زمان مطالعه: 5 دقیقه
بهترین تهیه کنندگان ایران

بهترین تهیه کنندگان ایران

تهیه‌کننده اولین کسی است که وارد پروژۀ سینمایی می‌شود و وظایف شکل‌گیری، تأمین بودجه و تولید را برعهده...

تهیه‌کننده اولین کسی است که وارد پروژۀ سینمایی می‌شود و وظایف شکل‌گیری، تأمین بودجه و تولید را برعهده دارد. آسمونی در این بخش به معرفی بهترین تهیه کنندگان ایران می پردازد.



بهترین تهیه کنندگان ایران

تهیه‌کننده مسئول اصلی هدایت پروژۀ سینمایی از توسعه تا تکمیل است و با انتخاب موضوع مناسب، تأمین سرمایۀ موردنیاز، به‌کارگیری عوامل کلیدی و مدیریت مناسب آن‌ها، روند تهیه‌ و تولید فیلم را از کانسپت اولیه تا فیلم نهایی که مناسب بازارهای داخلی و خارجی باشد هدایت می‌کند.  تهیه‌کننده در صنعت سینما دارای انواع مختلفی است که از این میان می‌توان به تهیه‌کننده اجرایی، تهیه‌کننده وابسته، تهیه‌کننده همکار، تهیه‌کننده ناظر و ... اشاره کرد.

بهترین تهیه کنندگان ایران
بهترین تهیه کنندگان ایران

سید محمود رضوی

مجموع فروش 30 میلیارد تومان

سید محمود رضوی، پرستاره‌ترین فرد این لیست است. مردی شناخته‌شده در سینمای ایران که کار تهیه‌کنندگی را با فیلم «درباره الی» از سال 87 آغاز کرده است. البته رضوی با سرمایه‌گذاری در فیلم «هفت و پنج دقیقه» در سال 1386 وارد سینما شد. او که تاکنون بیش از 11 فیلم سینمایی (10 فیلم اکران‌شده) را تهیه کرده است، درخشان‌ترین کارنامه در زمینه فروش در گیشه سینماها را داراست. «لاتاری»، «معراجی‌ها»، «ماجرای نیمروز»، «سیانور»، «دهلیز» و «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم»، 6 فیلم میلیاردی این تهیه‌کننده است که توانسته با مجموع فروش 30 میلیارد تومانی، او را به دومین تهیه‌کننده پردرآمد پنج سال اخیر سینمای ایران تبدیل کند.

نکته مهم در کارنامه سید محمود رضوی، تنوع آثاری است که تهیه‌کرده، با وجود اینکه خیلی از تهیه‌کنندگان با ساخت فیلم‌های کمدی توانسته‌اند نام خود را در باشگاه میلیاردی‌ها ثبت کنند، این تهیه‌کننده با آثاری متفاوت در ژانرهای مختلف توانسته به این جایگاه دست یابد.

سعید ملکان

مجموع فروش 20 میلیارد تومان

سعید ملکان متولد سال 1358 و فارغ‌التحصیل رشته هنرهای تجسمی از هنرستان صدا و سیما است. فعالیت حرفه‌ای را در سینما از سال 1373 همزمان با تحصیل، در گروه گریم شبکه اول سیما زیر نظر مرتضی اردستانی آغاز کرد.

از سال 1375 تا سال 1377 به‌عنوان مجری چهره‌پردازی با بیژن محتشم به همکاری پرداخت و پس از آن به‌طور مستقل در عرصه سینما و تلویزیون مشغول به‌کار شد. «تنگه ابوغریب»، «بی‌حساب»، «ویلایی‌ها»، «ابد و یک‌روز»، «برادرم خسرو»، «در سکوت»، «گینس»، «آرایش غلیظ»، «بیگانه» و «آسمان زرد کم‌عمق»، 10 فیلمی است که او تاکنون تهیه کرده است. در کارنامه کاری سعید ملکان هم تنوع ژانری دیده می‌شود. ابد و یک‌روز، گینس، برادرم خسرو، ویلایی‌ها و آرایش غلیظ، پنج فیلم میلیاردی این تهیه‌کننده هستند که بیش از 19 میلیارد تومان فروش داشتند. پیش‌بینی می‌شود فیلم تنگه ابوغریب نیز بتواند در سال 97 فروش خوبی در گیشه سینماها داشته باشد.

عبدا... علیخانی

مجموع فروش 16 میلیارد تومان

عبدا... علیخانی و محمدحسین فرح‌بخش یکی از موفق‌ترین زوج‌های سینمایی کشور در گیشه هستند که در پنج سال اخیر توانسته‌اند پنج فیلم میلیاردی را به سینمای ایران عرضه کنند.

تمام آثار این زوج هنری، فیلم‌های کمدی هستند که با سبک و سیاقی خاص ساخته می‌شوند. «خالتور»، «آس و پاس»، «آبنبات چوبی»، «پا تو کفش من نکن» و «دشمن زن»، پنج فیلم میلیاردی این تهیه‌کننده هستند.

منصور لشکری قوچانی

مجموع فروش 14 میلیارد تومان

قوچانی، از اواسط دهه 80 فعالیت در عرضه سینما را با سرمایه‌گذاری در فیلم سینمایی «مقلد شیطان» به‌شکلی جدی آغاز کرد. سال 1393 به‌عنوان تهیه‌کننده در فیلم «عصر یخبندان» حاضر شد و با تهیه‌ پرحاشیه «قاتل اهلی» به چهره‌ای شناخته‌شده در عرصه تهیه‌کنندگی تبدیل شد. «کوچه بی‌نام»، «هفت ماهگی»، «قاتل اهلی»، «خط ویژه» و «عصر یخبندان»، پنج فیلم میلیاردی این تهیه‌کننده سینما هستند که در مجموع حدود 14 میلیارد تومان فروش داشتند.

سید امیر پروین حسینی

مجموع فروش 45 میلیارد تومان

سید امیر پروین‌حسینی بیشتر با تهیه‌کنندگی فیلم 20 میلیاردی «آینه بغل» شناخته می‌شود. فیلمی که توانسته به‌تنهایی پروین حسینی را به صدر جدول پردرآمدترین تهیه‌کننده سینمای ایران در پنج سال اخیر برساند. از ساخت فیلم در کابل گرفته تا لبنان، برزیل و … نشانگر تمایل این تهیه‌کننده برای ساخت فیلم‌هایی است که خارج از ایران اتفاق می‌افتند. «آینه بغل»، «من سالوادور نیستم»، «زاپاس» و «خجالت‌نکش»، چهار فیلم میلیاردی این تهیه‌کننده هستند. کارنامه کاری این تهیه‌کننده در پنج سال اخیر نشان می‌دهد که او مانند اغلب تهیه‌کنندگان پردرآمد تمایل زیادی به تهیه فیلم‌های کمدی دارد.

best-suppliers-in-iran
best-suppliers-in-iran

جواد نوروز بیگی

مجموع فروش 24 میلیارد تومان

جواد نوروز‌بیگی کار تهیه‌کنندگی را از سال 1385 با فیلم «خدا نزدیک است» آغاز کرد و تاکنون بیش از 24 فیلم در ژانرهای مختلف تهیه کرده است. «سلام بمبئی»، «طبقه حساس»، «تابستان داغ» و «ملبورن»، چهار فیلم میلیاردی پنج سال اخیر این تهیه‌کننده هستند. فیلم سلام بمبئی به تنهایی با فروش 14 میلیاردتومانی توانسته است، این تهیه‌کننده را در لیست پردرآمدترین تهیه‌کنندگان سینما قرار دهد.

سعید سعدی

مجموع فروش 7 میلیارد تومان

سعید سعدی از سال 1360 فعالیت هنری خود را با فیلمبرداری جنگ شروع کرد، و در هشت سال دفاع مقدس علاوه‌بر فیلمبرداری، برنامه‌سازی جنگ (فیلم‌های مستند) را نیز انجام داد. در سال 1375 بعد از تولید فیلم سینمایی «دکل»، مسئولیت گروه تلویزیونی سپاه را عهده‌دار و در سال 1376 با حفظ سمت تا سال 1380 به‌عنوان معاونت صدا و سیمای سپاه انتخاب شد و مدت کوتاهی نیز در سمت مدیریت شرکت طلوع به فعالیت پرداخت. او همچنین در سال 1381 مدیریت شهرک سینمایی دفاع مقدس را عهده‌دار شد. او تاکنون تهیه‌کنندگی 26 فیلم را برعهده داشته است. «من»، «خشم و هیاهو»، «قندون جهیزیه» و «آرایش غلیظ»، چهار فیلم میلیاردی این تهیه‌کننده در پنج سال اخیر است. پیش‌بینی‌ می‌شود فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» این تهیه‌کننده نیز بتواند فروش فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

محمدحسین قاسمی

مجموع فروش 21 میلیارد تومان

«مصادره»، «شیار 143» و «نفس»، سه فیلم میلیاردی محمدحسین قاسمی هستند. تهیه‌کننده‌ای که نامش با فیلم «شیار 143» و ازدواج با نرگس آبیار، کارگردان این اثر بر سر زبان‌ها افتاد و پس از آن توانست تهیه‌کنندگی فیلم‌های موفق «نفس» و «مصادره» را انجام دهد. «اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید، به شما نزدیک‌ترند»، از دیگر آثاری است که قاسمی تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته است.

علی سرتیپی

مجموع فروش 18 میلیارد تومان

علی سرتیپی، مدیرعامل موسسه بین‌المللی پخش «فیلمیران» است. او به همراه رسول صدرعاملی، محمدرضا تختکشیان، حمید اعتباریان و غلامرضا موسوی در سال 1384 این موسسه را تاسیس کرد که پرفروش‌‍‌ترین شرکت پخش سینمایی ایران در سال‌های اخیر است. سرتیپی تهیه‌کنندگی را از «توکیو بدون توقف» شروع کرد و تا الان تولید 12 فیلم سینمایی را به پایان رسانده است. «شهر موش‌ها 2»، «دراکولا» و «پل‌چوبی»، سه فیلم میلیاردی این تهیه‌کننده در پنج سال اخیر هستند.

بهترین تهیه کنندگان ایران
بهترین تهیه کنندگان ایران

رضا درمیشیان

مجموع فروش 10 میلیارد تومان

درمیشیان فعالیت سینمایی خود را از سال 1374 به‌عنوان نویسنده، منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی در نشریات تخصصی سینمایی آغاز و در کنار آن به‌عنوان دبیر تحریریه انتشارات سینمایی، چندین کتاب سینمایی گردآوری و چاپ کرد. او در سال 1390 نخستین فیلم بلند سینمایی خود را با نام «بغض» ساخت. «لانتوری»، «عصبانی نیستم» و «چه‌خوبه که برگشتی»، سه فیلم پرفروش او هستند که علاوه‌بر تهیه‌کنندگی، کارگردانی آنها را (به‌غیر از «چه‌خوبه که برگشتی») به عهده داشته است.

امیر سمواتی

مجموع فروش 3 میلیارد تومان

امیر سمواتی فارغ‌التحصیل رشته سینما از دانشکده صدا و سیما است. او کار تهیه‌کنندگی را با فیلم «دبستان شوک» از سال 79 آغاز کرد و تاکنون تهیه‌کنندگی 12 فیلم را برعهده داشته است. «دربند»، «ساکن طبقه وسط» و «پنج ستاره»، سه فیلم پرفروش این تهیه‌کننده هستند.

سید جمال ساداتیان

مجموع فروش 3 میلیارد تومان

سید جمال ساداتیان تاکنون تهیه‌کنندگی 13 فیلم را برعهده داشته است که معروف‌ترین آنها «چهارشنبه‌سوری» و «دایره‌زنگی» هستند.

«جامه‌دران، آذر، شهدخت»، «پرویز و دیگران» و «برف روی کاج‌ها»، سه فیلم میلیاردی این تهیه‌کننده در سال‌های اخیر هستند.

نظر خود را درباره «بهترین تهیه کنندگان ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بهترین تهیه کنندگان ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.