زمان مطالعه: 3 دقیقه
تفاوت برند یا علامت تجاری با لوگو

تفاوت برند یا علامت تجاری با لوگو

برندسازی یکی از موضوعات مهم در کسب و کار است. در مورد برندسازی واژه های زیادی مانند لوگو، برند، آرم، مارک، نام و نشان تجاری و ... وجود دارد.

برندسازی یکی از موضوعات مهم در کسب و کار است. در مورد برندسازی واژه های زیادی مانند لوگو، برند، آرم، مارک، نام و نشان تجاری و ... وجود دارد. اما تفاوت آن ها در چیست؟ آسمونی در این بخش در مورد تفاوت برند یا علامت تجاری با لوگو صحبت می کند.

تفاوت برند یا علامت تجاری با لوگو

علم بازاریابی به عنوان یک علم جدید دارای سابقه حدود نیم قرن را در دنیا به خود اختصاص داده است. مدیریت بازاریابی به عنوان یک علم میان رشته و ترکیبی از علوم اقتصاد و مدیریت می باشد. حال برند سازی به عنوان نتیجه بازاریابی امروزی می باشد. گسترش علم بازاریابی در عمل سبب شده تا محصولات و خدمات بسیار متنوعی ،مصرف کنندگان را احاطه سازند و باعث ایجاد ابهام و دشوار شدن  فرآیند تصمیم خرید گردند. بنابراین مصرف کننده نیازمند این است که به گونه ای از محصول اطمینان حاصل نماید. یک چنین اطمینانی در نهایت باید در ذهن مصرف کننده تداعی گردد. لذا صرفاَ فرآیندهای کارکردی (مثل ضمانت نامه ها،گارانتی ها و ...) قادر به تامین چنین اطمینانی نخواهند بود.

بدین منظور، ایجاد برند یکی از اثر بخش ترین راه ها برای ایجاد یک چنین ذهنیت منسجم در مخاطبان به شمار خواهد آمد. واژه ی برند برگرفته از کلمه ی نروژی برندر، به معنای سوزاندن و داغ کردن است که توسط وایکینگ ها به فرهنگ لغت انگلیسی راه یافته و در نهایت درزبان روزانه مرسوم گشته است. این واژه ، به معنی هیزم است و به علامت گذاری حیوانات توسط مالکان برای شناسایی آن ها اطلاق می گردیده . در غرب وحشی نیز، گاوچرانان و گله داران برای جلوگیری از سرقت احشام، آن ها را به وسیله ی داغ های مشخص ،علامت گذاری می نمودند.طی سالیان ، این علامت ها سیر تکاملی خود را پیمودند و به دنیای صنعتگران و هنرمندان هم راه یافتند، تا اینکه امروزه ،به عنوان نمادی ممتاز، جهت تمایز محصولات وکالاها به کار بسته می شوند. عنوان قانونی برای برند ،نشان تجاری است .

ماده ی 30 قانون علامت، علامت جمعی و نام تجاری را بدین ترتیب شرح داده است :

الف) علامت یعنی هر نشان قابل رویتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

ب) علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رویتی که با عنوان علامت جمعی در اظهار نامه ی ثبت معرفی شود و بتواند مبدا یا هر گونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده ی جمعی استفاده می کنند متمایز سازد.

ج) نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده ی شخص حقیقی یا حقوقی باشد. طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا مارک، برند (brand ) یا نمانام ، یک نام ،آرم، عبارت ،طرح ،ویژگی ،نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص کننده ی خدمات یا فروشنده ی محصولی خاص می باشد که به وسیله ی آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز گردد. و همچنین مطابق ماده 1 قانون علائم و اختراعات مصوب اول تیر 1310 "علائم تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش،تصویر،رقم،حرف،عبارت،مهر،لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجارتی یا فلاحتی اختیار می شود."

تفاوت برند یا علامت تجاری با لوگو
تفاوت برند یا علامت تجاری با لوگو

برند چیست؟

اگر شرکت ها توجه کافی به جنبه های بازاریابی داشته باشند، می توانند منتظر یک برند با هویت متعالی در ذهن مشتریان باشند. در نظر داشته باشید که اگر شرکت ها نتوانند بازاریابی خود را به درستی انجام دهند، نمی توانند برند خوبی برای خودشان بسازند. حال به سراغ نام تجاری و برند می رویم. اگر در دیکشنری گوگل کلمه “Brand” را معنی یابی کنید معنی آن را نام تجاری مشاهده خواهید کرد. اما نظر دکترین بازاریابی در مورد ترجمه برند متفاوت از این موضوع است زیرا کارشناسان اعتقاد دارند Brand فقط با یک ترجمه مفهوم کامل را پوشش می دهد و آن هم خود کلمه برند است. کارشناسان اعتقاد دارند که “نام تجاری” ترجمه “Brand Name”. برخی دیگر از دیکشنری ها معنی فارسی “Brand” را “نشان تجاری” ترجمه کرده اند. اما کارشناسان اعتقاد دارند که “نشان تجاری” ترجمه “Logo” است.

برند
برند

شما برای آنکه بتوانید برند خوبی را خلق و بزرگ کنید باید به دو جنبه توجه کنید:

  • جنبه های بصری و دیداری
  • جنبه نامشهود و هویتی برند در ذهن مشتری

بی توجهی به هر کدام از این دو جنبه بخصوص جنبه هویتی آن ضربات جبران ناپذیری را برای شرکت ها بدنبال دارد. آسمونی : برند شما، همان اعتبار شماست که به کمک آن ارزشی را به مشتریان ارائه می نمایید. ارزش برند همان مفهومی است که مشتریان حاضرند مبلغ بیشتری پول بابت داشتن محصول یا خدمتی بپردازند. اگر نسبت به هویت برند ناآشنا و بی توجه باشید، این بخش از برند با توجه به محصولات و خدمات شما توسط مصرف کنندگان، توزیع کنندگان و فروشندگان ساخته می شود. مدیران شرکت های موفق برای قسمت بازاریابی خود در هر سال برنامه ریزی می کنند و در نتیجه می توانند برند خود را در بازار و ذهن مشتریان مدیریت کنند. اگر برنامه ریزی برای برند نباشد، وجود برنامه های کوتاه مدت باعث مخدوش شدن هویت برند شما خواهد شد.

نظر خود را درباره «تفاوت برند یا علامت تجاری با لوگو» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تفاوت برند یا علامت تجاری با لوگو فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.