زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیگ دیتا یا کلان داده چیست

بیگ دیتا یا کلان داده چیست

کلان داده یا بزرگ داده‌ها مسیر حرکت کسب و کار و فرایند چرخش کار در سازمان‌ها را مشخص می‌کنند. اگر به طور...

آشنایی با بیگ دیتا یا کلان داده

«کلان داده یا طبق مصوبه فرهنگستان مه داده دارایی‌های داده‌ای‌اند بسیار انبوه، پرشتاب و/یا گوناگون که نیاز به روش‌های پردازشی تازه‌ای دارند تا تصمیم‌گیری، بینش تازه و بهینگی پردازش پیشرفته را فراهم آورند». در بزرگ‌داده با داده‌های متمایز و بزرگ که دائماً از لحاظ حجم، نرخ تولید داده و تنوع در حال تغییر هستند سروکار داریم.در اینجا، داده‌های پرشتاب داده‌هایی‌اند که با شتاب بالایی تولید می‌شوند. کلان‌داده از چند 10 ترابایت به چندین پتابایت در یک مجموعهٔ داده دارد می‌گسترد. نمونه‌هایی از کلان‌داده چنین‌اند: گزارش‌های وبی، سامانه‌های بازشناسی با موج‌های رادیویی، شبکه‌های حسگر، شبکه‌های اجتماعی، متن‌ها و سندهای اینترنتی، نمایه‌های جستجوهای اینترنتی، اخترشناسی، مدرک‌های پزشکی، بایگانی عکس، بایگانی ویدئو، پژوهش‌های زمین‌شناسی و بازرگانی در اندازه‌های بزرگ.با آسمونی همراه باشید.

رویکرد بیگ دیتا یا کلان داده

آناکاوی مجموع داده‌ها می‌تواند همبستگی‌های جدید را پیدا کند، که مربوط به روندهای بازرگانی نقطه‌ای، جلوگیری از بیماری، جُرم‌های جنگی و … است. دانشمندان، بازرگانی، کارورزان صدا و سیما، تبلیغات و دولت، همانند مقررات، باعث مشکلاتی برای کلان‌داده در حوزه‌های مانند جستجوی اینترنتی، مالی و اطلاعات بازرگانی می‌شوند. دانشمندان با محدودیت‌هایی در کارهای علوم مواجهند که دربردارندهٔ هواشناسی، ژنتیک و اطلاعات، شبیه‌سازی فیزیکی پیچیده، و پژوهش‌های محیط زیستی و زیست‌شناختی می‌باشد.

اندازه مجموعه اطلاعات در بخشی افزایش می‌یابد، به دلیل اینکه آن‌ها از طریق ابزار موبایل که ارزان و بیش شمارند، آنتن هوایی (دریافت از راه دور)، وقفه نرم‌افزاری، دوربین‌ها، میکروفن‌ها، خواننده فرکانس رادیویی مشخص، و شبکه‌های دریافت بی‌سیم، جمع‌آوری می‌شوند. ظرفیت جهانی فناوری در هر واحد سرمایه، به منظور جمع‌آوری اطلاعات از دهه 1980 هر 40 ماه دو برابر می‌شود. از سال 2012 هر روزه 2٫5 اگزابایت (2٫5×1018) اطلاعات ایجاد شده‌است. چالش موسسات بزرگ این است تعیین کنند که چه کسی ابتکار عملیات کلان‌داده را دارا می‌باشد که کل سازمان را در بر می‌گیرد. کار کردن با کلان‌داده به‌طور ضروری نادر می‌باشد؛ بیشتر آناکاوی‌ها در مورد اطلاعات سایز PC، مربوط به صفحه نمایش PC یا نوت بوک است، که می‌تواند مربوط به مجموعه اطلاعات قابل دسترسی باشد.

سیستم‌های مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای، و وضعیت صفحه نمایش و بسته تصویری بیش‌تر با مشکلاتی در رابطه با دستکاری در کلان‌داده مواجهند. در عوض اینکار به اجرای نرم‌افزاری به‌طور هم‌زمان در حجم گسترده و با ده‌ها، صدها، و حتی هزاران سرور، نیاز دارد. آن چیزی که به عنوان کلان‌داده در نظر گرفته می‌شود، بر مبنای توانایی‌های استفاده‌کنندگان از وسایل تفاوت دارد و گسترش توانایی‌ها برای ایجاد کلان‌داده یک هدف می‌باشد؛ بنابراین، هر آنچه که کلان در نظر گرفته می‌شود یک سال بعد عادی می‌شود. برای برخی سازمان‌ها، که با صدها گیگابایت اطلاعات برای اولین بار مواجهند، ممکن به در نظر گرفتن دوباره اختیارات مدیریت اطلاعات نیاز احساس شود. برای دیگران، ممکن است ده‌ها یا صدها ترابایت باید حجم اطلاعات افزایش یابد تا به عنوان قابل توجه در نظر گرفته شود.

کاربردهای بیگ دیتا

بهداشت و درمان آناکاوی کلان داده‌ها می‌تواند در صنعت بهداشت و درمان در قالب ارائه خدمات بهتر به عموم مردم کمک کند که این امر منجر به شناسایی روشهایی شخصی‌سازی شده برای درمان بیماران می‌شود. این شخصی‌سازی درمان می‌تواند منتج به افزایش سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های دولت در بخش بهداشت و درمان شود.

آموزش کلان داده‌ها در صنعت آموزش می‌تواند به شخصی‌سازی فرایند یادگیری کمک کند. موضوعی که تا قبل از پیدایش سیستم‌های یادگیری الکترونیکی و جمع‌آوری داده‌های آموزشی مطرح نبود. این شخصی‌سازی به نوبه خود می‌تواند باعث شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و دانشجویان شود و پویایی محیط یادگیری را افزایش دهد.

تولید در صنعت تولید استفاده از کلان داده‌ها می‌تواند به تولید طبق نیازهای مشتری کمک کند، زمان تولید محصول را کاهش دهد. همین‌طور با استفاده از شبیه‌سازی و بهینه‌سازی با استفاده از کلان داده‌ها می‌توان خط تولید را به صورت بهینه طراحی کرد و بسیاری از عیوب خط تولید و کالاها را پیش از شروع به کار خط تولید شناسایی کرد.

خرده فروشی در صنعت خرده فروشی از کلان داده‌ها برای شناسایی بهتر نیازهای مشتریان و ارائه تبلیغات و بازاریابی سفارشی‌شده‌استفاده می‌شود. این شرکت‌ها در تلاشند با جمع‌آوری داده‌های عددی، متنی و تصویری تجربه خرید مشتری از کانال‌های مختلف را بهبود بخشند و بتوانند نیازهای آنان را برآورده سازند.

دولت دولت می‌تواند از کلان داده‌ها برای ایجاد شفافیت، خدمت‌رسانی بهتر به مردم، استفاده بهینه از منابع محدود و تخصیص بودجه به فعالیت‌های موجود استفاده کند. همین‌طور می‌تواند برای کمک به مردم در زمان بحران، اطلاع‌رسانی به روش‌های جدید به مردم و مبارزه با فقر و جرم و جنایت کلان داده‌ها را بکار بگیرد.

علوم اجتماعی در مطالعات علوم اجتماعی کلان داده‌ها می‌تواند ابزاری جدید برای بررسی پیچیدگی رفتار انسان‌ها اعم از رفتارهای فردی و اجتماعی باشد و دریچه‌ای جدید برای مطرح کردن سؤال‌های جالب تر و یافتن الگوهایی که تا پیش از این ناشناخته بودند باشد.

ورزش در علوم ورزشی از کلان داده‌ها برای افزایش کارایی ورزشکاران در تمرین و مسابقه، پیشگیری از بروز مصدومیت و یافتن بهترین راهبرد برای مسابقات پیش رو استفاده می‌شود.

نظر خود را درباره «بیگ دیتا یا کلان داده چیست» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیگ دیتا یا کلان داده چیست فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.