زمان مطالعه: 4 دقیقه
بایرن- دورتموند؛ Der Klassiker شماره 134؛ بردهای تکراری باواریایی ها

بایرن- دورتموند؛ Der Klassiker شماره 134؛ بردهای تکراری باواریایی ها

تیم فوتبال بایرن با برتری(4-0) مقابل دورتموند، تعداد بردهای خود مقابل زنبورها را به عدد 67 افزایش داد.

از برد(11-1) باواریایی ها تا فینال لیگ قهرمانان

 

تیم های فوتبال دورتموند و بایرن مونیخ این هفته مبارزه شماره 134خود را برگزار کردند. نبرد تیم های بایرن مونیخ و دورتموند که به کلاسیکا(Der Klassiker) معروف است در روز شنبه در حالی برای صد و سی و چهارمین بار برگزار شد که در رقابت های دو تیم بایرن 67 بار و دورتموند 32 بار به پیروزی دست یافته اند و 34 مسابقه نیز با تساوی خاتمه یافته است.

هت تریک هری کین

هری کین که تاکنون حضور در این مسابقه را تجربه نکرده بود، در نخستین تجربه خود درخشان تر از هر بازیکن دیگری ظاهر شد و خیلی زود به اولین گل خود در کلاسیک فوتبال آلمان رسید. کین در حالی در دقیقه 9 گلزنی کرد که بایرن پنج دقیقه قبل هم توسط اوپامه کانو گلزنی کرده و عملا کار دورتموند را در همان ده دقیقه نخست یکسره ساخته بود. در نیمه دوم هم کین موفق شد در دقایق 72 و 3+90 گلزنی کرده و علاوه بر هت تریک خود، برتری قاطع(4-0) باواریایی ها را رقم بزند. هرچند که بعید است او و هیچ بازیکن دیگری بتوانند به رکورد عجیب 32 گل لواندوفسکی در تقابل های دو تیم دست پیدا کنند.

فینال بوندس لیگا 22-2021

دو فصل قبل، دو تیم بایرن و دورتموند در حالی در حساس ترین نبرد فصل 22-21 بوندس لیگا مقابل هم قرار گرفتند که با توجه به اختلاف 9 امتیازی دو تیم و چهار هفته باقیمانده تا پایان فصل بوندس لیگا، برد بایرن عملا این تیم را قهرمان لیگ آلمان می کرد. اما دورتموند در صورت برد می توانست اختلاف امتیازات خود با بایرن را به عدد 6 کاهش داده و اندکی امیدهای خود را برای رسیدن به باواریایی ها زنده نگه دارد.بایرن در این مسابقه با ترکیب نویر، پاوارد، اوپامکانو، هرناندز، دیویس، کیمیش، گوزتزکا، گنبری، مولر، کومان و لواندوفسکی در برابر دورتموندی که قرار گرفت که همچون بایرن با سیستم (1-3-2-4) به میدان آمده بود. هیتس، گوئریرو، زاگادو، آکانجی، وولف، بِلینگهام، جان، راینر، رویس، براندت و هالند یازده مرد برگزیده مارکو روز برای تقابل با بایرن بودند.

بایرن- دورتموند
بایرن- دورتموند

بازی با حملات بی شمار بایرنی ها آغاز شد و این تیم با شوت والی گنبری( 15) و  تک به تک لواندوفسکی( 34) دو بار در نیمه اول دروازه بایرن را گشود. یک بار هم در دقیقه 29 گنبری دروازه دورتموند را گشود که VAR این گل را مردود اعلام کرد. در نیمه دوم پنالتی امره جان( 52) امیدهای دورتموند را زنده کرد و این تیم در ادامه چند موقعیت گل را از دست داد. حتی یک بار هم داور می توانست برای این تیم پنالتی بگیرد که رای به ادامه بازی داد و در ادامه بایرن دوباره بر مسابقه مسلط شد. در دقیقه 83 جمال موسیالا بیست دقیقه پس از ورود به جای  گنبری گل سوم بایرن را به ثمر رساند تا این تیم با برد(3-1) مقابل دورتموند، روند بردهای خود مقابل زنبورها را همچنان حفظ کرده و برای دهمین بار پیاپی قهرمان آلمان شود.

پس از آن هم دو تیم در فصل گذشته دو بار به مصاف هم رفتند که یک مسابقه(2-2) و دیگری(4-2) به سود بایرن خاتمه یافت و آمار این تیم در 9 تقابل آخر لیگ در برابر دورتموند به 8 برد و یک تساوی برسد!

نبرد غیر کلاسیک
نبرد غیر کلاسیک

نخستین نبردها

اما نبردهای این دو تیم، سابقه ای 57 ساله دارد. نخستین بار در روز 16 اکتبر 1965 بود که دو تیم در بوندس لیگا به مصاف هم رفتند و دورتموند در خانه بایرن به پیروزی(2-0) دست یافت. بازی برگشت دو تیم در روز 12 مارچ 1966 با برتری(3-0) دورتموند خاتمه پیدا کرد تا در پایان فصل، هر دو تیم صاحب 47 امتیاز شوند و دورتموند بالاتر از بایرن به نایب قهرمانی لیگ دست یابد. دورتموندی ها هرچند به مونیخ 1860 نرسیدند اما در عوض اجازه ندادند که بایرن هم به قهرمانی لیگ برسد. بین این دو مسابقه، بایرن در مرحله مقدماتی جام حذفی(2-0) دورتموند را شکست داد و این تیم را از گردونه مسابقات خارج ساخت. در پایان مسابقات بایرن به فینال رسید و برای دومین بار قهرمانی این رقابت ها را از آن خود ساخت.

****

یک دهه ناکامی

بایرن در روز 17 دسامبر 1966 و در سومین دیدار تاریخ دو تیم در بوندس لیگا، طعم برد برابر دورتموند را چشید و (1-0) به برتری دست یافت. در ادامه، دو برد درخشان(4-0) و (6-3) در انتظار دورتموند بود. اما از نهم اکتبر 1967 و به دنبال برد شش بر سه دورتموند، این تیم به مدت یک دهه در حسرت برد مقابل بایرن ماند و در این مدت هفت بازی را باخت و تنها سه بار مساوی کرد.

***

قهرمانی و سقوط

پرگل ترین و عجیب ترین مسابقه دو تیم در روز شنبه 27 نوامبر 1971( 6 آذر 1350) برگزار شد. در این دیدار که از سری رقابت های هفته شانزدهم لیگ 72- 71 برگزار شد بایرن با نتیجه(11-1) دورتموند را در هم کوبید. در این دیدار گرد مولر چهار گل برای باواریایی ها به ثمر رساند. در پایان این رقابتها، بایرن با 55 امتیاز و 101 گل زده قهرمان شد. این در حالی بود که دورتموند عنوان هفدهم را کسب کرد و به دسته دوم سقوط. 

عصر تساوی ها

در دهه 80 بایرنی ها در مسابقه رودر رو نسبتا بهتر بودند اما آنچه بیشتر به چشم می آمد تساوی های دو تیم بود. به طوری که طی سالهای 1983 تا 1989 در 14 مسابقه دو تیم، هشت دیدار به تساوی انجامید. نتیجه (2-2) تکراری ترین نتیجه بود که سه بار اتفاق افتاد اما دیداری که هیچ گاه تکرار نشد، تساوی روز 21 می 1983 دو تیم بود. در این مسابقه هر یک از تیمها چهار بار موفق به گلزنی شد. ***

اوج گیری رقابتها

اما از دهه 90 بود که دورتموند جایگاه خود را به عنوان قدرتی بزرگ در فوتبال آلمان و اروپا تثبیت کرد و از آن زمان نبردهای دو تیم، حساسیت و هیجانی دوچندان پیدا کرد. اوج قدرت فوتبال دورتموند در فوتبال آلمان به سال های 2011 تا 2013 بازمی گردد. جایی که دورتموند دو بار پیاپی لیگ آلمان را فتح کرد و علاوه بر آن در فینال جام حذفی(5-2) بایرن را در هم کوبید و به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید. هرچند که در این فینال ناکام شد و برد(2-1) بایرن مقابل دورتموند در فینال لیگ قهرمانان فصل 13-2012 مهم ترین برد یکی از دو تیم را در برابر دیگری رقم زد.

از یک دهه قبل دوران اقتدار بایرن مقابل دورتموند آغاز شد و حالا دیگر یک تساوی مقابل بایرن هم رویایی است که برای دورتموندی ها ناممکن به نظر می رسد!

نظر خود را درباره «بایرن- دورتموند؛ Der Klassiker شماره 134؛ بردهای تکراری باواریایی ها» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بایرن- دورتموند؛ Der Klassiker شماره 134؛ بردهای تکراری باواریایی ها فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.