زمان مطالعه: 2 دقیقه
تفاوت میوه های طالبی، خربزه، گرمک، دستنبو و ملون!

تفاوت میوه های طالبی، خربزه، گرمک، دستنبو و ملون!

طالبی، خربزه، گرمک، دستنبو و ملون میوه هایی هستند که اغلب به جای یکدیگر به کار می روند. اما تفاوت آن ها در...

طالبی، خربزه، گرمک، دستنبو و ملون میوه هایی هستند که اغلب به جای یکدیگر به کار می روند. اما تفاوت آن ها در چیست؟ آسمونی در این بخش به معرفی میوه های طالبی، خربزه، گرمک، دستنبو و ملون می پردازد.

تفاوت میوه های طالبی، خربزه، گرمک، دستنبو و ملون!

طالبی

طالبی نام یکی از صیفی‌جات است. پوست آن به مشام می‌رسد.

خربزه

خَربُزه گیاهی از تیره کدوییان که میوه‌اش درشت و شیرین و آبدار است. بوته آن کوتاه و ساقه‌هایش روی زمین می‌خوابد. خربزه گیاهی از خانواده Cucurbitaceae با نام علمی Cucumis melo var.inodorus است. خربزه جزو صیفی‌جات به‌شمار می‌آید. خربزه دارای مقدار زیادی ویتامین A,C و سلولز است. به‌طورکلی خانواده خربزه شامل انواع گرمک و طالبی نیز می‌شود که البته این دو نوع کم‌آب‌تر از خربزه هستند. توصیه می‌شود خربزه شیرین را مصرف کنید. معمولا هرچه رنگ خربزه زرد تیره مایل به نارنجی و خطوط سفید رنگ روی آن بیشتر باشد شیرین تر است.

گرمک

گرمک  میوه‌ای است که آن را در جنوب آمریکا و در تجارت غالباً به نام کانتالوپ می‌شناسند و عقیده بر این است که مبدأ آن هندوستان بوده‌است. گرمک یکی از پرطرفدارترین میوه‌های فصل تابستان حتی در آن سوی دنیاست و به خاطر عطر و طعم دلپذیرش بسیار محبوب است. گرمک متعلق به خانواده خیار و کدو است. گرمک ، شبیه خربزه است و از جهت غذا و پزشکی شباهت زیادی به خربزه دارد با این تفاوت که پیش از خربزه می‌رسد و لطیف تر است و هضم آن آسان تر است.گرمک از میوه‌های پرآب فصل تابستان است. قسمت‌های مورد استفاده گرمک عبارتند از:میوه و تخم میوه.البته از پوست آن نیز برای درمان شکستگی نیز استفاده می‌شود.

تفاوت میوه های طالبی، خربزه، گرمک، دستنبو و ملون!
تفاوت میوه های طالبی، خربزه، گرمک، دستنبو و ملون!

دستنبو

دستنبو میوه‌ای است از خانواده کدوییان بوده و اندازهٔ آن کوچکتر از خربزه، تقریباً به اندازه یک کف دست و به رنگ نارنجی مایل به قهوه‌ای می‌باشد. در ابتدای رشد سبز رنگ بوده و به مرور زمان در اثر تابش خورشید بدین رنگ در می‌آید. این میوه خوراکی بوده اما بیشتر شهرت آن به خاطر بوی خوشیست که دارد. این میوه در ایران یافت می‌شود. در منطقه خراسان رضوی، سیستان ، آذربایجان ، کردستان و کرمانشاه و منطقه کرد نشین سنقر و کلیایی به طور سنتی، کشاورزان قدیمی در بینابین هندوانه و سایر محصولاتشان این گیاه را نیز می کاشته‌اند. به سیستانی به آن بنگارک می گویند و در کردی به آن «شمامه» می‌گویند، این اسم به مناطق کردستان , کرمانشاه محدود نشده و در برخی از مناطق آذربایجان نیز به اسم " شاماما " رایج است. در لرستان و بین لرها هم این اسم رواج داشته است . البته با اندکی تغییر شمامه را شمومه ( shamooma ) تلفظ می کنند. واژه شمامه طبق لغتنامه عمید و کمبریج عربی بوده و به معنی خربزه است.

ملون

ملون meloen در انگلیسی نامی است که به گروهی از میوه ها شامل هندوانه، خربزه، طالبی، گرمک، دستنبو و… اطلاق می شود. اما میوه ای که در بازار به اشتباه با نام ملون فروخته می شود در واقع Galia یا سردا بوده که یکی از اعضای خانواده ملون است.می توان گفت معادل واقعی واژه ملون در فارسی “خربزه” است که خود شامل انواع مختلفی می شود. بنابراین ملون نام یک میوه خاص نیست! بلکه نام گروهی از میوه ها است.

نظر خود را درباره «تفاوت میوه های طالبی، خربزه، گرمک، دستنبو و ملون!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تفاوت میوه های طالبی، خربزه، گرمک، دستنبو و ملون! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.