

ویژگی های موزه فرش ایران

موزه فرش ایران دارنده با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است و از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنر دوستان به شمار می آید. معمولاً حدود 135 تخته از شاهکارهای قالی ایران، بافت مراکز مهم قالی‌بافی مانند کاشان، کرمان، اصفهان، تبریز، خراسان، کردستان و جز آن‌ها، در تالار طبقه هم‌کف به معرض نمایش گذاشته می‌شود.
همچنین در این نمایشگاه تابلوفرش های نفیس تبریزی، فرش تبریز به نمایش درمی آید که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می کند. در این نمایشگاه نمونه‌هایی از قالیچه‌های تصویری شاهنامه بایسنغری به نمایش درآمده است که گوشه‌هایی از ادبیات، اسطوره، مذهب و فرهنگ و هنر غنی ایران را نشان می‌دهد.

ساختمان موزه فرش ایران

ساختمان موزه فرش ایران
ساختمان موزه فرش ایران

ساختمان موزه فرش ایران در تهران موزه فرش ایران در خیابان کارگر شمالی تقاطع دکتر فاطمی یا به عبارتی دیگر در ضلع شمال غربی پارک لاله و در فضایی به وسعت 12000 متر مربع واقع شده است‌. این موزه در سال 1340 به صورت ناتمام به منظور گالری فرش ساخته شد و به مدت 15 سال بصورت متروکه باقی ماند و سپس در اوایل سال 1355، کار تعمیرات و تغییرات کلی آن آغاز و در نهایت روز 22 بهمن ماه سال 1356 رسما افتتاح گردید.
ساختمان موزه 3400 متر مربع مساحت دارد و آذین‌های نمای بیرونی آن شبیه دار قالی است. طراح بنای این موزه، عبدالعزیز فرمانفرمائیان است. همچنین پلان موزه فرش ایران به دلیل طراحی زیبای این موزه از جمله پلان های پرطرفدار در بین دانشجویان رشته معماری است.

  • نماز خانه یا مسجد موزه فرش ایران

در فضای سبز موزه ی فرش تهران بنایی با شکل خاص و به صورت دیواری دو جداره و بدون سقف ساخته شده است. به گفته ی کامران دیبا، که خود از مهندسین طراح موزه ی فرش بوده است، عناصر به کار رفته در فضای این موزه، خالص ترین و ساده ترین فرم یک مسجد است و این نظری است که معماران عرب درباره ی معماری موزه ی فرش تهران داشته اند.
نمازخانه موزه فرش ایران که در راه ورود به موزه قرار گرفته است با دیوار های بلند بتنی تضاد زیادی با محوطه ایجاد کرده. دیوارهای بتنی در کنار هم به شکل یک مکعب بدون سقف هستند و در میان هر دیوار یک شکاف وجود دارد. سادگی این بنا با توجه به کاربری آن و دور ساختن انسان از محوطه ی بیرونی آرامش خاصی به مخاطبان می دهد.

  • کتابخانه موزه فرش ایران

در کتابخانه موزه حدود 3500 جلد کتاب به زبان‌های فارسی، عربی، فرانسه، انگلیسی و آلمانی در اختیار هنردوستان و پژوهشگران قرار می گیرد. پژوهش در سوابق، تحولات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش، خاصه در ایران، گردآوری و خریداری نمونه انواع قالی‌های دست بافت ایرانی و برگزاری نمایشگاه‌های موقت از فرش ایران و سایر نقاط جهان، از اهداف موزه به شمار می آید.

فرش های موزه فرش ایران

فرش های موزه فرش ایران
فرش های موزه فرش ایران

این موزه شامل سایر محصولات از قبیل گلیم هم می‌شود. ساختمان موزه فرش ایرانی، دارای دو تالار است و برای نمایش انواع قالی ‌های دست بافت و گلیم مورد استفاده قرار می گیرد. طبقه همکف این موزه برای نمایش دائمی 150 قطعه فرش و طبقه دوم آن برای برگزاری نمایشگاه‌های موردی و فصلی در نظر گرفته شده است. معروف ترین فرش های ایران در این موزه نگهداری می شوند که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

 آدرس موزه فرش ایران

آدرس موزه فرش ایران تهران، میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، تقاطع دکتر فاطمی، ضلع جنوب شرقی چهارراه، موزه فرش ایران
تلفن موزه فرش ایران 021-88977903
سایت موزه فرش ایران https://carpetour.net
ورودی موزه فرش ایران حدوداً 10.000 تومان
زمان بازدید موزه فرش ایران همه روزه به جز دوشنبه و ایام سوگواری از ساعت 9 تا 18

عکاسی بدون استفاده از فلش در موزه آزاد است.

  • دسترسی به موزه فرش ایران

رسیدن به موزه فرش ایران، می‌توانید در ایستگاه مترو میدان انقلاب اسلامی در خط 4 مترو تهران از قطار پیاده شده و از آنجا با تاکسی در خیابان کارگر شمالی به تقاطع خیابان دکتر فاطمی و ورودی موزه فرش برسید که مسیر نسبتا کوتاهی است.
همچنین، اتوبوس‌های مسیر میدان آزادی-میدان هفت تیر و میدان آزادی-میدان ولیعصر در ضلع جنوبی پارک لاله ایستگاه دارند و از آنجا با پنج دقیقه پیاده‌روی به موزه فرش می‌رسید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «موزه فرش ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره موزه فرش ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.