زمان مطالعه: 1 دقیقه
اتوبوس چیست ، تاریخچه + انواع اتوبوس های مسافربری

اتوبوس چیست ، تاریخچه + انواع اتوبوس های مسافربری

اتوبوس یا گذربر نوعی وسیلهٔ نقلیهٔ عمومی است. اتوبوس‌ها بر اساس حوزه سرویس دهی به دو گروه درون شهری و برون شهری تقسیم می‌شوند.

اتوبوس

اتوبوس یا گذربر نوعی وسیلهٔ نقلیهٔ عمومی است. اتوبوس‌ها بر اساس حوزه سرویس دهی به دو گروه درون شهری و برون شهری تقسیم می‌شوند. این دو دسته اتوبوس از نظر امکانات، ایمنی و قیمت ساخت متفاوت هستند. آسمونی در این بخش به معرفی اتوبوس و تاریخچه اتوبوس و انواع اتوبوس می پردازد. تاریخچه اتوبوس در ایران اولین اتوبوس در ایران توسط یک تاجر بلژیکی در شهر رشت به کار گرفته شد، اما به مرور زمان و با توجه به میزان کرایه، سودآوری و زیر ساخت‌های حمل و نقل توجیه اقتصادی آن رد شد و به همین دلیل اتوبوس به کار گرفته شده به یکی از تجار ایرانی به نام (معین التجار) فروخته شد. او نیز پس از انقلاب مشروطه اتوبوس خود را به تهران آورد و با کرایه هر نفر 3 شاهی مشغول به فعالیت شد که به مرور زمان تقاضا برای استفاده از این خودرو بیشتر از قبل شد و پس از چند سال با ورود چند اتوبوس توسط تجار مختلف به شهر رونق زیادی در جابه جایی مسافر شکل گرفت. اما اغلب اتوبوس‌های شاغل با توجه به مسافت طی شده از اروپا تا مقصد به کارگیری در ایران، بعد مسافت و زمان حمل، مستهلک بودند و هزینه حمل و نقل بالایی را طلب می‌کردند که در نهایت باعث پایه‌گذاری صنعت اتومبیل سازی در ایران شد. براین اساس اولین اتوبوس‌های مونتاژ شده در سال 1290 شمسی وارد تهران شدند که حدود 5 درصد جابه جایی مسافران آن زمان توسط 500 دستگاه اتوبوس انجام می‌گرفت.

انواع اتوبوس های مسافربری

  1. اتوبوس درون شهری
  2. اتوبوس برون شهری
  3. اتوبوس‌های مسافرتی Coach bus
  4. اتوبوس اکسپرس Express bus service برای تردد سریع بین دو ایستگاه کوتاه مثلاً در فرودگاه‌ها اتوبوس انتقالی Transit bus
  5. اتوبوس یک طبقه اتوبوس دوطبقه اتوبوس دوطبقه کوتاه Lowbridge double-deck bus
  6. اتوبوس‌های کم ارتفاع اتوبوس‌های مرتفع
  7. اتوبوس برقی
  8. اتوبوس تک کابین Rigid bus یا Single-deck bus اتوبوس دو کابینه Bi-articulated bus اتوبوس سه کابینه
  9. اتوبوس داری کمرشکن: دو کابینه یا بیشتر Articulated bus اتوبوس چندمحوره Multi-axle bus

امکانات انواع اتوبوس های مسافربری

کولر، سیستم صوتی و تصویری، کپسول آتش‌نشانی، هواکش سقفی، پوشش کف pvc، آینه‌های داخلی و خارجی، گرمکن، جک، شلنگ درجه باد، جعبه کمک‌های اولیه، جلیقه شبرنگ، مثلث احتیاط، آفتاب‌گیر جلو برقی و پرده‌های جانبی

نظر خود را درباره «اتوبوس چیست ، تاریخچه + انواع اتوبوس های مسافربری» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره اتوبوس چیست ، تاریخچه + انواع اتوبوس های مسافربری فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.