زمان مطالعه: 6 دقیقه
از ما بهترون چیستند؟

از ما بهترون چیستند؟

از ما بهترون چیستند؟ شما تا به حال این سوال را از خود پرسیده اید؟ آیا می دانید از ما بهترون کیستند؟ آسمونی...
از ما بهترون چیستند؟
از ما بهترون چیستند؟


از ما بهترون چیستند؟ شما تا به حال این سوال را از خود پرسیده اید؟ آیا می دانید از ما بهترون کیستند؟ آسمونی در این بخش در مورد از ما بهترون و ویژگی های آن ها صحبت می کند.

از ما بهترون چیستند؟

از آیات قرآن کریم به خوبی استفاده می‌‌‌‏شود که بر خلاف آنچه بین مردم عوام مشهور است که جن‌ها را «از ما بهتران» می‌‌‌‏دانند، انسان نوعی است برتر از جن.

یکی از سۆالاتی که مردم دوست دارند بپرسند و بیشتر درباره آن بدانند این است که حقیقت جن چیست؟

آیات قرآن کریم درباره ویژگی‌های جن‌ها

«جن» چنانکه از مفهوم لغوی این کلمه به دست می‌‏آید ، موجودی است ناپیدا که مشخصات زیادی در قرآن برای او ذکر شده، از جمله اینکه:
  1. موجودی است که از شعله آتش آفریده شده، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است، (وَخَلَقَ الْجَانَّ مِن مَّارِجٍ مِّن نَّارٍ) (الرحمن- 15)
  2. دارای علم و ادراک و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است. (آیات مختلف سوره جن)
  3. دارای تکلیف و مسۆولیت است (آیات سوره جن و سوره الرحمن).
  4. گروهی از آنها مۆمن صالح و گروهی کافرند (وَأَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَمِنَّا دُونَ ذَلِکَ کُنَّا طَرَائِقَ قِدَدًا). (جن 11)
  5.  آنها دارای حشر و نشر و معادند (وَأَمَّا الْقَاسطُونَ فَکَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا). (جن 15)
  6. آنها قدرت نفوذ در آسمان ها و خبرگیری و استراق سمع داشتند، و بعداً ممنوع شدند (وأَنَّا کُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَن یَسْتَمِعِ الْآنَ یَجِدْ لَهُ شهَابًا رَّصَدًا). (جن 9)
  7.  آنها با بعضی انسان ها ارتباط برقرار می‌‏کردند و با آگاهی محدودی که نسبت به بعضی از اسرار نهائی داشتند ، به اغوای انسانها می‌‏پرداختند (وَأَنَّهُ کَانَ رِجَالٌ مِّنَ الْإِنس یَعُوذُونَ برِجَالٍ مِّنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا). (جن 6)
  8.  در میان آنها افرادی یافت می‏‌شوند که از قدرت زیادی برخوردارند، همانگونه که در میان انسانها نیز چنین است (قَالَ عِفْریتٌ مِّنَ الْجِنِّ أَنَا آتِیکَ بهِ قَبْلَ أَن تَقُومَ مِن مَّقَامِکَ وَإِنِّی عَلَیْهِ لَقَوِیٌّ أَمِینٌ) «عفریتی از جنّ گفت: «من آن را پیش از آنکه از مجلس خود برخیزی برای تو می‏آورم و بر این [کار] سخت توانا و مورد اعتمادم.»! (نمل 39)
  9. آنها قدرت بر انجام بعضی کارهای مورد نیاز انسان را دارند (
  10. وَمِنَ الْجِنِّ مَن یَعْمَلُ بَیْنَ یَدَیْهِ بإِذْنِ رَبِّهِ ... یَعْمَلُونَ لَهُ مَا یَشَاء مِن مَّحَارِیبَ وَتَمَاثِیلَ وَجِفَانٍ کَالْجَوَاب): «گروهی از جن پیش روی سلیمان به اذن پروردگار کار می‏‌کردند، و برای او معبدها، تمثالها، و ظروف بزرگ غذا تهیه می‌‏کردند» (سبا 12- 13)
  11.  خلقت آنها در روی زمین قبل از خلقت انسانها بوده است (وَالْجَآنَّ خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ مِن نَّارِ السَّمُومِ) (حجر 27)
و ویژگی‌های دیگر.

از ما بهتران وجود دارند؟

همه ما واژه «از ما بهتران» را به کرات شنیده ایم. این واژه در فرهنگ عامیانه ما اغلب برای جن به کار می رود ولی آیا واقعاً این چنین است؟ آیا جن موجودی برتر از انسان است؟

خداوند در قرآن کریم می فرماید: «و ما فرزندان آدم را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری و فضیلت کامل بخشیدیم.» (سوره اسرا، آیه 70)

و همچنین واجب شدن سجده شیطان و فرشتگان بر انسان نیز، خود دلیلی برای برتر بودن نوع انسان است در پیشگاه خداوند. یک انسان کامل بر همه موجودات برتری دارد و حتی بعضی از انسان ها که راه برقراری ارتباط با جنیان را می دانند (مدیوم‌ها) می توانند بر آنها تسلط یابند.

باز به قرآن کریم استناد می کنیم که می گوید: «از پریان بودند که به فرمان پروردگارش برایش کار می کردند و هر که از آنان از فرمان سرمی پیچید ، به او عذاب آتش سوزان را می چشاندیم. برای وی هر چه می خواست از بناهای بلند و تندیس ها و کاسه هایی چون حوض و دیگ های محکم می ساختند.»(سوره سبا، آیه 12و 13)

best-of-us
best-of-us


اگر چه قرآن کریم در مورد تسلط بر جن ، فقط از حضرت سلیمان یاد کرده است ولی در بسیاری از کشورها و حتی در کشور خودمان هم نمونه های زیادی دیده شده که اشخاصی با عنوان جن گیر یا احضارکنندگان ارواح توانسته اند از آن ها بهره گیرند.

در هر حال باید دانست که در پیشگاه خداوند انسان، اشرف مخلوقات است و یک انسان کامل و مؤمن بر همه خلایق برتری دارد.

از آیات قرآن به خوبی استفاده می‌‌‏شود که بر خلاف آنچه در افواه مردم عوام مشهور است و آنها را «از ما بهتران» می‌‌‏دانند، انسان نوعی است برتر از آنها، به دلیل اینکه تمام پیامبران الهی از انسان ها برگزیده شدند، و آنها به پیامبر اسلام که از نوع بشر بود ایمان آوردند، و از او تبعیت کردند، و اصولًا واجب شدن سجده در برابر آدم بر شیطان که بنا به تصریح قرآن آن روز از (بزرگان) طایفه جن بود (کهف- 50) دلیل بر فضیلت نوع انسان بر جنّ می‏‌باشد.

خرافات درباره جن‌ها

تا اینجا سخن از مطالبی بود که از قرآن مجید درباره این موجود ناپیدا استفاده می‌‏شود که خالی از هرگونه خرافه و مسائل غیر علمی است، ولی می‌دانیم مردم عوام و ناآگاه خرافات زیادی درباره این موجود ساخته‌‏اند که با عقل و منطق جور نمی‌‏آید، و به همین جهت یک چهره خرافی و غیر منطقی به این موجود داده که وقتی کلمه جن گفته می‏‌شود مشتی خرافات نیز با آن تداعی می‌‏شود از جمله اینکه ؛ آنها را با اشکال غریب و عجیب و وحشتناک، و موجوداتی دم دار و سم دار!، موذی و پر آزار، کینه توز و بدرفتار که ممکن است از ریختن یک ظرف آب داغ در یک نقطه خالی، خانه‏‌هائی را به آتش کشند! و موهومات دیگری از این قبیل.

آیا پذیرفتن موجودی به نام «جن» عاقلانه است؟

در حالی که اگر موضوع وجود جن از این خرافات پیراسته شود، اصل مطلب کاملاً قابل قبول است، چرا که هیچ دلیلی بر انحصار موجودات زنده به آنچه ما می‏‌بینیم، نداریم، بلکه علماء و دانشمندان علوم طبیعی نیز می‌‏گویند: موجوداتی را که انسان با حواس خود می‌‏تواند درک کند، در برابر موجوداتی که با حواس قابل درک نیستند ناچیز است.

تا این اواخر که موجودات زنده ذره بینی کشف نشده بود، کسی باور نمی‌‏کرد که در یک قطره آب، یا یک قطره خون، هزاران هزار بلکه میلیون ها و میلیاردها موجود زنده باشد که انسان قدرت دید آنها را نداشته باشد.

و نیز دانشمندان می‏‌گویند: چشم ما رنگ های محدودی را می‏‌بیند، و گوش ما امواج صوتی محدودی را می‏‌شنود، رنگ ها و صداهائی که با چشم و گوش ما قابل درک نیست بسیار بیش از آن است که قابل درک است.

وقتی وضع جهان، چنین باشد چه جای تعجب که انواع موجودات زنده‌‏ای در این عالم وجود داشته باشند که ما نتوانیم با حواس خود آنها را درک کنیم، و وقتی مخبر صادقی مانند پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و قرآن کریم از آن خبر دهد چرا نپذیریم؟

به هر حال از یکسو قرآن کلام ناطق صادق، خبر از وجود جن با ویژگی هائی که در بالا ذکر شد داده است، و از سوی دیگر هیچ دلیل عقلی بر نفی آن وجود ندارد، بنابراین باید آن را پذیرفت، و از توجیهات غلط و ناروا باید بر حذر بود ، همانگونه که از خرافات عوام در این قسمت باید اجتناب کرد.

از ما بهترون چیستند؟
از ما بهترون چیستند؟


مفهوم دیگر جن

این نکته نیز قابل توجه است که جن گاهی بر یک مفهوم وسیع‌تر اطلاق می‏شود که انواع موجودات ناپیدا را شامل می‏‌شود، اعم از آنها که دارای عقل و در کند و آنها که عقل و درک ندارند، و حتی گروهی از حیواناتی که با چشم دیده می‌‏شوند و معمولًا در لانه‌‏ها پنهانند، نیز در این معنی وسیع وارد است.

شاهد این سخن روایتی است که از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمود: «خداوند جن را پنج صنف آفریده است: صنفی مانند باد در هوا (ناپیدا هستند) و صنفی به صورت مارها، و صنفی به صورت عقربها، و صنفی حشرات زمین‌‏اند، و صنفی از آنها مانند انسانند که بر آنها حساب و عقاب است.» «سفینة البحار» ج 1 ص 186 (ماده جن)

با توجه به این روایت و مفهوم گسترده آن، بسیاری از مشکلاتی که در روایات و داستان ها در مورد جن گفته می‌‏شود، حل خواهد شد.

مثلاً در بعضی از روایات از امیرمۆمنان علی علیه‌السلام می‌‏خوانیم که فرمود: لا تشرب الماء من ثلمة الاناء و لا من عروته فان الشیطان یقعد علی العروة والثلمة: «از قسمت شکسته ظرف و طرف دستگیره آن آب نخورید زیرا شیطان، روی دستگیره، و قسمت شکسته می‌‏نشیند»

با توجه به اینکه «شیطان» از «جن» است، و با توجه به اینکه جای شکسته ظرف، و همچنین دسته آن محل اجتماع انواع میکروب‌ها است، بعید به نظر نمی‌‏رسد که «جن و شیطان» به «مفهوم عام» اینگونه موجودات را نیز شامل شود. (دقت شود)
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «از ما بهترون چیستند؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره از ما بهترون چیستند؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.