زمان مطالعه: 4 دقیقه
آشنایی با برایتون باشگاه جدید علیرضا جهانبخش

آشنایی با برایتون باشگاه جدید علیرضا جهانبخش

آشنایی با برایتون باشگاه جدید علیرضا جهانبخش /   اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی به...

آشنایی با برایتون باشگاه جدید علیرضا جهانبخش /   اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی

  به گزارش ورزشی آسمونی ،  باشگاه برایتون در روز 24 ژوئن  1901 با نام« برایتون اند هوو یونایتد» تاسیس شد اما چندی بعد، نام باشگاه « برایتون اند هو آلبیون» شد؛ نامی که باشگاه، همچنان  با چنین عنوانی خوانده می شود. برایتون خیلی زود فرصت حضور در لیگ منطقه جنوب را به دست آورد؛ آن هم به جای باشگاه منحل شده « برایتون اند هوو رنجرز». در همین دوران برایتون در سال 1910 به بزرگ ترین افتخار خود تا آن زمان دست یافت.

brighton__hove_albion
brighton__hove_albion

بزرگ ترین افتخار

به گزارش آسمونی ،  در سال 1910 رقابت های لیگ منطقه جنوب با شرکت 22 تیم برگزار شد. در این رقابت ها تیمهایی چون سوئیندون تاون( 54 امتیاز)، کویینز پارک رنجرز( 51)، نورث همپتون تاون(48)، ساوتهمپتون(48)، پورتسموث( 47)، کریستال پالاس( 46) و کاونتری(46) امتیاز کسب کردند. اما هیچ یک به پای برایتون نرسیدند که موفق شد 23 برد، 13 مساوی و 6 شکست کسب کرده و صاحب 59 امتیاز شود. برایتونی ها در این دوره در ازای 28 گل خورده، 69 بار دروازه رقبا را باز کردند. به این ترتیب قرار شد برایتون در جام خیریه مقابل قهرمان لیگ قرار گیرد. در روز 5 سپتامبر 1910 و در حضور 13 هزار تماشاگر استادیوم استمفورد بریج، برایتون در برابر استون ویلا ایستاد و با تک گل چارلی وب( دقیقه 72) برنده مسابقه شد تا به اولین قهرمانی خود در این مسابقات دست یابد. عنوانی که نه تنها اولین عنوان تاریخ باشگاه بود، بلکه به تنها عنوان این تیم در جام خیریه و آخرین افتخار باشگاه نیز بدل شد! در آن روز تاریخی جو مک گل اسکاتلندی تنها بازیکن اسکاتلندی برایتون بود و چارلی وب هم ایرلندی بود. سایر بازیکنان عبارت بودند از: باب وایتینگ، فرد بلک من، جو لیمینگ، بیلی بوث، جک هاورث، برتی لانگ استاف، جیمی کولمن، بالت جونز و بیل هستینگز.

آشنایی با برایتون باشگاه جدید علیرضا جهانبخش
آشنایی با برایتون باشگاه جدید علیرضا جهانبخش

در مسیر ومبلی

برایتون از روز 8 ژانویه و از دور سوم مسابقات، رقابت های جام حذفی فصل 83-82 را آغاز کرد و در حالی که در خانه مقابل نیوکاسل(1-1) متوقف شده بود، چهار روز بعد در زمین حریف به برتری(1-0) دست یافت و راهی مرحله چهارم مسابقات شد. روز 29 ژانویه این تیم در خانه منچسترسیتی را(4-0) در هم کوبید و به جمع هشت تیم برتر مسابقات صعود کرد. یک برد خانگی(1-0) در برابر نورویچ سیتی در دوازدهم مارچ، صعود این تیم به نیمه نهایی را رقم زد و آن گاه نوبت به بازی در هیبری لندن رسید و برد(2-1) مقابل شفیلدونزدی در روز 16 آوریل. در همان روز منچستریونایتد با همین نتیجه آرسنال را شکست داد و حریف روز پایانی برایتون شد.  

عصر مایک بامبر

از اکتبر 1972 ریاست باشگاه به مایک بامبر رسید. مردی با هدفهای بزرگ برای باشگاه. اودر 1973 در حالی بریان کلاف مربی معروف انگلیسی را به تیم خود آورد که کلاف چندی پیش از آن با داربی کانتی قهرمان لیگ شده بود. بعدها آلن مالری ملی پوش سابق انگلیسی هم راهی برایتون شد. سال 1979 برایتون تحت هدایت مالری نایب قهرمان دسته دوم شد و به دسته اول صعود کرد. پس از چهار فصل حضور در لیگ یک بود که برایتون وارد فصل فراموش نشدنی خود شد.  

بردها و باختهای شگفت انگیز

به گزارش آسمونی ،  در فصل 83-82 تیم پیروزیهایی باورنکردنی مقابل منچستریونایتد و آرسنال در لیگ به دست آورد اما در کنار آن، شکست های سنگین تیم نیز فراوان بود و سرانجام مایک بیلی مربی تیم اخراج شد و جای خود را به جیمی ملیا داد. اما باخت های تیم ادامه یافت و به عنوان قعرنشین راهی دسته دوم شد. با این حال شرایط تیم در جام حذفی کاملا متفاوت بود..

brighton__hove_albion
brighton__hove_albion

فینالی که تکرار شد

روز 21 می 1983 برایتون در حضور 100 هزار تماشاگر استادیوم ومبلی، مقابل منچستریونایتد قرار گرفت. اسمیت(14) اولین گل بازی را برای برایتون به ثمر رساند تا همه چیز در جهت رویاهای بلندپروازانه راه راه پوشان پیش برود. اما در ادامه یونایتد در دقایق 55 و 72 به گل رسید. همه چیز داشت به پایان می رسید اما استیونز در دقیقه 87 گل دوم برایتون را به ثمر رساند و بازی(2-2) خاتمه یافت. حالا سرنوشت در بازی تکراری مشخص می شد. روز 26 می و در حضور 92 هزار تماشاگر، برایتونی ها در همان نیمه اول 3 گل خوردند و آرزو کردند که کاش کار به بازی دوم کشیده نمی شد. در پایان یونایتد(4-0) پیروز شد و برایتون در آرزوی قهرمانی در جام حذفی باقی ماند. این نایب قهرمانی، بهترین عنوان تاریخ برایتون در جام حذفی انگلیس به شمار می رود.

آشنایی با برایتون باشگاه جدید علیرضا جهانبخش
آشنایی با برایتون باشگاه جدید علیرضا جهانبخش

پیراهن

به گزارش آسمونی ،  برایتونی ها در بیشتر دوران تاریخ خود با پیراهن های آبی و سپید در میادین حاضر شده اند. ترکیب این دو رنگ در شورت و جوراب باشگاه در طول سالهای مختلف، متفاوت بوده است. مثلا در ابتدای دهه 70، جوراب و شورت این تیم کلا سفید بود و در طول سالهای ابتدایی دهه 80، یکدست آبی شد. پیراهن این باشگاه از سال 1971 آرم یک برند تولیدی پیراهن را بر خود دید. کمپانی بوکتا از 1971 تا 1974 و سپس از 1975 تا 1980 تولید پیراهن برایتون را برعهده گرفت و پس از آن نوبت به آدیداس رسید که تا سال 1980 تولید پیراهن برایتون را عهده دار شد. از دیگر تولیدی هایی که پیراهن راه راه باشگاه را تهیه کردند می توان به برندهای زیر اشاره کرد: آدمیرال( 75-1974 و 97-1994)، آمبرو (77-1975)، اسپال( 89-87)، اسپورت اکسپرس(91-89)، ریبرو( 94-91)، سوپرلیگ( 99-97)، اره آ(2014-1999). از آن به بعد هم کمپانی نایک تولید پیراهن برایتون را برعهده گرفت. منبع: اختصاصی آسمونی

نظر خود را درباره «آشنایی با برایتون باشگاه جدید علیرضا جهانبخش» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با برایتون باشگاه جدید علیرضا جهانبخش فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.