زمان مطالعه: 7 دقیقه
کتاب چیست و خواندن کتاب واقعاً چه ارزشی دارد؟

کتاب چیست و خواندن کتاب واقعاً چه ارزشی دارد؟

خیلی از آدمها از فواید خواندن یک کتاب خوب خبر ندارند. با روزی 10 دقیقه کتاب خواندن، شما میتوانید وارد یک دنیای جدید شوید، و با یاد گرفتن چیزهای جدید از این دنیا، زندگی خودتان رو بهبود ببخشید. آسمونی در این بخش معرفی کوتاهی از کتاب و همچنین 20 فایده کتاب خواندن و مطالعه را برای شما خوبان تهیه کرده است.

کتاب مجموعه‌ای از صفحات نوشته‌شده، مصور، چاپ‌شده یا صفحات خالی (صفحه سفید و نانوشته)؛ ساخته‌شده از جوهر، کاغذ (ورق)، پوست حیوانات یا مواد دیگر (چسب، نخ و...) است که معمولاً از یک طرف یا سمت به یکدیگر محکم شده یا متصل می‌گردند. هر صفحه در کتاب، ورق و هر سمت یا روی هر ورق، صفحه نامیده می‌شود.

به مجلّدکردن کتاب به اصطلاح صحافی گفته می‌شود. کتاب در اندازه‌های گوناگون وجود دارد. در ایران قطع رحلی، وزیری و جیبی از معروف‌ترین قطع‌های کتاب است. کوچکترین کتاب دنیاکه یک انجیل است، در موزهٔ کلیسای وانک اصفهان نگهداری می‌شود. اولین کتاب به زبان فارسی در هلند و به دست یک ارمنی به زیور طبع آراسته شده است. از انواع دیگر کتاب، کتاب دیجیتالی (e-Book) است که کتاب در قالب بسته‌های نرم‌افزاری مانند پی‌دی‌اف ارائه می‌شود که وسایلی نیز به نام کتابخوان الکترونیکی مانند آمازون کیندل برای خواندن آن به کار می‌رود. نمونهٔ دیگری از کتاب غیرچاپی، کتاب صوتی است.

تاکنون تعریف مشخص و کاملی که بتواند مفهوم تمام انواع گوناگون کتاب را دربربگیرد، ارائه نشده‌است و نخواهد شد. اما یکی از تعاریف معتبری که برای کتاب ارائه شده‌است، مربوط به سازمان یونسکو می‌شود: کتاب نوعی اثر چاپی صحافی‌شده‌است که بیشتر از 49 صفحه داشته باشد و مانند نشریات، تحت یک عنوان ثابت، به‌صورت دوره‌ای منتشر نشود تعریف دیگری نیز کتاب را «مجموعه‌ای از لوح‌های چوبی یا عاجی یا مجموعه‌ای از ورق‌های کاغذ، پوست آهو یا ماده‌ای مانند آن، اعم از دست‌نویس یا چاپی که با هم به نخ کشیده یا صحافی شده باشند» معرفی کرده‌است.

واژه‌شناسی

واژه کتاب از زبان عربی وارد فارسی شده‌است. در فارسی میانه نامک (به فارسی دری نامه) به طور عمومی به کتاب اطلاق می‌شد و فروردگ به آنچه امروز عموماً نامه خوانده می‌شود. در دورهٔ تکوین فارسی دری نیز نامه به معنی مطلق کتاب به کار رفته‌است. در فارسی میانه از اصطلاحات تخصصی‌تر ماتیکان (رساله) و نسک (برای بخش‌های اوستا) استفاده شده‌است. کلمهٔ نُبی که همریشه با نبشتن (نگاشتن) است و معنای مطلق کتاب یا نوشته از آن مستفاد تواند شد، در فارسی دری به معنی خاص قرآن به کار رفته‌است.

پیشینه

کتاب قدمتی پنج‌هزارساله دارد. کتاب‌های نخستین به شکل لوح‌های گلی بودند. اما با گذشت زمان، با توجه به دسترسی بشر به امکانات جدید و تغییر نیاز بشر به ارتباطات و اطلاعات، شکل کتاب‌ها تکامل یافت.

book-reading2
book-reading2

فواید کتاب خواندن و مطالعه

  1. مطالعه، یک فرایند فعّال ذهنی است

برخلاف تلویزیون، کتاب ها شما را وادار می کنند که از مغز خود استفاده کنید. در هنگام مطالعه شما بیشتر فکر می کنید و باهوش تر می شوید.

  1. مطالعه، پایه های مهارت را می سازد

برای هر موضوعی روی کره زمین، کتابی نوشته اند که می توان آن را مطالعه نمود. چرا؟ چون کتاب خواندن به روشن شدن موضوعات پیچیده کمک می کند. کتاب ها اطلاعاتی را فراهم می کنند که خیلی اوقات از بحث های کلاس درس عمیق تر هستند.

  1. مطالعه، واژگان شناخته شده شما را افزایش می دهد

به خاطر دارید که در دوران ابتدایی چگونه معنی یک کلمه را با خواندن لغات دیگر موجود در یک جمله یاد می گرفتید؟ همین فایده را کتاب خواندن دارد. مخصوصاً وقتی که کتاب های سنگین (از نظر مفهومی) را مطالعه می کنید، خودتان را با لغت های جدیدی مواجه می ببنید که در حالت عادی با آنها سر و کار ندارید.

  1. مطالعه به شما این امکان را می دهد که به صورت اجمالی با سایر فرهنگ ها و مناطق آشنا شوید منطقه مورد علاقه شما برای گذراندن تعطیلات کجاست؟ به شما پیشنهاد می کنم که درباره آن مناطق خیلی مطالعه کنید. هرچه اطلاعات بیشتر، بهتر! کتاب ها می توانند افق دید شما را با ارایه آنچه این مناطق برای دیدن دارند، گسترش دهند.
  2. مطالعه، تمرکز را افزایش می دهد

همانطور که قبلاً اشاره کردم، مطالعه کتاب از قوای ذهنی بهره می برد. این باعث می شود که شما در بلند مدت روی آنچه مطالعه می کنید تمرکز کنید. برخلاف مجلات، مقالات اینترنتی یا ایمیل ها که ممکن است حاوی بسته های اطلاعاتی کوچکی باشند. کتاب ها همه ماجرا را بیان می کنند. از آنجایی که شما برای مطالعه مجبورید تمرکز کنید، مانند ورزش کردن، تمرکز خود را ورزیده تر می کنید.

  1. مطالعه باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود

با مطالعه کتاب های بیشتر، آگاهی و تجربه شما در رابطه با مطالبی که می خوانید بیشتر می شود و به افزایش اعتماد به نفس تان کمک می کند. از آنجایی که شما خوب مطالعه می کنید، دیگران برای دریافت پاسخ سوالات خودشان مجذوب شما می شوند. این باعث می شود که شما احساس بهتری نسبت به شخصیت خود داشته باشید.

  1. مطالعه، حافظه را تقویت می کند

تحقیقات نشان می دهند که اگر شما از حافظه تان استفاده نکنید، آن را از دست خواهید داد. جدول کلمات متقاطع نمونه ای از بازی هایی است که می تواند آلزایمر را کاهش دهد. مطالعه راهی است غیر از روش های بازی با کلمات که می تواند حافظه شما را تقویت کند. مطالعه مستلزم به خاطر سپردن جزییات، رویدادها و در کتب ادبی، موضوع داستان، مضمون و شخصیت هاست.

book-reading5
book-reading5
  1. مطالعه، انضباط فردی را افزایش می دهد

همه ما به اهمیت مطالعه واقفیم و می دانیم که باید مطالعه را در برنامه روزانه خود بگنجانیم؛ اما چه کسی به واقع این کار را می کند؟ نکته همینجاست. اگر ما برای مطالعه زمانبندی و برنامه طراحی کنیم، همین باعث افزایش انضباط ما می شود.

  1. مطالعه به ما این امکان را می دهد که همه جا مطلب بیاموزیم

کتاب ها قابل حمل هستند. از آنجایی که شما می توانید کتاب ها را با خود به هر کجا که می خواهید ببرید، می توانید هر جا که باشید، مطلب بیاموزید.

  1. مطالعه، خلاقیت را افزایش می دهد

با مطالعه کتب بیشتر و قرار دادن خود در معرض اطلاعات کامل تر، می توانید سطح خلاقیت خود را افزایش دهید. مغز شما می تواند مطالب کتاب های مختلف را برای دستیابی به راه حلی جدید برای یک مساله با هم ترکیب کند.

  1. مطالعه این امکان را به شما می دهد که در رابطه با موضوعی صحبت کنید

آیا تا به حال پیش آمده است که در بین دوستان یا فامیل و یا همسرتان حرفی برای گفتن نداشته باشید؟ این خیلی عذاب آور است. این شرایط ممکن است برای زوج های متأهل دغدغه زا باشد و زندگی زناشویی شان را در خطر ببینند. در صورتی که اگر شما کتاب های زیادی خوانده باشید، همیشه حرفی برای گفتن دارید. شما می توانید درباره مضامین ادبی که در رمانی خواندید صحبت کنید و یا اطلاعات علمی که از کتاب های علمی آموخته اید را بیان کنید. به این صورت مطالب زیادی برای بیان کردن دارید.

  1. مطالعه کتاب، سرگرمی ارزانی است

افرادی هستند که مبالغ زیادی را برای خرید فیلم های جدید هزینه می کنند، در صورتیکه با هزینه ای کم نیز می توان کتبی را خرید که تا 2 ماه آدم را سرگرم کند. توجه داشته باشید که کتاب هایی را بخرید که به موضوع آن علاقه داشته باشید.

  1. مطالعه این امکان را به شما می دهد که به اختیار خود مطلب بیاموزید

تحصیلات رسمی در سیستم آموزشی کشورها، نیازمند صرف زمان در بازه های تعریف شده است. مثلاً باید هر روز ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر، در مدرسه حاضر شوید و درس بیاموزید. ولی مطالعه کتاب این امکان را به شما می دهد که مطالب مورد علاقه خود را در هر زمانی که دوست دارید بیاموزید.

  1. مطالعه، مشارکت ذهنی جدید ایجاد می کند

هر چه شما کتاب های بیشتری مطالعه می کنید، عمق و پهنه آگاهی شما گسترش پیدا می کند و قابلیت شما برای مشارکت با دیگران بیشتر می شود. در حین مطالعه یک کتاب برای دریافتن پاسخ یک مشکل، شما ممکن است که پاسخ بسیاری مشکلات دیگر را نیز دریابید.

book-reading4
book-reading4
  1. مطالعه، قوای استدلال شما را افزایش می دهد

کتاب برای حرفه ای ها حاوی دلایلی در جهت یا برخلاف عملکردشان است. یعنی وقتی زیاد مطالعه کنید، قادر خواهید بود با استفاده از دلایلی که دارید، انجام یا عدم انجام کاری را بررسی کنید و به بهترین نتیجه برسید.

  1. مطالعه کردن، مهارت های شما را می سازد

برایان تریسی می گوید: یکی از راه هایی که بتوانید در زمینه مورد نظر خود خبره شوید این است که حداقل 100 کتاب درباره آن موضوع بخوانید؛ او همچنینی می افزاید که اگر این کار را برای 5 سال ادامه دهید، به یک حرفه ای بین المللی تبدیل خواهید شد. با کمک اینترنت و سایت ها و وبلاگ های معتبر و موثق، شما قادر خواهید بود که این زمان را به 2 تا 3 سال کاهش دهید.

  1. مطالعه، شما را از مضرّات دنیای دیجیتالی دور می کند

اگر از چراغ های چشمک زن و صدای بوق و زنگ های دیجیتالی خسته شده اید یک کتاب بخوانید. وقتی یک کتاب خوب برای خواندن پیدا کنید، خود را غرق در مطالعه خواهید یافت و دیگر درگیر مسائل پیرامون نخواهید بود. هرچه بیشتر بخوانید بیشتر غرق در خواندن می شوید و دیگر توجهی به وسایل دیجیتالی که به ما التماس می کنند تا به آنها توجه کنیم نداریم.

  1. مطالعه باعث می شود که اشتباهاتمان کاهش پیدا کند

با وجود اینکه هرگز به شما این پیشنهاد را نمی کنم که یک هدف را به کلّی فراموش کنید آن هم به خاطر ترس از انجام عملی اشتباه، اما باز این نکته را یادآور می شوم که باید احتیاط لازم را به خرج دهید. با کمک کتاب شما می توانید خرد عمیق و وسیعی بدست آورید و اشتباهات کمتری مرتکب شوید.

  1. در حین مطالعه، شما با مطالب غافلگیر کننده و مفیدی روبرو می شوید

وقتی شما کتاب ها را به عنوان منابع اطلاعات مطالعه می کنید، ممکن است چیزهایی بیاموزید که اصلاً بدنبال آنها نبوده اید. شما ممکن است مسائل اقتصادی را با خواندن کتاب های رمان بیاموزید. به طور کلّی این غیر ممکن نیست که مسائل خارج از موضوع کتاب را در یک کتاب بیابیم.

  1. مطالعه کسالت را کاهش می دهد

هر وقت که احساس کسالت کردید، فقط کافی است که یک کتاب با موضوع مورد علاقه خود را بردارید و بخوانید. خواهید دید که کسالت شما بر طرف می شود.

book-reading3
book-reading3
  • یک پیشنهاد خواندنی:

کتاب بیشعوری

نظر خود را درباره «کتاب چیست و خواندن کتاب واقعاً چه ارزشی دارد؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره کتاب چیست و خواندن کتاب واقعاً چه ارزشی دارد؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.