زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ بوکاجونیورز ، کشتی سوئدی و 39 ستاره

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ بوکاجونیورز ، کشتی سوئدی و 39 ستاره

آیا امکان دارد تیمی از روی شانس و اقبال ، نمادهای خود را انتخاب کند ؟ این اتفاق در سال 1906 برای بوکاجونیورز رخ داد.

تیم فوتبال بوکا جونیورز که پیش از این شش بار در سالهای 1977، 1978، 2000، 2001، 2003 و 2007 قهرمان جام لیبرتادورس شده بود، در آستانه رسیدن به هفتمین عنوان خود مقابل فلومیننزه برزیل(2-1) شکست خورد و به نایب قهرمانی مسابقات 2023 بسنده کرد.

با این حال در موزه باشگاه بوکا جونیورز دهها جام وجود دارد که هر باشگاهی در آمریکای جنوبی در آرزوی داشتن آنها به سر می برد. بوکا اولین بار در سال 1919 قهرمان لیگ آرژانتین شد و تا امروز 35 بار فاتح این رقابتها شده است. چهار قهرمانی در جام حذفی و دو بار فتح سوپرکاپ، سه جام بین قاره ای و دو قهرمانی در رقابتهای سودآمه ریکانا تنها گوشه ای از افتخارات غول فوتبال آرژانتین است. اما ماجرای رنگ لباس این باشگاه و نماد آن، خود شبیه به یک افسانه فوتبالی است.

بوکاجونیورز ؛ کشتی سوئدی و 39 ستاره

آیا امکان دارد تیمی از روی شانس و اقبال ، نمادهای خود را انتخاب کند ؟ این اتفاق در سال 1906 برای بوکاجونیورز رخ داد. این باشگاه در روز 3 آوریل 1905 توسط گروهی بازیکن ایتالیایی و یونانی تاسیس شده بود و در ابتدا با پیراهن راه راه سیاه و سفیدی مثل باشگاه یوونتوس در مسابقات شرکت می کرد. کمی بعد این تیم از پیراهن آبی آسمانی و شورت سفید استفاده کرد و آن گاه نوبت به استفاده این تیم از پیراهن هایی با راه راه های بسیار نازک رسید.

File:PrimerasCamisetasBoca.jpg

اما زمانی که قرار شد بوکاجونیورز مقابل تیم « ناتینگهام د آلماگرو » بازی کند ، مشخص شد که پیراهن هر دو تیم به یک شکل است و قرار شد هر تیمی که در قرعه، باخت از لباس دیگری استفاده کند. بوکاجونیورز این قرعه را باخت و ناچار شد از پیراهن دیگری استفاده کند. اما چه طرحی ؟ بازیکنان ایده ای نداشتند و تصمیم گرفتند در کنار بندر « بوکا » منتظر بمانند و رنگهای نخستین پرچمی که دیدند را به عنوان رنگ پیراهن تیم خود ، استفاده کنند. اولین کشتی که به بندر وارد شد ، یک کشتی سوئدی بود که پرچم های آبی و طلایی سوئد در آن نصب شده بود. رنگهای جدید باشگاه به همین سادگی مشخص شد.

boca-juniors-logo-during-time
boca-juniors-logo-during-time

طی سالهای 1907 تا 1912 باشگاه از لباس سراسر آبی استفاده می کرد. روی این پیراهن نواری طلایی رنگ به شکل مورب وجود داشت. از سال 1913 رنگ ابی آسمانی پررنگ تر شد و نوار طلایی هم افقی شد و این طرح پیراهن دیگر هیچ وقت با تغییر روبه رو نشد. اولین لوگوی باشگاه هم در سال 1912 طراحی شد ؛ در حالی که باز هم از دو رنگ آبی و طلایی استفاده شده بود ؛ یک کره زمین آبی رنگ با نوار طلایی رنگ که بر روی آن ، حروف C ، A ، B و J نوشته شده بود. عباراتی که مخفف نام باشگاه Club Atlético Boca Juniors بودند.

File:Hinchada de Boca desplegando sus telones.JPG

در سال 1920 لوگوی باشگاه به شکل یک سپر سفید در آمد که چهار حرف C ، A ، B و J به شکل متقارن داخل سپر نوشته شده بودند. این دو حرف به دو رنگ آبی و طلایی بودند. سه دهه بعد و زمانی که باشگاه 50 ساله شد ، لوگو کوچک تر شد ؛ دو شاخه زیتون هم در دو طرف سپر قرار گرفتند و سپر هم سراسر آبی شد. نوار زرد رنگ هم با چهار حرف مخفف نام، در مرکز سپر جای گرفتند.

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ بوکاجونیورز ، کشتی سوئدی و 39 ستاره
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ بوکاجونیورز ، کشتی سوئدی و 39 ستاره

این نماد پنج سال روی پیراهن تیم بود و شاخه های زیتون در سال 1960 از نماد کنار رفتند. بعد از آن به مدت ده سال ، عبارت « بوکاجونیورز » روی لوگو قرار گرفت. اما از سال 1970 یک بار دیگر 4 حرف همیشگی به نماد بازگشت. در طراحی جدید این نماد ، 13 ستاره به پایین نوار طلایی و 17 ستاره به بالای نوار اضافه شدند. این 30 ستاره نماد 30 قهرمانی بود که بوکا در تورنمنت های مختلف کسب کرده بود. با گذشت زمان، قهرمانی های بوکا جونیورز بیشتر و بیشتر شد اما لوگو تا سال 1996 دستخوش تغییر نشد. زمانی هم که تغییر کرد، تنها به تعداد ستاره های لوگو اضافه شد.

File:Camisetas Boca Jrs.jpg

نماد فعلی بوکا 36 ستاره در بالای حروف چهارگانه و 30 ستاره در پایین این حروف دارد. ستاره ها و حروف طلایی در سپر آبی رنگ ، بهتر از هر تصویر دیگری نشان دهنده هویت تیمی است که هر چند اتفاقی صاحب این پیراهن شد ، اما بیش از 110 سال است که رنگهای سنتی خود را تغییر نداده است. همین امر، لباس بوکا جونیورز را به یکی از مشهورترین نمادهای فوتبال دنیا تبدیل کرده است. 

اختصاصی ورزشی آسمونی

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ بوکاجونیورز ، کشتی سوئدی و 39 ستاره» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ بوکاجونیورز ، کشتی سوئدی و 39 ستاره فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.