زمان مطالعه: 3 دقیقه
بابی ساندز و اعتصاب غذای تاریخی اش

بابی ساندز و اعتصاب غذای تاریخی اش

رابرت جرارد ساندز مشهور به بابی ساندز مبارز ایرلندی و عضو ارتش آزادی خواه ایرلند بود که سرگذشت بسیار تاریخی...

bobby-sands1
bobby-sands1

رابرت جرارد ساندز مشهور به بابی ساندز مبارز ایرلندی و عضو ارتش آزادی خواه ایرلند بود که سرگذشت بسیار تاریخی داشت، اگر می خواهید در مورد رابرت جرارد ساندز بیشتر بدانید این بخش آسمونی را حتما مطالعه کنید چرا که زندگینامه کامل او را برای شما عزیزان تهیه کرده ایم.

رابرت جرارد ساندز (به انگلیسی: Robert Gerard Sands) (9 مارس 1954- 5 مه 1981) رهبری اعتصاب غذای سال 1981 زندانیان جمهوری‌خواه ایرلندی را در اعتراض به رعایت نشدن حقوق‌شان برعهده داشت. ساندز پس از 66 روز در اثر اعتصاب درگذشت.

بابی ساندز در سال 1954 میلادی در شهر بلفاست مرکز ایرلند شمالی در یک خانواده کاتولیک ایرلندی به دنیا آمد. او در 16 سالگی به کار مکانیکی مشغول و عضو اتحادیه کارگری ایرلند شد.

در سال 1972 (که 13 کاتولیک در تظاهرات به دست سربازان انگلیسی کشته شدند) در سن 18 سالگی به ارتش آزادی خواه ایرلند پیوست. او همواره خواستار خروج ارتش بریتانیا از شمال ایرلند بود.

وی یک سال بعد به جرم حمل اسلحه دستگیر و به 5 سال زندان محکوم شد. 6 ماه پس از آزادی در 1977 دوباره به همین جرم و این بار به 14 سال زندان محکوم شد، ولی به محض ورود به زندان در اعتراض به رفتار دولت از پوشیدن لباس زندانیان امتناع کرد و خواستار این شد که او را به عنوان یک زندانی سیاسی بشناسند نه زندانی جنایی.

bobby-sands2
bobby-sands2

اعتصاب غذا و مرگ

در مارس 1981 بابی ساندز اعتصاب غذای تاریخی خود را با این خواست‌ها آغاز کرد:

  •     خروج اشغال گران انگلیسی از قسمت شمالی ایرلند
  •     پوشیدن لباس غیرزندانی
  •     عدم کار اجباری
  •     حق اجتماع آزاد زندانیان و مطالعه و آموزش
  •     حق ملاقات هفتگی، داشتن نامه و بسته
  •     حق دریافت حکم همانند دیگر زندانیان

کمی پس از آغاز اعتصاب غذای بابی ساندز یکی از نمایندگان محلی ایرلندی درگذشت و بابی در حالی که زندانی سیاسی بود، از طرف مردم به جای وی انتخاب شد. دولت بریتانیا حاضر به پذیرش این انتخابات نشد و حتی قانون انتخابات را به نحوی تغییر داد که دیگر زندانیان جمهوری‌خواه نتوانند داوطلب شرکت در آن شوند. دولت وقت بریتانیا حاضر به پذیرش خواست‌های بابی ساندز و دیگر زندانیان جمهوری‌خواه نشد.

کلیسا خواهان دست کشیدن از اعتصاب شد. ساندز در پاسخ از کلیسا خواست از «دولت انگلیس بخواهید که دست از سر ما بردارد. به دولت انگلیس فشار بیاورید.»

مرگ

سرانجام بابی ساندز پس از 66 روز اعتصاب غذا در سن بیست و هفت سالگی در 5 می 1981 در زندان بلفاست درگذشت. گزارش اصلی پزشکی قانونی مرگ او را «خودکشی» و ناشی از «گرسنگی خودتحمیلی» اعلام کرد که بعدا با اعتراض خانواده‌های اعتصاب‌کنندگان علت را به «گرسنگی» تغییر داد.

bobby-sands3
bobby-sands3

واکنش‌ها

چند مبارز دیگر ایرلندی علیه سیاست‌های دولت محافظه‌کار مارگارت تاچر دست به اعتصاب غذا زدند و ده نفرشان در این راه جان خود را از دست دادند. روندی که سرانجام با پادرمیانی کلیسا متوقف شد و اعتصاب غذای زندانیان پایان یافت.

سیاستمداران انگلیسی هر یک موضعی متفاوت دربارهٔ مرگ او اتخاذ کردند. همفری اتکینز وزیر وقت ایرلند شمالی در کابینهٔ انگلیس گفت «این قبیل اعمال بی‌مورد یک جنبهٔ خودآزاری بیهوده دارد و امید من آنست که مردم ایرلند شمالی به عبث بودن این خشونت‌ها واقف شوند و از آن روی برگردانند.» جیمی هاپکینز عضو حزب حاکم محافظه‌کار نیز طی نطقی در پارلمان تأکید کرد که «برای دولت انگلیس، بابی ساندز عضو ارتش سری ایرلند یک جنایتکار است!». چارلز هاوی نخست‌وزیر جمهوری ایرلند طی اعلامیه‌ای از مرگ بابی ساندز ابراز تاسف کرد و آن را «فاجعه دیگری در رشته فجایعی که در ایرلند صورت می‌گیرد» خواند. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که از مرگ بابی ساندز عضو ارتش سری جمهوری‌خواه ایرلند که در نتیجه اعتصاب غذا جان خود را از دست داد، بسیار متأسف است و پیفلین دبیرکل سندیکای خدمات عمومی دوبلین طی مصاحبه‌ای اوج‌گیری بحران ایرلند شمالی را نتیجهٔ «سیاست اختناق‌آمیز دولت بریتانیا» توصیف کرد.

گروه زیادی از جوانان با شنیدن خبر مرگ ساندز به خیابان‌های بلفاست ریختند، در خیابان‌ها سنگر بسته و با پلیس درگیر شدند. همزمان با این واکنش‌ها، صدها تن از مردم در مقابل دفتر شرکت هواپیمایی بریتانیا در نیویورک به حمایت از اعضای زندانی ارتش جمهوری‌خواه ایرلند دست به تظاهرات زدند و خواستار خروج فوری ارتش بریتانیا از خاک ایرلند شدند.

ابوالحسن بنی‌صدر رئیس‌جمهور وقت جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به خانواده ساندز تسلیت گفت. جمهوری اسلامی ایران همچنین خواهان حضور نماینده‌ای در مراسم خاکسپاری ساندز شد اما این درخواست با عدم صدور ویزا از سوی بریتانیا، محقق نشد. حکومت ایران نام خیابان چرچیل را که در مجاورت سفارت بریتانیا در تهران قرار داشت، به خیابان بابی ساندز تغییر داد. این کار موجب شد سفارت انگلیس برای دوری‌گزیدن از ذکر نام بابی ساندز در نامه‌نگاری‌ها درب اصلی سفارت را ببندد و دری را که به خیابان فردوسی باز می‌شود محل اصلی ورود و خروج قرار دهد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بابی ساندز و اعتصاب غذای تاریخی اش» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بابی ساندز و اعتصاب غذای تاریخی اش فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.