زمان مطالعه: 7 دقیقه
شرکت هواپیماسازی آمریکایی، بوئینگ

شرکت هواپیماسازی آمریکایی، بوئینگ

شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ در سراسر جهان شناخته شده است. اگر می خواهید با شرکت هواپیماسازی...
شرکت هواپیماسازی آمریکایی، بوئینگ
شرکت هواپیماسازی آمریکایی، بوئینگ


شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ در سراسر جهان شناخته شده است. اگر می خواهید با شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ و تاریخچه آن آشنا شوید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی کامل شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ می پردازیم.

شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ چیست؟

بوئینگ، (Boeing) شرکت هوافضا و صنایع دفاعی آمریکایی و چندملیتی است، که در سال 1916 توسط ویلیام بوئینگ، در شهر سیاتل، واشینگتن تأسیس شد.

شرکت بوئینگ، در طول سال‌های متمادی فعالیت در حوزه فن آوران هوافضایی و صنایع جنگ‌افزاری، تمرکز اصلی خود را بر تولید هواپیماهای مسافربری معطوف نمود و از سوی دیگر، با خریداری و ادغام شرکت‌های هواگردسازی و صنایع دفاعی، توسعه یافت، که نقطه عطف آن، در سال 1997 بود، که در پی خریداری و ادغام مک‌دانل داگلاس، بوئینگ به بزرگترین شرکت هوافضای جهان تبدیل شد. در سال 2001 دفتر مرکزی بوئینگ، به شهر شیکاگو انتقال یافت.

شرکت بوئینگ، از نظر ساختار سازمانی، به چهار بخش اصلی تقسیم شده‌است، که هر بخش توسط یک شرکت تابعه از بوئینگ مدیریت می‌شود، این شرکت‌ها عبارتند از: شرکت هواپیماهای تجاری بوئینگ، بوئینگ دیفنس اسپیس اند سکیوریتی، بوئینگ کپیتال و گروه خدمات اشتراکی بوئینگ.

شرکت بوئینگ بزرگترین شرکت فن آوران هوافضایی در جهان می‌باشد و در سال 2011 به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ تجهیزات دفاعی جهان، شناخته شد. بوئینگ، بزرگترین صادرکننده کالا و خدمات، در ایالات متحده است و سهام آن، در بازار بورس نیویورک مبادله می‌شود. این شرکت بخشی از میانگین صنعتی داو جونز به‌شمار می‌آید.

تاریخچه شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ

ویلیام بوئینگ، در ماه مارس سال 1910 شرکت گرین وود تیمبر را تأسیس کرد و دو سال بعد، شرکت شیپ یارد را خرید و اندک‌اندک مقدمات تأسیس یک کارخانه هواپیماسازی را فراهم آورد. ویلیام بوئینگ، ابتدا در مورد صنعت چوب در دانشگاه ییل تحصیل می‌کرد و تخصص خوبی در این زمینه کسب کرده بود و این علم، او را در اجرای طرح‌هایش و بخصوص مونتاژ و ساخت هواپیما، یاری داد.

در تاریخ 15 ژوئیه 1916 بزرگترین شرکت هواپیمایی حال‌حاضر جهان، تنها با سرمایه 100 هزار دلار، تأسیس شد. این در حالی بود، که اولین هواپیمای تولید شده توسط این شرکت، کمتر از هشت متر طول داشت و تا ارتفاع 900 پایی پرواز می‌کرد. ویلیام بوئینگ در ابتدا آن را شرکت محصولات هوایی پسفیک نام نهاد و یک سال بعد، نام آن را به شرکت هواپیمایی بوئینگ تغییر داد.

در سال‌های اولیه فعالیت، بوئینگ به ساخت هواپیماهای کوچک برای نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا یا حمل بسته‌های پستی دست زد. این هواپیماها به نام مدل سی شهرت یافت.

در سال 1919 اولین هواپیمای تجاری بوئینگ، به نام بی1 به پرواز درآمد. طی دهه بعد، بوئینگ درصدد تغییر استاندارد موتورهای هواپیما از سیستم خنک‌کاری آبگرد، به هواگرد بود و مدل آ40 را پس از این تغییر، تولید کرد. در این دهه بود که هواپیمای بمب‌افکن توسط دونالد داگلاس طراحی شد و بوئینگ، شرکت دولفین را، که متعلق به او بود، خریداری نمود و تولید مجموعه هواپیماهای جنگنده را نیز، در دستور کار خود قرار داد.

boeing
boeing


در سال 1929 بوئینگ اقدام به خریداری چند شرکت بزرگ هواپیماسازی نمود، که عبارت بودن از: پرت اند ویتنی، همیلتو استاندارد، ووت و یونایتد ایر ترانسپورت. در سال 1930 هواپیمای بوئینگ مدل بی1ای با چهار سرنشین و سپس مدل 80 با 12 سرنشین به پرواز درآمد. گرچه همزمان با رشد و رونق شرکت، در سال 1934، به دلیل قانونی که به تصویب رسیده بود، ویلیام بوئینگ سهم خود را فروخت و شرکت را رها کرد، اما همچنان تا پایان عمر، به مشاوره با شرکت ادامه داد.

در 1937 هواپیمای مسافربری بوئینگ 307 ساخته شد، که در زمان خود انقلابی در عرصه هواپیماهای تجاری به‌شمار می‌آمد. در خلال جنگ جهانی دوم، شرکت بوئینگ اقدام به تولید انبوه بوئینگ بی-17 فلایینگ فورترس و بمب افکن مدل بوئینگ بی-29 نمود. 15 سال بعد نیز، بمب افکن پیشرفته بی52 مورد استفاده قرار گرفت. در همان سال، یعنی 1957 اولین هواپیمای مجهز مسافربری مدل 7 به عنوان بوئینگ 707 به بازار عرضه شد و مورد استقبال قرار گرفت.

طی دهه بعد، مدل‌های بوئینگ 727، بوئینگ 737 و بوئینگ 747 نیز یکی پس از دیگری به بازار حمل و نقل هوایی جهان، ارائه شدند. در این سالها، بوئینگ در ساخت موشک و سفینه‌های فضایی نیز، وارد شده بود و با سازمان فضایی آمریکا (ناسا) همکاری نزدیک داشت.

در سال 1974، پس از تجربه ساخت موفق آپولو، سفینه مارینر 10 ساخته و به ناسا تحویل داده شد. در سال 1990، بوئینگ 737 با فروش 1٫832 فروندی، به عنوان پرفروش‌ترین هواپیمای جهان مطرح شد، در حالی که بوئینگ در سالهای قبل و بعد از آن، به طراحی و ساخت و عرضه مدل‌های بوئینگ 757، بوئینگ 767، بوئینگ 777 و بالاخره در سال 2005، بوئینگ 787 پرداخت.

حوزه فعالیت شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ

بوئینگ، اولین و بزرگترین شرکت هواپیمایی جهان، در ساخت هواپیماهای تجاری و دومین شرکت بزرگ در ساخت سیستم‌های دفاعی جهان است. حوزه فعالیت بوئینگ، محدوده گسترده‌ای از سیستم‌ها، محصولات و خدمات فضایی و دفاعی را در زمینه طراحی، تولید و پشتیبانی هواپیماهای تجاری، جنگنده‌ها، بمب‌افکن‌ها، موشک‌ها، سفینه‌های فضایی، ماهواره‌ها، جنگ‌افزارها و فناوری‌های مختلف نظامی و دفاعی، در برمی‌گیرد.

پنج حوزه اصلی فعالیت بوئینگ عبارت‌اند از:
  • هواپیماهای تجاری
  • سیستم‌های دفاعی یکپارچه
  • گروه مهندسی، فناوری و عملیات
  • شرکت سرمایه‌گذاری بوئینگ
  • گروه خدمات بوئینگ
هواپیماهای تجاری شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ

عمده‌ترین محصولات تجاری در این زمینه، خانواده هواپیماهای مسافربری سری 7 از 707 تا 787 است. حدود 12 هزار هواپیمای تجاری یعنی مسافربری و باربری در جهان وجود دارد، که 85٪ درصد آنها، متعلق به شرکت آمریکایی بوئینگ است.

سیستم‌های دفاعی شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ

طراحی، مونتاژ و پشتیبانی سیستم‌های دفاعی و تولید انواع هلیکوپترها و جنگنده‌های نظامی در این حوزه قرار می‌گیرد.

مهندسی، فناوری و عملیات شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ

گروه مهندسی، فناوری و عملیات، شرکت بوئینگ، یک پشتوانه قوی، برای سازمان فضایی آمریکا است، که در جهت طراحی و ساخت و عملیات شاتل‌های فضایی و ایستگاه بین‌المللی فضایی، فعالیت می‌کند.

شرکت هواپیماسازی آمریکایی، بوئینگ
شرکت هواپیماسازی آمریکایی، بوئینگ


به طور کلی این حوزه، از واحدهای کسب و کار بوئینگ، پشتیبانی می‌کند و استراتژی رشد را در جهان با فراهم آوردن افراد، فناوری‌ها، فرایندها و عملکردهای مناسب، در زمان مناسب و مکان مناسب در سطح شرکت، فراهم می‌آورد.

سرمایه‌گذاری شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ

شرکت سرمایه‌گذاری بوئینگ، در جهت فراهم آوردن و تسهیل عملیات بانکی و پشتوانه واحدهای کسب و کار اصلی، در زمینه تجاری و دفاعی، تأسیس شده است.

گروه خدمات شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ

گروه خدمات بوئینگ، به واحدهای کسب و کار بوئینگ امکان می‌دهد، تا بر رشد سودآور تمرکز کنند؛ چرا که تمامی خدمات زیرساختی، شامل: خدمات تسهیلاتی، پرسنلی، جذب و استخدام، برنامه‌های رفاهی، ایمنی، آتش‌نشانی، عملیات کارگاهی، حمل‌ونقل و نظیر آن را، فراهم می‌سازد.

مدل مدیریتی شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ

رهبری و توسعه شرکت، جزء ارزش‌ها و فعالیت‌های اصلی شرکت بوئینگ است. در مدل مدیریتی شرکت بوئینگ بر پیشبرد عملکرد، از طریق رشد و توسعه بهره‌وری و رهبری تأکید شده است.

شرکت بوئینگ دارای یک مرکز رهبری است، که رویکرد توسعه رهبری، در آنجا مُدون شده، سپس عرضه می‌شود. این رویکردها، عبارت است از:

نهادینه‌سازی ارزش‌های بوئینگ و فرهنگ یکپارچه شرکت
  • تمرکز بر مهارت‌های کسب‌وکار
  • پشتیبانی اهداف استراتژیک کسب‌وکار، از طریق آموزش، مربی‌گری و ارزیابی عملکرد
  • انجام اقدامات چالشی در کسب‌وکار، اخذ و تحلیل بازخورد در مرکز رهبری
فروش شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ

شرکت بوئینگ در سال 2007 با فروش 61٫5 میلیارد دلاری و سود 2٫2 میلیارد دلاری، در جایگاه 28 در فهرست فرچون 500 از پانصد شرکت برتر جهان، قرار داشت.

بخش فروش هواپیماهای بوئینگ، بیش از 90 کشور را، پوشش می‌دهد. 70٪ هواپیماهای تجاری تولیدشده به خارج از ایالات متحده، فروخته می‌شود. 75٪ هواپیماهای تجاری جهان نیز، توسط بوئینگ تأمین می‌گردد.

حدود نیمی از فروش این شرکت به حوزه هواپیماهای تجاری برمی‌گردد. شرکت بوئینگ با 22 هزار تأمین‌کننده جهانی، قرارداد دارد، همچنین بعنوان بزرگترین پیمانکار سازمان فضایی آمریکا محسوب می‌شود.

منابع انسانی شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ

بیش از 159 هزار کارکنان شرکت، در ایالات متحده آمریکا و 70 کشور دیگر، فعالیت می‌کنند. از این تعداد، حدود 40٪ در بخش هواپیماهای تجاری، 44٪ در بخش سیستم‌های دفاعی و بقیه در سایر حوزه‌ها، اشتغال دارند.

شرکت بوئینگ جامع‌ترین و بزرگترین آموزش‌های هوایی را، چه در زمینه تعمیرونگهداری و چه کارکنان پرواز، در بازار هواپیماهای 100 صندلی و بالاتر، ارائه می‌دهد.

کارکنان بر پایه محل

تعداد کارکنان شرکت بوئینگ، درحال‌حاضر بیش از 170 هزار نفر برآورد شده است. جدول زیر که شمار کارکنان این شرکت را، در هر یک از ایالت‌هایی که بوئینگ در آنها شعبه فروش یا کارخانجات تولیدی دارد، نشان می‌دهد. این فهرست در سال 2006 تنظیم شده است.

استخدام شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ

در جدول زیر شمار پرسنل بوئینگ، در بخش‌های مختلف، با توجه به ساختار سازمانی این شرکت، مشخص شده‌است. این جدول ظرفیت هر بخش یا شرکت تابعه بوئینگ را مشخص می‌نماید.

boeing
boeing


مدیرعامل شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ

مدیرعامل کنونی شرکت، جیمز مک‌نرنی است و از سال 2001 به عنوان عضو هیئت مدیره و از 2005 به عنوان مدیرعامل بوئینگ، مشغول به کار شده است. سابقه مدیریتی مک‌نرنی، بسیار درخشان است. او همچون بنیانگذار شرکت، ویلیام بوئینگ، دانش‌آموخته دانشگاه ییل است و مدرک ام‌بی‌ای را، از دانشگاه هاروارد اخذ کرده است.

وی 19 سال در جنرال الکتریک مشغول به کار بود و قبل از پیوستن به بوئینگ، مدیرعامل شرکت 3ام بود. او کارکنان را منبع اصلی قدرت بوئینگ می‌داند و بر این باور است، که دیدگاه‌های متنوع آنان، در تولید خلاقانه محصولات به شرکت کمک می‌کند؛ شرکتی که همه با تعهد بر توسعه مستمر در آن گردآمده‌اند.

هیئت مدیره شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ

در حال حاضر (2014) هیئت مدیره شرکت بوئینگ از افراد زیر تشکیل شده‌است.
  • جیمز مک‌نرنی: رئیس هیئت مدیره
  • دریاسالار ادموند پی. جیامباستیانی
  • جان اچ. بیگز
  • جان بریسون
  • لیندا کوک
  • ویلیام ام. دالی
  • آرتور دی. کالینز جونیور
  • لینوود ام. کوبرن
  • کنت ان. دوبرستین
  • جان مک‌دانل
  • مایک اس. زافیروفسکی
  • سوزان سی. شواب
آینده شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ

شرکت بوئینگ چشم‌انداز خود را برای سال 2016 چنین ترسیم کرده است: کارکردن با یکدیگر به مثابه یک شرکت جهانی، برای رهبری صنعت هوافضا... !
نظر خود را درباره «شرکت هواپیماسازی آمریکایی، بوئینگ» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره شرکت هواپیماسازی آمریکایی، بوئینگ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.