زمان مطالعه: 1 دقیقه
استخراج ارزان کربن از جو

استخراج ارزان کربن از جو

آسمونی| یکی از روش های پیشنهادی برای مقابله با گرمایش جهانی، کاهش غلظت کربن دی اکسید موجود در جو از طریق...
آسمونی| یکی از روش های پیشنهادی برای مقابله با گرمایش جهانی، کاهش غلظت کربن دی اکسید موجود در جو از طریق استخراج آن از هوا و ذخیره کردن آن زیر خاک است. این روش پیش از این بسیار گران قیمت برآورد شده بود و جزء آخرین راه حل های بشر برای مقابله با گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی به شمار می رفت. اما تحلیلی اقتصادی تازه ای که در نشریه ( Joule) منتشر شد، حاکی از آن است که فناوری مهندسی زمین، هر روز به مرزهای صرفه جویی اقتصادی نزدیکتر می شود.

 

استخراج ارزان کربن از جو
استخراج ارزان کربن از جو
استخراج ارزان کربن از جو

این تحلیل را پژوهشگران شرکت ( Carbon Engineering) در کلگری کانادا تهیه کرده اند. این شرکت از سال 2015 یک نیروگاه آزمایشی استخراج کربن دی اکسید را در بریتیش کلمبیا راه اندازی کرده که بر پایه فناوری ( استخراج مستقیم کربن از هوا)، ترکیبات گلخانه ای کربن از جو را جدا میکند و داده های آن باری تهیه این گزارش استفاده شده اند. بسته به نوع طراحی و فرضیات اقتصادی، هزینه استخراج یک تن کربن دی اکسید از جو بین 94 تا 232 دلار آمریکا برآورد شد و این در حالی است که آخریم مقاله تحلیلی گسترده در مورد این فناوری، سال 2011 در جامعه فیزیک آمریکا انجام شد و به برآورد 600 دلار به ازای هر تن رسید. جالبتر اینکه مهم ترین رقیب ( carbon engineering) یعنی شرکت ( Climeworks) در زوریخ سوییس، هزینه استخراج و دفن هر تن CO2 را حدود 600 دلار اعلام کرده است.

Carbon Engineering از معدود شرکت هایی است که روی فناوری استخراج مستقیم CO2 از جو زمین کار میکند. طراحی این شرکت، شامل برج هایی است که هوا را از درون محلول پتاسیم هیدروکسید (KOH) عبور می دهند. CO2 با KOH واکنش میدهد و پتاسیم کربنات تشکیل میدهد. پس از چند فرآیند دیگر، کربن به شکل صفحه های کربنات کلسیم در می آید و در معرض حرارت، کربن دی اکسید آزاد میکند. حال می توان کربن دی اکسید را تحت فشار قرار داد، به درون لوله ها تزریق کرد و آنرا زیر زمین دفن کرد. البته راه اقتصادی تری هم برای استفاده از این کربن استخراج شده وجود دارد و آن تولید سوخت سنتزی کم کربن است که حدود لیتری یک دلار قیمت گذاری می شود.

منبع: اختصاصی آسمونی 
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «استخراج ارزان کربن از جو» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره استخراج ارزان کربن از جو فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.