زمان مطالعه: 4 دقیقه
آشنایی با بیمه باربری و حمل و نقل

آشنایی با بیمه باربری و حمل و نقل

در صورت سپردن بار و اموال و دارایی تان به شرکت های باربری ، چطور میخواهید از عدم گم شدن کالا و یا سلامت آن حین تحویل اطمینان حاصل کنید؟ در تجارت نوعی بیمه برای
cargo-insurance-and-transport
cargo-insurance-and-transport

بیمه حمل و نقل کالا و باربری پوششی است که بیمه گر درمقابل دریافت حق بیمه متناسب با پوشش بیمه ای ازبیمه گذار، تعهد می کند که چنانچه کالای مورد بیمه در جریان حمل و جابجایی ازمبدأ به مقصد مندرج در بیمه نامه و به علت وقوع یکی از خطرات مندرج در بیمه نامه تلف و یا دچار خسارت شد و یا بیمه گذار براساس قوانین و مقررات بین المللی متحمل پرداخت هزینه هایی گردید، زیان وارد به کالا را جبران کرده و هزینه ها را هم بپردازد. البته علاوه بر پوشش های گفته شده ، دربعضی از موارد زیان وخسارات وارد به اشخاص ثالث هم تحت پوشش این بیمه نامه ها قرار می گیرد. حمل و نقل و جابجایی کالا ممکن است توسط وسایل حمل و نقل مختلف مانند کشتی ، هواپیما، کامیون و قطار انجام پذیرد. به همین دلیل شما رو در این بخش آسمونی با این نوع بیمه آشنا می کنیم. بیمه باربری و بیمه حمل و نقل کالا را به سه بخش عمده و اساسی به شرح زیر تقسیم میشود : 1- بیمه حمل و نقل دریائی 2- بیمه حمل و نقل زمینی 3- بیمه حمل و نقل هوایی در بسیاری از مواقع اجازه استفاده از وسایل مختلف حمل کالا در بیمه نامه داده می شود و در نتیجه کالا با کشتی ،کامیون و قطار و احتمالا با هواپیما حمل می شود و به همین دلیل این گونه بیمه نامه ها مورد تقاضای متصدیان حمل ونقل است که ، آزادی عمل بیشتری را در اختیار آنها قرار می دهد. بنابراین چنانچه کالا تمام مسیر حمل را با یک وسیله نقلیه طی کند، بارنامه مربوط به آن وسیله حمل صادر می شود و در نتیجه بیمه نامه هم بر همان اساس صادرمی گردد.

cargo-insurance-and-transport(3)
cargo-insurance-and-transport(3)

بیمه باربری دریایی قرارداد بیمه باربری دریایی ، قراردادی است که براساس آن بیمه گر تعهد می کند که خسارات وارد به کالای موردبیمه را که در جریان حمل بر اثر حوادث لندن صادرمی کنند، یعنی این که صنعت بیمه کشور پذیرای اصول و مقررات یکنواخت بازارهای بیمه جهانی شده است تا داد و ستد اتکایی هم دراین زمینه تسهیل شده باشد. نگاهی به حجم واردات و صادرات کالا چه قبل و چه بعد از انقلاب گویای فعالیتهای اقتصادی کشور است واهمیت استراتژیک بیمه نامه حمل و نقل دریایی ، زمینی و هوایی را نشان می دهد.کالای خریداری شده بدون در نظر گرفتن نحوه خرید آن به وسیله خریدار و یا فروشنده بیمه می شود. در بیمه نامه باربری دریایی ، بیمه گر تعهدات خود را در قبال بیمه گذار به روشنی در بیمه نامه تصریح و استثنائات را مشخص می کند. به منظور ارائه یک تقسیم بندی مفید و ساده ، بیمه نامه های باربری را برحسب نوع بیمه نامه و نوع کالای موردحمل می توان به چهار گروه اصلی و اساسی تقسیم کرد که به اختصار به شرح آنها می پردازیم . قبل از ورود به بحث درباره انواع بیمه نامه های باربری ، لازم است این مسئله توضیح داده شود که بیمه بدنه کشتی، خسارت همگانی، هزینه های نجات ،عدم تحویل کالا و خطر جنگ در طبقه بندی بیمه های دریایی قرارمی گیرند.

cargo-insurance-and-transport(1)
cargo-insurance-and-transport(1)

بیمه حمل و نقل زمینی حمل و نقل داخلی (توزیع کالا) بیمه این نوع حمل و نقل پیچیده و درهم آمیخته است. دلیل عمدهٔ آن نیز دله دزدی های فراوان است که به محمولات تجاری در حین حمل داخلی وارد می شود. دو نوع پوشش بیمه ای برای حمل داخلی به شرح زیر قابل صدور است: - حمل کالای بیمه شده با وسایل نقلیهٔ خود بیمه گذار با مبلغ بیمه شدهٔ معین برای هر وسیلهٔ نقلیه. - تحویل کالا برای حمل با وسایل نقلیهٔ موتوری زمینی (با مالکیت بیمه گذار یا اشخاص غیر)، راه آهن یا پست با مبلغ بیمه شدهٔ مشخص برای هر حمل. - عواملی که در ارزیابی ریسک مؤثر هستند و باید در اختیار بیمه گر قرار گیرد عبارتند از: نوع و ماهیت کالا از نظر میزان آسیب پذیری و سرقت حمل و نقل در خشکی بیمه گذار برای حفظ سرمایهٔ خود در ادامهٔ مسیر در خشکی باید بیمهٔ باربری تهیه کند. بیمهٔ حمل و نقل کالا در خشکی، مکمل بیمهٔ حمل دریائی است و پوشش های بیمه ای مشابه دارد. خطرهای متعددی حمل کالا را در خشکی تهدید می کنند که می توان به حوادث وسایل نقلیه، آتش سوزی، شکستگی، زنگ زدگی، آب دیدگی، سرقت و عدم تحویل کالا اشاره کرد. اعتبار بیمه نامه از زمان تحویل کالای بیمه شده به مؤسسهٔ حمل و نقل شروع و پس از تحویل کالا در مقصد خاتمه می یابد. چنانچه صاحب کالا در مدت معینی که در قرارداد بیمه ذکر شده کالا را تحویل نگیرد اعتبار بیمه نامه پس از این مدت منقضی می شود.

cargo-insurance-and-transport(2)
cargo-insurance-and-transport(2)

بیمه حمل و نقل هوایی در یک تعریف کلی کلمه “هواپیما” به مجموعه ای از قطعات و تجهیزات گفته می شود که پس از نصب در کنار یکدیگر امکان انجام عملیات پرواز را مهیا می نماید . هواپیما ها به دو دسته بندی کلی تقسیم می گردند: - سبک وفوق سبک (که اغلب جهت مقاصد تفریحی ، آموزشی ، تبلیغی مورد استفاده قرار می گیرند) - سنگین و فوق سنگین(که اغلب جهت جابجایی بار ومسافر مورد استفاده قرار می گیرند) بیمه حمل و نقل هوایی پوششهای مورد نیاز بیمه گزاران را در قبال ریسکهای مربوط به فعالیت های مالکیت ، بهره برداری ، تعمیر ونگهداری و یا فروش آن را ارائه می نماید عدم تحویل کالا اصولا عدم تحویل به وضعیتی گفته می شود که کالای مورد بیمه یا یک قسمت از آن در جریان حمل و به دلیل نامعلومی مفقود شده باشد و بیمه گذار از دریافت کالای خود محروم شود. به همین دلیل چنانچه عدم تحویل کالا مشخص باشد مثلا کالا غرق شده و یا به سرقت رفته باشد، این خسارت به عنوان عدم تحویل تلقی نمی شود و بیمه گذار می تواند خسارت وارد را تحت عنوان خطری که واقع شده و معین و مشخص هم هست مطالبه کند. این نکته قابل ذکر است که چنانچه کالای تحویل شده به بیمه گذار از نقطه نظر تعداد بسته ها منطبق بابارنامه باشد، اما کم و کسری در محتویات آن مشاهده شود این کسری کالا از مصادیق عدم تحویل کالا به شمار نمی رود، بلکه اصولا بنام خسارت کسری نامیده می شود و اگر بیمه گذار وجهی بابت عدم تحویل کالای خود از شرکتهای کشتیرانی و یا متصدیان حمل دریافت کرده باشد، بیمه گر محق است آنچه را بابت خسارت عدم تحویل به بیمه گذار پرداخته ، مسترد دارد. باید اضافه کرد که تعهد شرکتهای کشتیرانی و متصدیان حمل ، براساس شرایط مندرج در بارنامه بسیار محدود و بین 200 تا 500 دلاربرای هر بسته است.

نظر خود را درباره «آشنایی با بیمه باربری و حمل و نقل» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با بیمه باربری و حمل و نقل فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.