زمان مطالعه: 4 دقیقه
یک دست و پای شکسته و 3 اخراجی در یک مسابقه فوتبال

یک دست و پای شکسته و 3 اخراجی در یک مسابقه فوتبال

دیدارهای خاطره انگیز جام جهانی/ اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی یک پا و یک دست شکسته و 3 اخراجی در یک مسابقه...
یک دست و پای شکسته و 3 اخراجی در یک مسابقه فوتبال
یک دست و پای شکسته و 3 اخراجی در یک مسابقه فوتبال


دیدارهای خاطره انگیز جام جهانی/ اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی

یک پا و یک دست شکسته و 3 اخراجی در یک مسابقه فوتبال

به گزارش آسمونی ، روز 12 ژوئن 1938 مسابقه برزیل و چکسلواکی در یک چهارم نهایی جام جهانی در شهر بوردو و در حضور 22021 تماشاگر انجام گرفت. رقابتی به کلی از جنبه ورزشی خارج شده بود. یگانه تشویقی هم که از تیمها به عمل آمد، تلگراف لهستانی های علاقه مند به برزیل بود که در استراسبورگ به آنان مخابره شده بود و در آن آمده بود: ما از صمیم قلب با شما هستیم.

این مسابقه نمونه ای از بی نظمی بود که باعث شد برزیل تا سال 1958 به جام جهانی دست پیدا نکند. در آن سال استعداد طبیعی و شگرف بازیکنان را توانستند تحت کنترل درآورند و بازیکنان را وادار به پیروی از یک استراتژی مشخص کنند. صدمات بدنی در مسابقه برزیل و چک باورنکردنی بود. آمار صدمات مسابقه یک پای شکسته برای پلانیکا، دستی شکسته برای اولدریخ نژدلی آقای گل دوره قبل جام جهانی، آسیب شدید ژوزف کوستالک هافبک 29 ساله تیم و جراحت های مختصر پراسیو فروارد 20 ساله برزیل و لئونیداس فروارد 24 ساله فلامنگو بود. سه بازیکن نیز به علت خشونت از بازی اخراج شدند که عبارت بودند از ماچادو مدافع 29 ساله و ززه پروسوپیو هافبک 24 ساله برزیل و یا ریها گوش راست 22 ساله چک.

broken-leg-and-hand-in-a-soccer-game
broken-leg-and-hand-in-a-soccer-game

سه اخراجی طی 45 دقیقه!

به گزارش آسمونی ، بلافاصله قبل از شروع بازی ززه پروسوپیو هافبک برزیل بی جهت لگد محکمی به نژدلی زد که هرتزکا داور مجار را وادار ساخت که او را از زمین اخراج کند. با تمام این احوال پس از نیم ساعت برزیل اولین گل خود را به وسیله لئونیداس در دقیقه30 به ثمر رساند. یک دقیقه قبل از تمام شدن وقت اول ریها و ماچادو به علت درگیری که با هم داشتند از زمین اخراج شدند.

 

سی هزار فرانک جایزه کلین شیت

یک ربع پس از شروع وقت دوم والتر دروازه بان برزیل که بازیکنی بسیار خوب در تیم فلامنگو بود روی نژدلی چنان خطای فاحشی کرد که پنالتی اعلام شد. خود نژدلی این پنالتی را به ثمر رساند. والتر دروازه بان برزیل از دریافت این گل به شدت عصبانی شد زیرا به او قول داده بودند که اگر بتواند کلین شیت کند سی هزار فرانک به وی جایزه خواهند داد. اما او در  دریافت این گل، خودش را مقصر نمی دانست. به همین جهت بود که بعدها در چنین قول و قرارهایی که با دروازه بانان گذاشتند پنالتی را محسوب نکردند. به هر حال در این مسابقه و مسابقه بعدی والتر گل خورد و او شرط بندی را باخت. در طول وقت اضافی گلی رد و بدل نشد و اعتراض برزیل در مورد نتیجه مسابقه مردود اعلام شد.

به گزارش آسمونی ، مسابقه مجدد بین دو تیم بسیار متفاوت بود و شاید بتوان آن را از نقطه نظر روانشناسی گروهی قابل ملاحظه دانست. این مسابقه بسیار منظم و ارام بود. ژرژ کاپدویل داور فرانسوی جای داور مجارستانی را در این بازی گرفت. ضمن این که چک ها شش یار جدید و برزیلیها نه یار جدید به میدان آورده بودند و این امر محیط بازی را عوض کرده بود.

یک دست و پای شکسته و 3 اخراجی در یک مسابقه فوتبال
یک دست و پای شکسته و 3 اخراجی در یک مسابقه فوتبال

جراحی که خود را معالجه نکرد

ناریز دفاع 25 ساله و معروف برزیل که در هر پستی توانایی بازی داشت، این بار در پست بک چپ ظاهر شد. ناریز جراح متخصص در جراحی های عضلانی بود که هم برای باشگاه بوتافوگو و هم برای شهرداری ریو جراحی می کرد. ناریز علاقه مند بود که مدت یک سالی را در اروپا به مطالعه بپردازد و بسیاری از کشورها نیز برای ربودن وی به سراغش آمدند اما مجارها شانس بیشتری نسبت به سایرین داشتند. جای تاسف است که در مسابقه مجدد او روی دستش زمین خورد و مچ دستش از چند جا شکست و از جام جهانی کنار رفت. در چنین حالتی مردم به او می گفتند: جراح حالا دست خودت را معالجه کن!

تازه وارد دیگر برزیل، تیم 23 ساله بود که در پست فروارد میانی بازی می کرد. او جوانی بود در نهایت استعداد که در بازی با توپ جادو می کرد و علاوه بر این بسیار چابک و در دریبل کردن بی نظیر بود. او از این جهت با لئونیداس رقابت داشت. تقدیر بر این قرار گرفته بود که این جوان بعدها به صورت یکی از موفق ترین مدیران تیمهای فوتبال در آرژانتین و برزیل دراید.

broken-leg-and-hand-in-a-soccer-game
broken-leg-and-hand-in-a-soccer-game

تجلیل لئونیداس از دوچیک

در بازی مجدد برزیلی ها از حضور ولاستیمیل کوپکی جانشین نژدلی یکه خوردند. هر چند که هیچ گاه بازیکن دیگری نمی توانست جای نژدلی را پر کند اما جانشین او نیز بسیار خوب بازی کرد. به خصوص وقتی که اولین گل را از گوش چپ زد. در نیمه دوم بازی برزیلی ها بر کوشش خود افزودند و یک بازی عالی ارائه دادند البته می بایست بیش از دو گل که نصیبشان شد به ثمر می رساندند. درون دروازه به جای پلانیکا،  کارل بورکرت 29 ساله با تنها یک بازی مورد استفاده قرار گرفته بود و لئونیداس یک ساعت پس از خوردن اولین گل توانست بورکرت را مغلوب سازد. به گزارش آسمونی ، چک ها یک گل دیگر زدند ولی آن گل قبول نشد زیرا داور معتقد بود که والتر دروازه بان برزیل قبل از آن که توپ از خط عبور کند، ان را مهار کرده است. به هر حال روبرتو توانست گل پیروزی برزیل را به دست آورد. لئونیداس بعدا از بازی از بک چپ چک فردیناند دوچیک تجلیل نمود و اظهار کرد  که او بیش از هر بازیکن دیگری توجهش را جلب کرده است. دوچیک بعدها در اسپانیا مدیری بسیار موفق شد.

به این ترتیب برزیل بعد از یک تساوی(1-1) در دیدار تکراری (2-1) چکسلواکی را شکست داد و به نیمه نهایی صعود کرد.

منبع: اختصاصی آسمونی
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «یک دست و پای شکسته و 3 اخراجی در یک مسابقه فوتبال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره یک دست و پای شکسته و 3 اخراجی در یک مسابقه فوتبال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.