زمان مطالعه: 5 دقیقه
بهترین و پولسازترین مشاغل برای زنان

بهترین و پولسازترین مشاغل برای زنان

همانطور که می دانید بسیاری از مشاغل به دلایل زیادی برای خانمها مناسب نیست. اما در دنیای امروزه خانم ها هم می...

همانطور که می دانید بسیاری از مشاغل به دلایل زیادی برای خانمها مناسب نیست. اما در دنیای امروزه خانم ها هم می خواهند پا به پای مردان به کار و فعالیت مشغول شوند. اما چه شغل هایی برای خانم ها مناسب است؟ بهترین شغل ها برای خانم ها کدامند؟ کدام شغل ها برای خانم ها پولسازند؟ در ادامه این بخش آسمونی بهترین و پولسازترین مشاغل برای خانم ها را عنوان می کنیم.

 

در سه دهه گذشته، درآمد متوسط زنان شاغل 63 درصد افزایش یافته است. در حال حاضر بیش از یک سوم زنان بیشتر از همسران خود پول در می آورند. زمانی زنان تمایل چندانی به دنبال کردن تحصیلات عالیه نداشتند، اما امروزه در کسب مدارک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس از مردان پیشی می گیرند. با توجه به این واقعیت ها، بهترین و پولسازترین مشاغل برای زنان چه شغل هایی هستند؟

این روزها زنان بیش از پیش، عهده دار مشاغل تخصصی با درآمد بالا می شوند و فاصله با مردان را کمتر می کنند. محققان آمریکایی با بررسی آمارهای مربوط به مشاغل گوناگون به نتایج جالبی دست یافته اند. بر این اساس، مشاغلی که به تحصیلات دانشگاهی نیاز دارند و عمدتا در حوزه سلامت و بهداشت، علم و تکنولوژی و کسب وکار متمرکز شده اند، مناسب ترین شغل ها برای زنان شناخته می شوند. مشاغل آکادمیک و به طور کلی تدریس، آن هم در مقاطع بالای آموزشی، بهترین شغل برای زنان است. گزارش ها حاکی از آن هستند که میزان رضایت زنان از این شغل بسیار بالا است و در عین حال، درآمد سالانه ای بین 59 هزار دلار تا 94 هزار دلار برای آنان به همراه دارد. این میزان درآمد برای زنان مناسب است و به غیر از آن، معلمی پرستیژ و احساس استقلال به زنان می دهد و محیط شغلی هیجان انگیزی برای آنان دارد. تحقیقات نشان می دهند زنان بیش از مردان به موقعیت و فضای کاری خود اهمیت می دهند.

زنان از قدیم وظیفه نگهداری از اعضای خانواده را بر عهده داشته اند. شاید به همین دلیل، مشاغلی که در آنها امنیت و آرامش وجود دارد، می توانند مناسب زنان باشند؛ مشاغلی در حوزه های انسان شناسی، اقیانوس شناسی یا مدیریت علوم طبیعی. در واقع، بررسی ها نشان می دهند زنان به امنیت در کار، بیش از حقوق و فرصت پیشرفت، اهمیت می دهند. همچنین زنان نسبت به مردان، برای نقشی که شغلشان در اجتماع دارد، اهمیت بیشتری قائل هستند. بنابراین مشاغل حوزه های بهداشت و درمان، مانند دندانپزشکی، چشم پزشکی و پزشکی که خدمات ارزنده ای به جامعه می رسانند مطلوب زنان هستند.

در مقابل، زنان کمترین رضایت را از مشاغلی مانند خدمات و تهیه غذا، فروشندگی، کارگری در خط تولید و منشی گری و دستیار اداری دارند.

 

از طرف دیگر، پردرآمدترین شغل برای زنان، داروسازی است. این شغل به طور متوسط در هفته 1898 دلار یا تقریبا 99 هزار دلار در سال درآمدزایی دارد. زنان بیش از نصف داروخانه ها (56 درصد) را در دست دارند و در این شغل به اندازه مردان پول در می آورند. داروسازی شغلی است که بلافاصله پس از فارغ التحصیلی می توان از آن پول درآورد و به نسبت پول و زمانی که شما برای تحصیل در این رشته صرف می کنید، بازگشت سرمایه خوبی دارد.

برای دریافت مدرک لیسانس داروسازی، باید فقط 4 سال دوره تخصصی این رشته را در دانشگاه بگذرانید، اما پزشکان و جراحان، علاوه بر 4 سال تحصیل در رشته پزشکی، 3 تا 8 سال دوره انترنی و رزیدنتی را باید بگذرانند. با این حال، پزشکی بعد از داروسازی، وکالت و مدیریت سیستم های اطلاعاتی و کامپیوتری، چهارمین شغل پردرآمد برای زنان است. پزشکی در آمریکا درآمدی معادل 1527 دلار در هفته یا حدود 79 هزار دلار در سال برای زنان به همراه دارد که 21 درصد کمتر از پزشکان مرد است. دلیل این امر آن است که پزشکان مرد بیشتر در رشته های پرریسک و در عین حال پردرآمدی مانند جراحی پلاستیک و جراحی مغز و اعصاب تخصص می گیرند، در حالی که پزشکان زن، به تخصص های کم درآمدتر مانند پزشکی عمومی یا اطفال روی می آورند. به هر حال، مشاغل مربوط به حوزه های پزشکی و بهداشت، بیشترین درآمدها را برای زنان به همراه دارند.

پرستاران زن (رتبه 6 پردرآمدترین شغل) در آمریکا به طور متوسط هزار و 432 دلار درآمد در هفته دارند و 85 درصد پرستاران زن هستند. همچنین اکثریت روانشناسان (رتبه 10)، فیزیوتراپ ها (رتبه 12) و مدیران خدمات درمانی (رتبه 16) را زنان تشکیل می دهند. زنان در همه این مشاغل بیش از 60 هزار دلار در سال درآمد دارند. حوزه های علم، تکنولوژی و مهندسی نیز درآمدهای بالایی برای زنان دارند و اختلاف دستمزد در این مشاغل با مردان کمتر است. اما زنان کمتر علاقه ای به این مشاغل نشان می دهند. طراحان نرم افزار زن (رتبه 7) به طور متوسط هفته ای 1388 دلار درآمد دارند. اما تنها 18 درصد این مشاغل را زنان تشکیل می دهند.

مشاغل مدیریتی را بیشتر مردان در اختیار گرفته اند. مدیرعاملی پنجمین شغل پردرآمد برای زنان است. اما زنان تنها 25 درصد مشاغل مدیریتی را به خود اختصاص می دهند و 31 درصد کمتر از مدیران مرد درآمد دارند. با این حال، زنان در این حوزه در حال پیشرفت هستند. در سال 2010 زنان 44 درصد کل مدارک تحصیلی رشته مدیریت را دریافت کرده اند که افزایش 75 درصدی را از سال 2000 نشان می دهد. در ضمن، 40 درصد کل شرکت های خصوصی را زنان راه اندازی می کنند.

موقعیت های شغلی مرتبط با حوزه های پزشکی و درمانی مانند متخصص زنان، پرستاری، متخص بیهوشی و روانپزشکی در صدر شغل هایی قرار می گیرند که بهترین میزان حقوق را برای زنان به ارمغان می آورند.

با وجود اینکه بازار کار بخش های مختلف برخی صنایع و مشاغل همچنان در اختیار مردان است با این حال تعداد زیادی از شغل ها وجود دارد که در ان ها نه تنها زنان بخش زیادی از نیروی کار را تشکیل می دهند بلکه درآمدهای خوبی نیز در این حرفه ها و مشاغل دارند.

در جدیدترین مطالعه ای که موسسه PayScale بر روی مشافل مختلف انجام داده است، تمرکز ان بر روی موقعیت های شغلی بوده است که حداقل 40 تا 45 درصد از نیروی کاری ان ها را زنان تشکیل می دهند.

ناتیج این مطالعه نشان می دهد که موقعیت های شغلی مرتبط با حوزه های پزشکی و درمانی مانند متخصص زنان، پرستاری، متخص بیهوشی و روانپزشکی در صدر شغل هایی قرار می گیرند که بهترین میزان قوق را برای زنان دارند.

حوزه پزشکی و خدمات درمانی از لحاط میزان درامد و حقوق هم برای مردان و هم برای زنان مفید و پربازده است.

best-jobs-for-women3
best-jobs-for-women3

علاوه براین پیش بینی ها نشان می دهد که حوزه پزشکی و خدمات درمانی نه تنها در حال حاضر بسیار پربازده است بلکه در آینده نیز رشد و توسعه بیشتری خواهد داشت و افراد بیشتری به ویژه زنان می توانند در آن حضوری مثبت و مفید داشته باشند.

بعد از حوزه خدمات بهداشتی و درمانی موقعیت های کاری در زمینه های هنر و طراحی نیز میزان حقوق دریافتی نسبتا خوبی را برای نیزوی کاری زنان دارد.

در ادامه لیستی از پردرآمدترین فرصت های شغلی را برای زنان در کنار متوسط حقوق دریافتی آن ها را مشاهده می کنید.

نظر خود را درباره «بهترین و پولسازترین مشاغل برای زنان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بهترین و پولسازترین مشاغل برای زنان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.