زمان مطالعه: 4 دقیقه
فیلم جمعه سیاه Black Friday 2004 ، روایت بمبگذاری های بمبئی

فیلم جمعه سیاه Black Friday 2004 ، روایت بمبگذاری های بمبئی

جمعه سیاه یکی از رویدادهای تاریخی در بمبئی است که در آن حادثه به دلیل بمب گذاری، تعدادی زیادی از مردم هند...
فیلم جمعه سیاه Black Friday 2004 ، روایت بمبگذاری های بمبئی
فیلم جمعه سیاه Black Friday 2004 ، روایت بمبگذاری های بمبئی


جمعه سیاه یکی از رویدادهای تاریخی در بمبئی است که در آن حادثه به دلیل بمب گذاری، تعدادی زیادی از مردم هند کشته و زخمی شدند. بعد از این اتفاق، یکی از کارگردانان هندی اقدام به ساخت فیلم این حادثه کرد. آسمونی در این بخش به معرفی فیلم جمعه سیاه Black Friday 2004 می پردازد.

فیلم جمعه سیاه Black Friday 2004 ، روایت بمبگذاری های بمبئی
  • «جمعه سیاه» (هندی: ब्लैक फ्राईडे) یک فیلم در سبک مستند درام، جنایی، و درام است که در سال 2004 منتشر شد.
  • کارگردان فیلم جمعه سیاه Black Friday 2004: Anurag Kashyap
  • نویسنده فیلم جمعه سیاه Black Friday 2004: Anurag Kashyap, Hussain Zaidi
  • بازیگران فیلم جمعه سیاه Black Friday 2004: Kay Kay Menon, Pavan Malhotra, Aditya Srivastava
  • محصول : هندوستان
  • زبان فیلم جمعه سیاه Black Friday 2004  : هندی
  • زمان فیلم جمعه سیاه Black Friday 2004  : 143 دقیقه
خلاصه داستان فیلم جمعه سیاه Black Friday 2004

پس از آنکه چندین انفجار کوچک و بزرگ در 12 مارس 1993 بمبئی را لرزاند و این روز به جمعه سیاه در هندوستان معروف شد پلیس هند شروع به انجام تحقیقات خود در مورد عاملین این بمب گذاری ها می کند که…

حملات نوامبر 2008 در بمبئی

حملات نوامبر 2008 در بمبئی هندوستان یک رشته حملات همزمان مسلحانه در 26 نوامبر 2008 است که موجب کشته شدن بیش از 195 نفر شد. دستکم 10 منطقه در این شهر مورد حمله واقع شدند. پایانه چاتراپاتی شیواجی، هتل‌های مجلل نظیر هتل تاریخی تاج محل و هتل پنج ستارهٔ اوبروی، یک بیمارستان، یک مرکز یهودیان متعلق به سازمان خبد، یک سینما، یک بار و اداره پلیس و چند مرکز اداری-تجاری دیگر از این جمله‌اند.

جزئیات حمله بمبگذاری های بمبئی

حمله مردان مسلح در ساعت یازده شب به وقت محلی در نقاطی در جنوب بمبئی به وسیله مسلسل‌های AK-47 و نارنجک آغاز شد و پس از آن به درگیری و تبادل آتش میان پلیس و تروریست‌ها انجامید. گفته می‌شود هدف مهاجمان عمدتاً اتباع بریتانیا و آمریکا بوده‌اند.

گروهی که خود را مجاهدین دکان نامیده‌است با ارسال ایمیل به چند خبرگزاری مسئولیت حادثه را پذیرفته‌است. همچنین به گفته پلیس هندوستان احتمال دخالت لشکر طیبه در این عملیات وجود دارد.

پلیس مدعی است تعدادی از مهاجمان را به قتل رسانده یا دستگیر کرده‌است. در این واقعه دستکم 195 نفر کشته و بیش از 300 نفر زخمی شدند.

در پی این حوادث پلیس در اطراف منطقه تاج محل مقررات منع آمد و شد اعلام کرد. همچنین دولت هند در روز 27 نوامبر (پنجشنبه) تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و بازار بورس کشور را تعطیل اعلام کرد.

black-friday-mumbai
black-friday-mumbai


واکنش‌ها به بمبگذاری های بمبئی
  • Flag of the United Nations.svgسازمان ملل متحد: بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل، در نیویورک این حملات تروریستی را به‌شدت محکوم کرد و گفت با هیچ دلیلی نمی‌توان این‌گونه حملات علیه غیرنظامیان را توجیه کرد. وی افزود که مسئولان این اقدامات باید پاسخگو باشند.
  • Flag of Europe.svg اتحادیه اروپا: اتحادیه اروپا مراتب تاسف عمیق خود را از این حملات اعلام داشت.
  • استرالیا: وزیر امور خارجه این کشور گفت: این‌ها اقدامات بزدلانه‌ای هستند و تنها با هدف حمله به دموکراسی صورت می‌گیرد.
  • اسرائیل: تسیپی لیونی وزیر خارجه اسرائیل حملات تروریستی جاری در بمبئی را محکوم کرد و آن را یک شهادت دردناک دیگر در مبارزه با تروریسم خواند که اسرائیل و جامعه جهانی با آن در حال مبارزه هستند.
  • آلمان: فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر امور خارجهٔ آلمان، حملات تروریستی بمبئی را محکوم کرد.
  • ایالات متحده آمریکا: سخنگوی کاخ سفید گفت که جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا، در جریان حملات بمبئی قرار گرفته و آن را به شدت محکوم کرده و وزارت خارجه ایالات متحده ضمن ابراز انزجار از این حادثه، اعلام داشت که دولت این کشور آماده حمایت از مقامات هندی برای مقابله با اینگونه حملات وحشیانه است.
  • باراک اوباما: رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با صدور بیانیه‌ای حملات هماهنگ علیه افراد بیگناه را نشانه وجود خطر جدی تروریسم دانست و اعلام داشت که دولت آمریکا باید روابط خود با هند و سایر کشورها را تقویت کند و از همکاری بین‌المللی گسترده‌تری برای خشکاندن ریشه‌های تروریسم حمایت کند.
  • ایران: حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن ابراز همدردی دولت و ملت ایران با دولت و ملت هند و خانواده قربانیان و مجروحان حوادث تروریستی هند، بر «سیاست جمهوری اسلامی ایران در محکومیت و مخالفت با هر گونه اقدام تروریستی» تأکید کرد.
  • بریتانیا: گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا عملیات ترور و گروگان‌گیری را محکوم و پشتیبانی خود را از دولت هند اعلام کرد. وی شامگاه چهارشنبه در لندن گفت: به این حملات وحشتناک، با قدرت پاسخ داده خواهد شد.
  • پاکستان: پاکستان حملات در شهر بمبئی هند را به شدت محکوم کرد و قول داد در نبرد با تروریسم با دولت هند همکاری و حمایت کامل داشته باشد.
  • ترکیه: وزارت امور خارجه ترکیه اقدام تروریستی چهارشنبه شب در بمبئی را به شدت محکوم کرد. در اطلاعیه وزارت امور خارجه آمده‌است: ترکیه در مقابل بلای تروریسم که دشمن مشترک انسان‌ها به‌شمار می‌رود خود را در کنار جمهوری هندوستان و مردم هند می‌داند و این حادثه تروریستی را که ثبات هندوستان و منطقه را هدف گرفته‌است محکوم کرده، به خانواده‌های قربانیان و ملت هندوستان تسلیت می‌گوید و آرزوی سلامتی مجروحان این حادثه تروریستی را دارد.
  • روسیه: دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه، حملات مسلحانه در بمبئی را محکوم دانسته و گفته‌است که نباید برای حل و فصل اختلافات، به اقدامات تروریستی متوسل شد.
  • فرانسه: فرانسه که ریاست اتحادیه اروپا را برعهده دارد حملات تروریستی در هند را تقبیح و با قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد. پاریس اعلام کرد که مردم هند با دمکراسی پیوند دارند و این اقدامات تروریستی علیه آنان بوده‌است.
  • کانادا: وزیر امور خارجه کانادا با محکوم کردن این حملات همکاری و رابطه نزدیک کشور خود را با دولت هند اعلام داشت و گفت: کانادا و هند به آزادی، دموکراسی، حقوق بشر و اجرای قانون متعهد هستند و همکاری نزدیک برای گسترش امنیت بین‌المللی و جنگ با تروریسم از اولویت‌های دو جانبه می‌باشد.
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «فیلم جمعه سیاه Black Friday 2004 ، روایت بمبگذاری های بمبئی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره فیلم جمعه سیاه Black Friday 2004 ، روایت بمبگذاری های بمبئی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.