زمان مطالعه: 4 دقیقه
آشنایی با سامانه ثبت نام بیمه بیکاری

آشنایی با سامانه ثبت نام بیمه بیکاری

برابر آخرین آمارها، بیش از ۸۶۳ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کرده و بیش از ۹۰ درصد مشمولان مقرری بیمه بیکاری را دریافت کردند.

آسمونی : به دنبال شیوع ویروس کرونا و تاثیرگذاری آن بر بسیاری از کسب وکارها مقرر شد تا بیمه بیکاری سه ماه اسفند 98 و فروردین و اردیبهشت 99 به کارگران آسیب دیده از کرونا پرداخت شود.

دولت در راستای حمایت از صنوف و کارگران آسیب دیده از کرونا، مبلغ 5000 میلیارد تومان اعتبار برای کمک به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داد و با حمایت سازمان برنامه و بودجه و اهتمام وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی و دستگاههای مربوطه، روند واریز مقرری بیمه بیکاری به متقاضیان مشمول و کارگران بیکار شده با جدیت دنبال شد.

سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری به نشانی bimebikari.mcls.gov.ir از مدتها قبل توسط وزارت کار راه اندازی شد تا افراد بیکار شده تابع قانون کار و قانون تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری، بتوانند با مراجعه به این سامانه و وارد کردن اطلاعات شخصی، درخواست خود را به ثبت رسانده و از مقرری بیمه بیکاری بهره مند شوند.

طبق آخرین آمارها، بیش از 863 هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری در سامانه مذکور ثبت نام کردند که از این تعداد 723 هزار و 500 نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شناخته شده اند.

مسعود بابایی ـ مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار درباره روند پرداخت بیمه بیکاری به متقاضیان بیکار شده می گوید: آن دسته از متقاضیانی که در 10 روز اول اسفند بیکار شدند از طریق سازمان تامین اجتماعی مقرری بیمه بیکاری آنها واریز شده است و کسانی که از 10 اسفند 98 تا 31 اردیبهشت 99 بیکار شدند مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بیمه بیکاری آنها را خزانه داری کل واریز می کند.

علیرغم ثبت نام متقاضیان برای دریافت بیمه بیکاری عده ای از متقاضیان بیکار شده از اسفند سال گذشته موفق به ثبت نام در سامانه نشده بودند که به گفته مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، فهرست اسامی این دسته افراد از طریق کمیته های استانی جمع آوری شده و پس از پایش و تکمیل به سازمان تامین اجتماعی ارسال خواهد شد تا مقدمات واریز مقرری به حساب آنها نیز فراهم شود.

وی در عین حال از متقاضیان دریافت بیمه بیکاری کرونا که از اسفند سال گذشته تا کنون بیکار بوده و بیکاری آنها تا خرداد استمرار داشته خواست تا به سامانه prkar.mcls.gov.ir مراجعه و از طریق خوداظهاری بیکاری خود را اعلام کنند.

بر اساس مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا، پرداخت مبلغ در خصوص ایام بیکاری صرفاً تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری بوده و روند پرداخت بیمه بیکاری به افرادی که از ابتدای خرداد ماه بیکار شده و یا بیکاری آنان استمرار داشته باشد صرفا بر اساس قوانین کار و تامین اجتماعی و بیمه بیکاری خواهد بود بنابر این لازم است شروط قانونی اعلام شده را دارا باشند تا در صورت تایید مدارک و مستندات آنان توسط کمیته‌های استانی از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.

پیش از این معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود" همه کارگرانی که تحت پوشش بیمه قرار دارند و در زمان شیوع ویروس کرونا بیکار شده‌اند، چنانچه بیکاری شان تداوم داشته باشد، از اول خرداد ماه مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند. "

به گفته وی بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در حمایت از کارگران ابلاغیه‌ای صادر شده و طبق آن کارگرانی که تحت پوشش بیمه قرار دارند در این مدت حمایت شده و کارگرانی هم که قادر به بازگشت به کار خود نیستند تحت حمایت بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.

با آغاز واریز مبالغ بیمه بیکاری کرونا اگر چه انتظار می رفت واریز مقرری بر اساس قانون بیمه بیکاری و توسط سازمان تامین اجتماعی صورت گیرد اما پرداخت اولین فهرست مقرری بگیران توسط سازمان برنامه و بودجه نشان داد که ساز و کار پرداخت بیمه بیکاری کرونا با بیمه بیکاری فعلی تفاوت دارد؛ چرا که با وجود راه اندازی سامانه توسط وزارت کار و شناسایی مشمولان و ارسال لیست افراد از سوی تامین اجتماعی، مکانیسم واریز و درصد پرداخت مبلغ بیمه بیکاری کرونا، توسط سازمان برنامه و بودجه و از طریق خزانه‌داری کل صورت گرفت.

آن زمان معاون اشتغال وزیر کار در پاسخ به این پرسش که مبنای واریز مبالغ بیمه بیکاری کرونا چه بوده است به ایسنا، گفت: تمایل وزارت کار این بود که پرداخت‌ها طبق قاعده قانونی و روال همیشگی صورت گیرد و تفاوتی نباشد ولی علیرغم پیشنهاد وزارت کار، سازمان برنامه و بودجه معتقد بود که چون بخش قابل توجهی از این منابع از محل بودجه عمومی اختصاص می‌یابد و از طرفی برخی از افراد اگر چه بیمه بودند ولی میزان کار در ماهشان در مقایسه با افرادی که تمام وقت کار کرده و دوره زمانی اشتغالشان هم طولانی بوده آنقدر نیست که بتوانند مقرری بیمه بیکاری را کامل بگیرند لذا این تفکیک انجام شد و مجموع جمع بندی‌های صورت گرفته این شد که مبالغ متناسب با شرایط کرونا پرداخت شود ضمن آنکه بخش قابل توجهی از این افراد به سر کار بر می‌گردند.

در حال حاضر اگر چه بجز اعلام فهرست 103 هزار نفری اول مقرری بگیران بیمه بیکاری ناشی از کرونا که مبلغ بیمه بیکاری آنها توسط سازمان برنامه و بودجه واریز شد، آمار دیگری از تعداد دقیق مقرری بگیران در دست نیست اما پیش از این معاون اشتغال وزارت کار اعلام کرده بود که برای 241 هزار نفر از بیکار شدگان اسفند 1398 پیامک ارسال و مشمول شناخته شدند که از این تعداد برای 103 هزار نفر مبلغ بیمه بیکاری واریز شده و برای حدود 260 هزار نفر دیگر مقرری بیمه بیکاری کرونا به تدریج پرداخت خواهد شد؛ همچنان که سازمان تامین اجتماعی دومین فهرست مشمولان و لیست 240 هزار نفری آسیب دیدگان ناشی از کرونا به همراه شماره حساب را برای دریافت بیمه بیکاری به سازمان برنامه و بودجه ارائه کرده بود.

اخیرا معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده بیش از 90 درصد افراد ثبت نام کرده موفق به دریافت مقرری بیمه بیکاری کرونا شده و این مقرری مربوط به 20 روز آخر اسفند 98 و ماههای فروردین و اردیبهشت 99 بوده است.

به گفته وی، علیرغم آنکه برخی از متقاضیان مشمول دریافت بیمه بیکاری ایام کرونا شده اند، واریز مقرری بیمه بیکاری به آنها به دلایلی از قبیل اعلام شماره شبای اشتباه یا عدم تعلق شماره حساب مربوطه صورت نگرفته است.

جاماندگان و آن دسته از متقاضیان دریافت بیمه بیکاری ایام کرونا که تاکنون موفق به دریافت مبلغ بیمه بیکاری نشده اند با تلفن گویای تامین اجتماعی به شماره 1420 تماس گرفته و راهنمایی لازم را جهت رفع مشکلات احتمالی دریافت کنند.

واریز مبالغ بیمه بیکاری کرونا همچنان که پیش از این اعلام شده بود از خرداد ماه به روال عادی برگشته و طبق قانون، براساس محاسبه حقوق 90 روز آخر محاسبه و پرداخت می شود.

برای ورود به سامانه ثبت نام بیمه بیکاری از لینک زیر استفاده کنید :

bimebikari.mcls.gov.ir

نظر خود را درباره «آشنایی با سامانه ثبت نام بیمه بیکاری» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با سامانه ثبت نام بیمه بیکاری فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.