زمان مطالعه: 6 دقیقه
هم اتاقی و هم خونه آقا در تهران

هم اتاقی و هم خونه آقا در تهران

در ادامه مقالات پیشین که در مورد هم اتاقی و هم خانه و هم خوابگاهی صحبت کرده ایم، در این بخش آسمونی می خواهیم...

هم اتاقی و هم خونه آقا در تهران
هم اتاقی و هم خونه آقا در تهران
در ادامه مقالات پیشین که در مورد هم اتاقی و هم خانه و هم خوابگاهی صحبت کرده ایم، در این بخش آسمونی می خواهیم نکات ضروری برای زندگی با هم اتاقی را برای شما عزیزان منتشر کنیم.

وقتی جوان ایرانی پس از سختی ها و دردسرهای کنکور، بالاخره در یک دانشگاه قبول و از القابی نظیر پشت کنکوری بودن خلاص می شود، تحولی بزرگ در زندگی اش رخ خواهد داد. به ویژه اگر این مسئله با غیربومی بودن فرد در شهر محل تحصیل همراه گردد و شخص برای ادامه تحصیل، ناگزیر به ترک خانواده و اقامت در یک خوابگاه دانشجویی شده باشد؛ او با چالش های متعددی مواجه خواهد بود. تجربه های منحصر به فردی که فقط از طریق یک زندگی خوابگاهی بدست می آید. تجربه مواجهه با فرهنگ ها و ارزش های متفاوت، شیوه برخورد با افراد مختلف، حل تعارضات بین فردی و حفظ حریم شخصی، اندوه دور شدن از محل سکونت، خانواده، دوستان و آشنایان و تجربه یک زندگی مستقل که هر یک به شناخت راه کارهای سازگارانه نیاز دارد. یک دانشجو در صورتی که بخواهد زندگی لذت بخش و روابط سالمی با هم خوابگاهی ها و هم اتاقی هایش داشته باشد، باید با راه کارهای سازگاری با محیط زندگی گروهی آشنا باشد:

برای خود حریم شخصی سالم ایجاد نمایید

به حریم شخصی خود احترام بگذارید. هنگامی که حریم شخصی سالمی داشته باشیم تماس بیشتری با واقعیت و مقابلة آسان تری با مشکلات و ارتباط بهتری با دیگران خواهیم داشت. همچنین می توانیم تصویر مثبتی از خود، اعتماد خوبی به خویش و رابطه ی صمیمانه ای با خودمان داشته باشیم. برای این کار چند مرحله لازم است.



  1. بدانید که حریم شخصی، حق شماست.
  2. قبول کنید که نیازها و عواطف دیگران، مهم تر از نیازها و عواطف شما نیست.
  3. یاد بگیرید که «نه» بگویید.
  4. اعمال و رفتارهایی که ناپسند می دانید، شناسایی کنید.
  5. به خودتان اعتماد و اعتقاد داشته باشید.

آداب معاشرت با هم اتاقی خود را بدانید

تماشای دیگران از زاویة بزرگ تر به ما کمک می کند تا برای بسیاری از کاستی ها، نقایص و رفتارهای نامناسب آنها، توجیه کافی بدست بیاوریم. با این دیدگاه نسبت به دیگران گشاده نظر خواهیم بود و با سعة صدر بیشتری با آنها برخورد خواهیم کرد. البته این امر درباره خود ما نیز صادق است! آموختن برخی اصول اولیة آداب معاشرت با هم اتاقی یکی از ضروری ترین آموزش های یک دانشجوی ساکن خوابگاه است.

به نکات زیر توجه فرمایید:



  1. منعطف و مؤدب باشید.
  2. اطراف خود را تمیز نگه دارید.
  3. وقتی هم اتاقی شما به سکوت و آرامش نیاز دارد سکوت را رعایت کنید.
  4. هرگز پشت سر هم اتاقی خود غیبت نکنید.
  5. هرگز مزاحم هم اتاقی خود نشوید.
  6. هرگز بدون اجازه از وسایل هم اتاقی خود استفاده نکنید.
  7. دربارة نحوة ملاقات با دوستان، منطقی باشید.
  8. هرگز کاری را که موجب ناخشنودی هم اتاقی تان می شود، انجام ندهید.
  9. هرگز اسرار هم اتاقی تان را فاش نکنید.
  10. به وسایل هم اتاقی خود آسیب نرسانید.
  11. هرگز هم اتاقی خود را دست نیندازید و تحقیر نکنید.
    boy-roommate-tehran
    boy-roommate-tehran

چگونه تعارضات پیش آمده با هم اتاقی مان را حل کنیم؟

شما در اتاق تان تنها نیستید و تقریبا تمام دانشجویان گاهی با هم اتاقی خود مشکل پیدا می کنند. شما ناگزیر باید این مشکل را حل کنید، زیرا زندگی دانشجویی دارای تنش های فراوان است. اتاق شما باید محلی آرام باشد، پس بهترین کار این است که اگر با هم اتاقی خود دچار تعارض شده اید برای رفع آن تلاش کنید. پس:



  1. قرارداد و آداب مرتبط با هم اتاقی تان را رعایت کنید.
  2. با هم اتاقی خود گفتگو کنید.
  3. به جای این که به هم اتاقی خود حمله کنید، مشکل را هدف قرار دهید.
  4. به شرایط هم اتاقی خود احترام بگذارید.
  5. با بیان جملات مطلوب، احساسات ناخوشایند را کاهش دهید که بازخورد مثبتی خواهد داشت.
  6. به توافق برسید اما نقش قربانی به خود نگیرید.
  7. رازدار باشید و سعی کنید که مشکل را بین خودتان حل نمایید.
  8. تغییر جا بدهید و به دنبال محل جدیدی باشید که به نفع هر دوی شما خواهد بود.
  9. ارتباط معنوی خود را با خداوند حفظ کنید تا در فقدان خانواده با آرامش بیشتری تعارض پیش آمده حل شود.

البته همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. با هم اتاقی خود یک قرار بگذارید، چون پیش آمدن بحث و نزاع در یک زندگی مشترک طبیعی است. این کار بسیار ساده است؛ نخست لازم است که انتظارات خود را از او مشخص کنید. یک قلم و کاغذ بردارید و چیزهایی را که موجب آزار می شود، یادداشت کنید. برای مثال ساعات خاصی که از صدای تلفن آزرده می شوید یا شیوة خاصی که برای نظافت اتاق نمی پسندید، احترام متقابل، سر و صدا، مهمان کردن و مهمانی دادن، موارد ممنوع مثل سیگار و قلیان، تقسیم مخارج مشترک با هم اتاقی. مسائل جزئی که چندان با اهمیت به نظر نمی رسند در صورت تکرار و عدم کنترل می توانند به مشکلات پیچیده ای تبدیل شوند.

می توانید زمان های مطلوب خود را برای مطالعه، خواب، تنها بودن یا هر موقعیت دیگر مشخص کنید. با کمی ملاحظه و احتیاط با هم اتاقی خود وارد گفت وگو شوید، شروع این گفت وگو برای برخی افراد، به ویژه آنهایی که معمولاً خشم خود را فرو خورده و هرگز صحبت نکرده اند، دشوار است. در این مرحله هر یک از افراد می توانند انتظارات خود را بیان کنند و در گفت وگوی گروهی، همگی بر سر آن به توافق برسند. توافق در مورد قوانین ضروری است، اما در قرار داد بین هم اتاقی ها چه مواردی باید ذکر شوند: مواردی مثل احترام متقابل، سر و صدا، نظافت، مهمان، موارد ممنوع (سیگار و قلیان)، وسایل شخصی، تقسیم مخارج مشترک با هم اتاقی.

چگونه در خوابگاه اصول همدلی را یاد بگیریم؟

اگر بخواهیم به مهم ترین اصل در روابط بین انسان ها اشاره کنیم باید گفت: نخست درصدد درک و آنگاه جویای تفاهم باشید. این اصل شاه کلید روابط مؤثر با دیگران است. همه انسان ها سالیان درازی را به یادگیری سخن گفتن اختصاص داده اند، اما دربارة گوش کردن چقدر سعی کرده اند؟ فقط تعداد انگشت شماری از مردم فن گوش کردن را آموخته اند. افراد در حقیقت سخنان فرد دیگر را پس از عبور از فیلترهای ذهنی شان دریافت می کنند و آنگاه می کوشند برحسب سلیقه خود آن را تفسیرکنند و به بهبود اوضاع روحی طرف مقابل کمک کنند. عباراتی نظیر:

«اوه! دقیقا می دانم چه احساسی دارید»، «من هم با این مسئله روبرو بوده ام، اجازه دهید تجربه خود را با شما درمیان بگذارم.»

منظور از گوش کردن توأم با همدلی این نیست که صرفاً به دقت به سخنان دیگران گوش کنید، بلکه گوش کردن با نیت درک کردن، یعنی اینکه قبل از هرچیزی جویای تفاهم باشیم. در این صورت گوینده متوجه خواهد شد که شما احساسات او را به خوبی درک می کنید و مسلماً از نظر احساسات، عواطف و اندیشه به شما نزدیک تر می شود. این اتفاق در میان هم اتاقی های یک خوابگاه پسندیده است و در نتیجة آن محیط خوابگاه و رفتار هم اتاقی ها نسبت به هم بسیار صمیمی تر شده و تا حدی نقصانِ در کنار خانواده نبودن نیز جبران خواهد شد.

هم اتاقی و هم خونه آقا در تهران
هم اتاقی و هم خونه آقا در تهران

افراد غریبه بهترند یا آشنایان دانشگاهی؟

وقتی از محیط دبیرستان وارد محیط دانشگاه می شوید با قوانین و فضای بسیار متفاوتی روبرو می گردید که موجب مشکلات و تنش برای بسیاری از افراد می شود. در این میان باید اتاق کوچکی را با دیگران سهیم شوید. چه تصمیمی می گیرید؟ آیا فرد غریبه ای را به عنوان هم اتاقی انتخاب می کنید یا یکی از دوستانتان را؟ البته هر کدام از این موارد مزایایی برای شما دارد. وقتی با یک دوست هم اتاق می شوید، از میزان سازگاری و خصوصیات وی اطلاع دارید و در اوایل دانشگاه که محیط ناآشناست، زندگی با یک دوست بسیارراحت تر از یک غریبه است. برای دانشجویانی که دلتنگی شدیدی نسبت به خانه دارند، هم اتاق شدن با یک دوست کمک بزرگی خواهد بود بخصوص اینکه اگر در محیط خوابگاه هیچ آشنایی نداشته باشید و احساس تنهایی کنید.

اما هم اتاق شدن با افراد غریبه نیز مزایای خاص خود را دارد. در مورد افراد غریبه چیزی برای از دست دادن ندارید و اگر با هم کنار نیایید می توانید اتاق تان را عوض کنید. در صورت بروز مشکل هم می توانید مسئله را با دوستان تان در میان بگذارید و از آنها کمک بخواهید، چیزی که در مورد دوستان امکان پذیر نیست. همچنین می توانید تعطیلات آخر هفته به تفریحات شخصی و دلخواه خود بپردازید و طولانی مدت در اتاق نباشید که در مورد دوستان معمولاً فرصتی برای تنهایی وجود ندارد. همچنین هم اتاق شدن با افراد غریبه کمک می کند از محدوده شخصی خود بیرون بیایید و به دنیای جدیدی قدم بگذارید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «هم اتاقی و هم خونه آقا در تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره هم اتاقی و هم خونه آقا در تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.