زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ اتلتیک بیلبائو ، پل و کلیسای سن آنتون

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ اتلتیک بیلبائو ، پل و کلیسای سن آنتون

وقتی پیراهن راه راه قرمز و سفید اتلتیک بیلبائو و اتلتیکو مادرید را مشاهده می کنیم، باید به 120 سال قبل بازگردیم تا ببینیم این تشابه پیراهن چرا رخ داده است؟

یک تیم کاملا اسپانیایی. به طوری که اگر ایناکی ویلیامز غنایی را از ترکیب فصل 24-2023 این تیم کنار بگذاریم، حتی یک بازیکن خارجی دیگر در این تیم مشاهده نخواهیم کرد. اتلتیک بیلبائو تاکنون 8 بار قهرمان لیگ فوتبال اسپانیا شده است که اولین آن در سال 1930 بود و آخرین آن در سال 1984. در جام حذفی اسپانیا هم هرچند این تیم از 1903 تاکنون 23 بار قهرمان شده، اما در این رقابتها هم آخرین افتخار بیلبائو به سال 1984 باز می گردد.

File:Athletic Club 1903.jpg

به این ترتیب باشگاهی که در دهه 30 غول فوتبال اسپانیا بود و چهار بار فاتح لالیگا و چهار بار قهرمان کوپا دل ری شده بود، مدتهاست تحت الشعاع دیگر قدرتهای فوتبال اسپانیا قرار گرفته است. بیلابائو که 18 جولای 1898 تاسیس شده، در فصل 23-2022 مقامی بهتر از هشتمی در لالیگا به دست نیاورد. اما داستان نمادها و رنگهای پیراهن این تیم، داستانی شنیدنی است.

File:Athletic Club Campeón Copa 1945.png

هر وقت بین لباس و نماد دو تیم شباهتی دیده می شود، می توان آن را به چیزی فراتر از یک اتفاق ارتباط داد. در فوتبال اسپانیا هم وقتی پیراهن راه راه قرمز و سفید اتلتیک بیلبائو و اتلتیکو مادرید را مشاهده می کنیم، باید به 110 سال قبل بازگردیم تا ببینیم این تشابه پیراهن چرا رخ داده است؟ فوتبال در اواخر قرن 19 توسط دو گروه وارد شهر بیلبائو شد: کارگران بریتانیایی و دانش آموزان باسکی که در مدارس بریتانیایی تحصیل کرده بودند. بیلبائو در آن ایام پیشروی شهرهای صنعتی اسپانیا بود و تعداد زیادی از کارگران معادن شمالی شرقی انگلیس و کارگران کشتی ساوتهمپتون، پورتموث و ساندرلند در آن کار می کردند. با گذشت زمان و بازگشت گروهی از دانش آموزان باسکی – که برای ادامه تحصیل به انگلیس رفته بودند- حرکت فوتبال حالت جدی تری به خود گرفت و همین دانش آموزان در سال 1898 اتلتیک کلوب را تاسیس کردند که حتی نام انتخابی برای آن نیز یک نام انگلیسی بود.

bilbao-logo-during-time
bilbao-logo-during-time

اولین پیراهنی که تیم مورد استفاده قرار داد، لباس یکدست سفید بود. در فصل 03-1902 هم پیراهن تیم که توسط خوآن موسر به باشگاه هدیه داده شده بود، درست مثل پیراهن بلکبرن انگلیس بود؛ نیمی ابی و نیمی سفید. اما در سال 1909 بود که سرنوشت لباس و نماد باشگاه مشخص شد. در لندن شد تا 25 دست لباس برای تیم تهیه کند. اما او نتوانست پیراهن آبی و سفید پیدا کند. زمان بازگشت کشتی به اسپانیا نزدیک می شد و او باید به سرعت خرید می کرد. به همین خاطر 50 دست پیراهن راه راه قرمز و سفید متعلق به باشگاه ساوتهمپتون را خرید. زمانی که این پیراهن ها به بیلبائو رسید، مسوولان باشگاه این طرح را به عنوان لباس باشگاه پذیرفتند. چون دو رنگ قرمز و سفید همرنگ پرچم ایالت باسک بود. اعضای بیلبائو 25 دست از پیراهن ها را هم به تیم اتلتیکو مادرید دادند و بعد از این اتفاق بود که پیراهن هر دو تیم اتلتیک بیلبائو و اتلتیکو مادرید همانند ساوتهمپتون راه راه شد. در حالی که تا آن زمان فقط تیم اسپورتینگ گیخون در اسیپانیا پیراهن راه راه قرمز و سفید می پوشید.

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ اتلتیک بیلبائو ، پل و کلیسای سن آنتون

اندکی پس از آن، رنگ راه راه قرمز و سفید وارد لوگوی اتلتیک بیلبائو هم شد. تا قبل از آن، لوگوی تیم دایره ای با رنگهای آبی و سفید بود که دو حرف A و C در آن قرار داشت و نماد بیلبائو و بیسکای بود. اما با تغییر پیراهن، علاوه بر رنگ پیراهن، دو نماد شهر یعنی پل و کلیسای سن آنتون هم در لوگو قرار گرفتند. برای مدتی هم علامت گرگ در نماد قرار گرفت که نماد خاندان هارو بود؛ خاندانی که در سال 1300 بنیانگذار شهر بیلبائو بودند. در سال 1922 یک مثلث، لوگوی تیم شد که علاوه بر راه راه قرمز و سفید، همچنان علامت کلیسا و پل در آن قرار داشت. اما از سال 1941 بود که اسم جدید باشگاه ( اتلتیکو بیلبائو ) در لوگو جای داده شد. زیرا دولت ژنرال فرانکو اجازه نمی داد که از اسامی غیر اسپانیایی استفاده شود. بعد از آن فقط یک بار در 1966 بود که نمادهای قدیمی حذف شدند و دو حرف A و C داخل لوگو به چشم خوردند. اما پس از آن، باز هم سپر همیشگی روی پیراهن بیلبائو قرار گرفت؛ در حالی که از اواخر دوران فرانکو، نام « اتلتیک » جایگزین نام قبلی شد. در حالی که همچنان می توان نمادهای شهر بیلبائو را داخل لوگو مشاهده کرد؛ در زیر نمادها، رنگ لباس به چشم می خورد که یادآور لقب تیم می باشد: روخی بلانکو و زوری گوریاک که هر دو به معنای قرمز و سفیدها است.  

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ اتلتیک بیلبائو ، پل و کلیسای سن آنتون» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ اتلتیک بیلبائو ، پل و کلیسای سن آنتون فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.