زمان مطالعه: 3 دقیقه
جشنواره فیلم برلین

جشنواره فیلم برلین

جشنواره فیلم برلین یکی از معتبرترین جشنواره‌های سینمایی در جهان می‌باشد. گلشیفته فراهانی بازیگر ایرانی یکی از داوران سال 2023 است.
نام جشنواره جشنواره فیلم برلین
محل برگزاری برلین، آلمان
تاریخ تاسیس 1951
تاریخ جشنواره  16 تا 26 فوریه 2023

 

پوستر هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین برلیناله (Berlin International Film Festival) یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی در جهان و اروپا است که هرساله در ماه فوریه به مدت 10 روز در برلین آلمان برگزار می‌شود. هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین از تاریخ 16 تا 26 فوریه (27 بهمن تا 7 اسفند) برگزار می‌شود. آسمونی در این بخش جشنواره فیلم برلین را به شما معرفی می‌کند.

جشنواره فیلم برلین
جشنواره فیلم برلین

معرفی جشنواره برلین

برلیناله نخستین بار در سال 1951 با نمایش فیلم ربکا، ساخته آلفرد هیچکاک گشایش یافت. ریخته‌گری نوآک در آلمان، از نخستین دوره برلیناله تا امروز، خرس طلایی را تولید می‌کند.

بخش‌های جشنواره برلین

جشنواره فیلم برلین در کنار جشنواره فیلم ونیز و جشنواره فیلم کن، مهمترین رویداد سینمایی اروپا به شمار می‌رود. این جشنواره هر ساله جایزه خرس طلایی و خرس نقره‌ای را به برگزیدگان بخش اصلی اهدا می‌کند. خرس به‌عنوان نمادی از شهر برلین شناخته می‌شود. در بخشهای چندگانه این فستیوال، مسابقه - پانوراما - فُروم - نسل - پرسپکتیو کینو آلمان - برلیناله کوتاه و چشم‌اندازی به گذشته، حدود 400 فیلم به نمایش در می‌آیند. رئیس این جشنواره از سال 2001 تا 2019 دیتر کاسلیک بود و از سال 2020 ماریته ریسنبیک مدیریت اجرایی و کارلو چاتریان مدیریت هنری این جشنواره را برعهده دارند.

خرس طلایی

  • بهترین فیلم (از سال 1951)

  • بهترین فیلم کوتاه (از سال 1956)

  • یک عمر دستاورد (خرس طلایی افتخاری) (از سال 1982)

berlin-film-festival
berlin film festival

خرس نقره ای

خرس نقره‌ای دومین جایزه معتبر جشنواره بین‌المللی فیلم برلین است که به عنوان دستاوردهای فردی اهدا می‌شود.

  • جایزه بزرگ هیئت داوران (از سال 1965)

  • جایزه آلفرد بائر - مؤسس جشنواره - برای یک فیلم سینمایی که دیدگاه‌های جدید در هنر سینما ایجاد می‌کند

  • خرس نقره‌ای بهترین کارگردان (از سال 1956)

  • خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد (از سال 1956)

  • خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن (از سال 1956)

  • خرس نقره‌ای بهترین فیلم کوتاه (از سال 1956)

  • دستاورد هنری (از سال 1978)

  • بهترین موسیقی فیلم (از سال 2002)

  • خرس نقره‌ای برای بهترین فیلم‌نامه (از سال 2008)

جوایز دیگر جشنواره فیلم برلین

  • جایزه تماشاگران پانوراما

  • جایزه دوربین برلین - جایزه ویژه برای خدمات به جشنواره

  • خرس کریستال بهترین فیلم - بخش رقابت در تولید

  • خرس کریستال بهترین فیلم - بخش کودکان رقابت در تولید

  • جایزه تدی برای فیلم‌های با موضوعات دگرباشان جنسی

  • جایزه شوتینگ استارز برای استعداد جوان بازیگری اروپا - اعطا شده توسط توسعه فیلم اروپا

جشنواره فیلم برلین
جشنواره برلین

بازار فیلم

بازار فیلم اروپا یکی از سه بازار مهم و بزرگ جهان است که هر ساله همزمان با برگزاری جشنواره فیلم برلین در کاخ موزه هنری «مارتین گروپیوس بائو» برگزار می‌شود. این بازار محلی برای تجمع مهمترین تهیه‌کنندگان، خریداران، سرمایه‌گزاران، نمایندگی‌های خرید و پخش‌کنندگان فیلم است. براساس آمارهای سال 2011 میلادی در این بازار 400 کمپانی و هزار و 532 خریدار حضور داشتند. در همین سال بیش از هزار سانس از فیلم‌های جدیدی از سراسر دنیا به نمایش درآمد. در بخش تولیدات مشترک از بازار فیلم اروپا، تهیه‌کنندگان می‌توانند با معرفی پروژه‌های مورد نظر خود، برای این ساخت این پروژه‌های سرمایه‌گذار یا شریک پیدا کنند. در بازار سال 2012 فیلم چهار صد و پجاه و پنج نمایشگاه برگزار شد که در این نمایشگاه‌ها هزار و 691 خریدار بین‌المللی و 8 هزار و 98 کارشناس سینمایی از 94 کشور جهان حضور داشتند و در این میان 820 فیلم طی هزار و 166 سانس به نمایش آمد.

استعدادهای برلین

بخش آموزش دانشجویی جشنواره برلین که با نام «دانشکده استعداد برلین» شناخته می‌شود برای پذیرش دانشجویان فیلم‌سازی و افراد شاغل در حوزه فیلم‌سازی است. این بخش که یک مدرسه فیلم زمستانی به حساب می‌آید هر ساله حدود 300 شرکت کننده از سرتاسر جهان دارد که در طی شش روز در زمان برگزاری جشنواره برلین، می‌توانند در ورک شاپ‌ها، گردش‌ها، کلاس‌های خصوصی یا آموزش جمعی، بحث‌های گروهی با افراد شاخص فیلم ساز در مورد مسائل جاری حرفه‌های مختلف در حوزه ساخت فیلم و … شرکت کنند. ملاقات با فیلم‌سازان نامدار و دیدن فیلم‌های جشنواره نیز از دیگر امتیازات شرکت در این برنامه است.

berlin-film-festival
برلین فیلم

سینمای ایران در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین

ایران از مهم‌ترین کشورهای آسیایی است که از سال 1353 (1974 میلادی)، همواره در یکی از بخش‌های جشنواره فیلم برلین حضور داشته است. بر پایه برخی منابع، سینمای ایران پیش از سال 1974، دو بار در سال‌های 1958 و 1963 با فیلم‌های شب‌نشینی در جهنم (ساموئل خاچیکیان و موشق سروری) و شقایق سوزان (هوشنگ شفتی) در این جشنواره حضور داشته است.

 

نظر خود را درباره «جشنواره فیلم برلین» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جشنواره فیلم برلین فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.