زمان مطالعه: 3 دقیقه
چالش بازی نهنگ آبی چیست؟

چالش بازی نهنگ آبی چیست؟

در این بخش با بررسی بازی نهنگ آبی در خدمت شما هستیم.
در این مطلب می خوانید : [بستن]

بازی نهنگ آبی

بازی نهنگ آبی (روسی: Синий кит, Siniy kit) یا چالش نهنگ آبی یک بازی غیرنرم‎ افزاری مخفیانه که به کمک تماس‌های آنلاین اینترنتی انجام می‌شود که نشانه‌هایی از آن در چند کشور گزارش شده‌است. بازی متشکل از چند چالش است که مدیران آن‌ها را در طول 50 روز به بازیکنان واگذار می‌کنند و در چالش نهایی بازیکن نیاز به ارتکاب خودکشی دارد. اصطلاح «نهنگ آبی» مربوط به پدیده ساحل نهنگ می‌شود که مربوط به خودکشی است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که «نهنگ آبی» در اصل حقه‌ای ساختگی و اغراق‌شده‌است و افرادی آن را به منظور دست انداختن مخاطب پرداخته‌اند، با این حال این امکان وجود دارد که این پدیده منجر به رفتارهای تقلیدی خودآزارانه و خودکشی تقلیدی شده‌باشد. با ورود و ثبت نام، اعضاء «نهنگ» خطاب می‌شوند.

این بازی در هندوستان بیشترین تعداد خودکشی را دارد، به شکلی که پلیس هندوستان نصب، انتشار، و حتی ذخیره فایل خام نصبی این بازی را جزء جرایم نرم‌افزاری محسوب کرد. در این چالش اینترنتی 50 مرحله‌ای از مخاطبان عمدتاً نوجوانان خواسته می‌شود روزانه تکلیف خود را انجام داده و در پایان، عکسی از خود را بفرستند تا بتوانند وارد مرحله بعد شوند. مرحله نخست این چالش کشیدن یک نهنگ آبی روی دست است و پس از آن برای مثال از کاربر خواسته می‌شود، تا لب خود را ببرد، روی دست خود با چاقو کلمه‌ای را حک کند یا بالای یک ساختمان مرتفع با پاهای آویزان از خود عکس بیندازد. نهنگ آبی در سال 2013 در روسیه و با "F57" یکی از نام‌های به اصطلاح "گروه مرگ"شبکه اجتماعی وی‌کی شروع به کار کرد، و گفته می‌شود اولین خودکشی ناشی از آن در سال 2015 اتفاق افتاده‌است. فیلیپ بودکین دانشجوی سابق روانشناسی کسی که از دانشگاهش اخراج شد ادعا کرد که او بازی را اختراع کرده. بودکین اعلام کرد که هدف او این بود که برای «پاک کردن» جامعه با فشار به کسانی که تلقی می‌شود هیچ ارزشی ندارند آنها را وادار به خودکشی کند. 

دلایل خودکشی در بازی نهنگ آبی

بازی نهنگ آبی چیست؟
بازی نهنگ آبی چیست؟

1- صدمه زدن به خود
2- زود از خواب برخاستن
3- ارتباط برقرار کردن با بقیه نهنگ‌ها
4- تعهد دادن

نکات کلیدی در مورد بازی نهنگ آبی
صدمه زدن به خود، منجر به کم شدن روز به روز عزت نفس می‌شود، سرپرستان این بازی عموماً تلاش دارند تا به عزت نفس بازیکنان ضربه بزنند. نبود عزت نفس، یکی از اصلی‌ترین دلایل خودکشی است. خودکشی در افرادی که کمبود خواب دارند هم شایع است؛ زیرا چنین عادتی باعثِ تحریک پذیری بازیکنان می‌شود. و در نهایت تعهد دادن که به صورت ناخودآگاه، باعث ایجاد انگیزه در کاربران می‌شود. تمام این‌ها بسته‌ای فوق‌العاده برای آماده کردن افراد برای خودکشی آماده می‌کنند.

دستگیری مخترع بازی نهنگ آبی
فیلیپ بودکین، یک دانش آموز سابق 21 ساله روانشناسی که از دانشگاهش اخراج شد، در سال 2016 ادعا کرد که او این بازی را در سال 2013 اختراع کرده‌است. او گفت که قصد وی این است که جامعه را تمیز کند و افراد بی‌ارزش را به انجام خودکشی بکشاند. با این وجود او ادعای بی گناهی می‌کند و اعلام کرده که این بازی فقط سرگرم‌کننده است. بودیکین در زندان کریستی، سن پترزبورگ بازداشت و در ماه مه سال 2016 به دلیل تحریک حداقل 16 دختر نوجوان به خودکشی، مجرم شناخته شد. در ژوئن 2017، ایلیا سیدوروف پستچی در مسکو دستگیر شد، همچنین متهم به تشکیل گروه «نهنگ آبی» برای تشویق کودکان به صدمه به خود و در نهایت خودکشی شد. او ادعا کرد که 32 کودک را به پیوستن به گروهش و دنبال کردن دستورها متقاعد کرده‌است. 

تناقضات خبری در مورد بازی نهنگ آبی در ایران
اصفهان خود را به پایین پرتاب کردند این دو نوجوان قبل از پرت کردن خود با یک دوربین فیلمی از خود را به عنوان وصیت ضبط کردند که در آن حالتی از هیجان بدون غم و همراه با احساس ترس و تمسخر احساس ترس پیش از خودکشی به نظر می‌رسد که روی شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده منتشر شد و خداحافظی عاشقانه با دوستان پسر خود بوده که در آن از بهشت و برزخ پس از مرگ صحبت می‌کنند. پیرو این ویدئو پزشک روانشناس فاطمه قاسم‌زاده در مصاحبه با روزنامه جام جم تناقض جدی بین این ویدئو و ادعای ارتباط خودکشی با بازی نهنگ آبی را مطرح کرد و اینکه این خودکشی به این بازی مرتبط نبوده‌است بلکه بیشتر ریشه در نواقص آموزش‌های مهارت زندگی در جامعه ما دارد وی می‌گوید: «متأسفانه بحث روابط دختر و پسر هنوز در جامعه ما تعریف نشده و ما فکر می‌کنیم وقتی دختر و پسر در یک محیط اجتماعی کنار هم نباشند، مشکل ارتباطی‌شان را حل کرده‌ایم اما نمی‌دانیم که با این کار بازار روابط پنهانی‌شان داغ شده‌است». این در حالی است که پیش از این سردار مهدی معصوم بیگی در خبرگزاری‌ها مدعی شده بود که این دو دختر پیش از سقوط از روی پل با ضبط یک پیام صوتی با «خانواده خود» خداحافظی کردند و در پیام آمده که آنها به‌دلیل بازی آنلاین نهنگ آبی دست به این اقدام می‌زنند.

نظر خود را درباره «چالش بازی نهنگ آبی چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چالش بازی نهنگ آبی چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.