زمان مطالعه: 3 دقیقه
ترنج یا برگاموت ، میوه ای زرد به شکل پرتقال

ترنج یا برگاموت ، میوه ای زرد به شکل پرتقال

ترنج یا برگاموت میوه ای است که شباهت زیادی به میوه پرتقال دارد. اگر می خواهید با ترنج یا برگاموت بیشتر آشنا...
ترنج یا برگاموت ، میوه ای زرد به شکل پرتقال
ترنج یا برگاموت ، میوه ای زرد به شکل پرتقال


ترنج یا برگاموت میوه ای است که شباهت زیادی به میوه پرتقال دارد. اگر می خواهید با ترنج یا برگاموت بیشتر آشنا شوید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی ترنج یا برگاموت، خصوصیات ترنج یا برگاموت، شرایط رشد ترنج یا برگاموت و ... می پردازیم.

دانستنی های علمی ترنج یا برگاموت

ترنج یا برگاموت گیاهی از خانواده مرکبات است که میوه آن به اندازه پرتقال و به رنگ زرد لیمویی و خوش و عطر و بو است. مزه میوه ترنج اندکی تلخ تر از گریپ فروت است ولی ترشی آن از لیمو کمتر است. گرچه خاستگاه این گونه روشن نیست ولی این گیاه در مناطق مدیترانه ای می روید و در کشورهای ایتالیا و فرانسه به صورت تجاری کشت می شود. از اسانس ترنج برای مزه دادن به انواع چای و شیرینی استفاده می شود.

bergamot
bergamot


خصوصیات گیاه شناسی ترنج یا برگاموت

ترنج یا برگاموت با نام علمی Citrus aurantium ssp bergamia که به آن Citrus bergamia نیز گفته می شود، گیاهی دورگ از گونه ی نارنج ها است. که میوه ای زرد رنگ تولید می کند. درختی کوچک، زیبا به طول حدود سه الی چهار متر و بدون خار است. این گیاه دارای برگ های بیضی شکل، کشیده و نوک تیز و دارای دمبرگی بالدار می باشد.

سطح رویی برگ ها براق و به رنگ سبز تیره است. این درخت نیز مانند سایر درختان مرکبات همیشه سبز بوده و در تمام چهار فصل سرسبز و شاداب می باشد و در فصل بهار شکوفه می کند. شکوفه های آن همانند درخت نارنج، بزرگ است. رنگ آن سفید و عطری مطبوع دارد. میوه های برگاموت در ابتدا گرد و به رنگ سبز هستند ولی زمان رسیدن کمی گلابی شکل و به رنگ زرد دیده می شوند.

این میوه ها در اواخر پائیز می رسند و دارای پوستی صاف و شفاف می باشند. این میوه در حال حاضر در جنوب کشور ما نیز کشت می شود و به علت متعادل بودن آب و هوای منطقه، میوه برگاموت دارای عطر و طعم مطبوعی (طعم شیرین مایل به ترش و کمی ملس) می باشد. در برخی نواحی به دلیل شکل و رنگ میوه ها به آنها نارنگی لامپی نیز گفته می شود.

ترنج یا برگاموت ، میوه ای زرد به شکل پرتقال
ترنج یا برگاموت ، میوه ای زرد به شکل پرتقال


شرایط محیط رشد ترنج یا برگاموت

درخت ترنج یا برگاموت تا اندازه ای به یخبندان حساس بوده و در مناطقی با یخبندان و سرمای کم به خوبی می روید.

این گیاه در شرایط مناسب برای سایر مرکبات می تواند رشد کند.

به آبیاری کافی و مناسب به جز در طول فصل سرما نیاز دارد.

دو تا سه بار کوددهی در سال برای افزایش عملکرد آن ضروری است.

دمای مطلوب برای رشد این درختان مانند سایر درختان مرکبات حدود 22 تا 30 درجه سانتیگراد است و گرمای بیش از حد نیز به آنها خسارت وارد کرده و موجب ریزش میوه ها می شود.

خواص درمانی ترنج یا برگاموت و کاربردهای صنعتی ترنج یا برگاموت

یکی از مهمترین کاربردهای این گیاه استفاده از روغن استخراج شده از پوست میوه، برگ ها و گل های آن در صنایع عطرسازی است. زیرا دارای رایحه و عطر بسیار مطبوع و قوی است.

bergamot
bergamot


همچنین برگ های برگاموت ضدکرم و کرم کش است. برای تقویت معده نیز مفید می باشد.

میوه ی رسیده آن اشتهاآور بوده و به هضم بهتر غذا کمک می کند.

اسانس برگاموت ضدعفونی کننده است و در صنعت کرم سازی به کار می رود.

روغن آن ضدحساسیت می باشد.

میوه ی رسیده آن محرک نیروی جنسی نیز می باشد.

ترکیبات شیمیایی ترنج یا برگاموت

اجزای تشکیل دهنده آب میوه های این گیاه عبارتند از: نئوریوسیترین، نارنجین، نئوهیسپیریدین، پونسریتین، ملیتیدین و بلوتیریدین.

ملیتیدین و بلوتیریدین اخیراً کشف شدند و تنها در این گونه از مرکبات وجود دارند. این ترکیبات خواصی همانند استاتین (Statin) دارند. ولی سینفرین (Synephrine) در این گونه وجود ندارد.

ترنج یا برگاموت ، میوه ای زرد به شکل پرتقال
ترنج یا برگاموت ، میوه ای زرد به شکل پرتقال


تکثیر ترنج یا برگاموت

برگاموت را می توان به دو روش کشت بذر و همچنین پیوند زدن تکثیر نمود. نهال های بذری تولید شده، میوه هایی بسیار نزدیک و مشابه پایه های مادری خود تولید می کنند. اولین برداشت میوه ها ممکن است حدود 6 تا 7 سال پس از کشت صورت گیرد.

 
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «ترنج یا برگاموت ، میوه ای زرد به شکل پرتقال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره ترنج یا برگاموت ، میوه ای زرد به شکل پرتقال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.