زمان مطالعه: 2 دقیقه
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ بشیکتاش ، عقاب های سیاه و پیراهن ساه و سفید

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ بشیکتاش ، عقاب های سیاه و پیراهن ساه و سفید

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبال ؛ بشیکتاش  / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی بشیکتاش؛ عقاب های سیاه و پیراهن...

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبال ؛ بشیکتاش  / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی

بشیکتاش؛ عقاب های سیاه و پیراهن ساه و سفید

باشگاه بشیکتاش در فوتبال ترکیه به « عقاب های سیاه » مشهور است. اما در نماد این تیم اثری از عقاب دیده نمی شود. رنگهای سیاه و سفید هم که در نماد و لباس باشگاه به کار رفته است، نمی تواند یادآور عقاب باشد. اما همگان بشیکتاش را با این لقب می شناسند و دلیل این نماگذاری هم به روز یکشنبه 19 ژانویه 1941 بازمی گردد. زمانی که بشیکتاش بعد از دو فصل قهرمانی در لیگ ترکیه، با تیمی دگرگون شده و جوان فصل سوم را آغاز کرد و در « سرِف استادیوم» مقابل تیم سلیمانیه قرار گرفت. بشیکتاش در نیمه اول از میزبان خود پیش افتاد با این حال در نیمه دوم هم دست از حمله برنداشت. در اوج حملات بشیکتاش از جایگاه تماشاگران صدایی به گوش رسید که می گفت: حمله کنید عقاب های سیاه!

besiktas-logo-changing-during-time
besiktas-logo-changing-during-time

این صدای یک ماهیگیز به اسم « مهمت گالین» بود. وقتی بشیکتاش این بازی را (6-0) برد و پنج هفته بعد لیگ را با قهرمانی به پایان رساند، همگان نوع بازی تیم را با « عقاب های در حال حمله» مقایسه کردند و این لقب چنان پابرجا ماند که حتی برای مدتی یک عقاب سیاه بالای نماد باشگاه قرار گرفت. اما رنگهای به کار رفته در نماد بشیکتاش تا مدتها راه راه سیاه و سفید بود و بعدها نیز هرچند پیراهن این تیم از شکل راه راه خارج شد اما دو رنگ سفید و سیاه همواره در پیراهن و شورت باشگاه باقی ماند. این تیم در چهارم مارس 1903 تأسیس شد؛ آسمونی ، زمانی که هنوز الفبای عثمانی ها عربی بود و نام باشگاه به صورت « بشیکطاش» در لوگو دیده می شد.

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ بشیکتاش ، عقاب های سیاه و پیراهن ساه و سفید
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ بشیکتاش ، عقاب های سیاه و پیراهن ساه و سفید

در این باشگاه ابتدا رشته هایی مثل شمشیربازی، وزنه برداری و کشتی انجام می شد و بعدها با ورود رشته های دیگر، نام باشگاه به « بشیکتاش عثمان ژیمناستیک کلوب» تغییر کرد. اما با تغییر الفبای ترکیه همه چیز دستخوش تغییر شد؛ حتی لوگوی تیمها و از آن به بعد، سه حرف B، J و K در نماد بشیکتاش ماندگار شدند؛ حروفی که ابتدای نام کامل باشگاه بودند. B مخفف بشیکتاش است، J ابتدای کلمه جیمناستیک است و K هم اولین حرف عبارت « کولوبلو»( باشگاه). در پایین این عبارات پرچم ترکیه وجود دارد و در پایین پرچم، سال 1903 که سال تأسیس باشگاه است، به چشم می خورد. در تمام این سالها بشیکتاش همیشه از دو رنگ سیاه و سفید در لباس خود استفاده کرده است. هرچند زمانی گفته می شد که رنگ اصلی لباس باشگاه قرمز و سفید بود و بعدها در سالهای 1912 و 1913 به یاد کشته شدگان جنگهای بالکان، رنگ قرمز به مشکی تغییر کرد، اما این مساله به صورت رسمی توسط باشگاه تایید نشد و حتی در ویژه نامه صدمین سالگرد تاسیس باشگاه هم اعلام شد که رنگهای پیراهن باشگاه از ابتدا سیاه و سفید بوده است. به هرحال مساله مهم تر، سپر سیاه و سفید روی لباس تیم هست و لقب عقاب های سیاه؛ نمادهایی که در طول تاریخ هرگز تغییر نکردند و بعدها هم، آنها را به عنوان نماد بشیکتاش خواهیم دید.  

نظر خود را درباره «آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ بشیکتاش ، عقاب های سیاه و پیراهن ساه و سفید» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ بشیکتاش ، عقاب های سیاه و پیراهن ساه و سفید فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.