زمان مطالعه: 3 دقیقه
ببر بنگال

ببر بنگال

ببر بنگال به عنوان بزرگترین اعضای خانواده گربه سانان بسیار مشهور هستند. ببر بنگال نماد زیبایی، قدرت و حفاظت هستند.

ببر بنگال (Bangal Tiger) یکی از خطرناک ترین حیوانات در دسته گربه سانان است. این حیوان عظیم الجثه در هند و بنگلادش زندگی می کند. اما در جاهای دیگر دنیا هم او را پیدا کرد. ببر بنگال دومین گونه ببر عظیم الجثه در جهان است. آسمونی در این مقاله به معرفی مشخصات و نحوه زندگی ببر بنگال می پردازد.

نام ببر بنگال
نام علمی Panthera tigris tigris
وضعیت بقا نگرانی جزئی

گونه

ببر
نوع پستانداران
تراز خوراکی گوشتخوار
میانگین طول عمر 8 تا 10 سال
جرم 240 تا 500 پوند
طول سر و بدن: 5 تا 6 فوت- دم: 2 تا 3 فوت

در گذشته هشت زیرگونه برای ببر وجود داشت اما سه گونه از آن ها در طول قرن بیستم منقرض شدند. طی 100 سال گذشته، شکار و نابودی جنگل ها، جمعیت ببرها را از صدها هزار عدد به کمتر از 2500 عدد کاهش داده است. ببرها به عنوان غنائم و همچنین برای درمان هایی که در طب سنتی چینی استفاده می شود، شکار می شوند. هر پنج زیرگونه ببر باقی مانده در معرض انقراض هستند و بسیاری از برنامه های حفاظتی برای آن ها در حال اجرا است.

ابهت و زیبایی ببر بنگال
ببر بنگال

وزن ببرهای نر بنگال بین 260-180 کیلوگرم است و ماده ها بین 100 تا 160 کیلوگرم وزن دارند. ارتفاع شانه در هر دو جنس 100 سانتی متر است. وزن میانگین در نرها در این گونه 205 کیلوگرم است و ماده ها 145 کیلوگرم به طور میانگین وزن دارند. همچنین زیرشاخه ای از ببر بنگال وجود دارد که به آن ببر بنگال سفید می گویند.

رفتار ببر بنگال

ببر بنگال برای شکار کردن از بویایی خود استفاده نمی کند، بلکه از شنوایی و دید خود برای شکار استفاده می کند. او همچنین شکار خود را با نهایت دقت انجام می دهد؛ از پشت سر شکار آرام آرام حرکت کرده و به سمت آن می رود و زمانی که به شکار نزدیک می شود به سرعت او را به چنگ می گیرد. یکی دیگر از عاداتی که دارد اینست در هر کجا که زندگی کند به همان جا خو می گیرد و می تواند خود را با شرایط وفق دهد. بنابراین به زیستگاه های مختلف می تواند به راحتی خود را عادت دهد. بنابراین تا زمانی که در زیستگاه او آب و شکار وجود داشته باشد مشکلی با اقلیم آنجا ندارد. اما این حیوان بطور معمول ساکن مناطق جنگل های گرمسیری دارای چمنزارهای بلند است.

ببر بنگال به تنهایی زندگی می کند و مناطق وسیعی را با عطر و بوی تهاجمی علامت گذاری می کند تا رقبای خود را دور نگه دارد. آنها شکارچیان شبانه هستند که تمایل زیادی برای شکار گاومیش، گوزن، خوک وحشی و دیگر پستانداران بزرگ دارند. ببرها از پوست متمایز خود به عنوان استتار استفاده می کنند (هیچ کدام از آنها خطوط یکسانی ندارند). آنها در کمین می نشینند تا با یک جهش سریع و حمله مرگبار به قربانیان خود حمله کنند. 

تغذیه

ببر بنگال علیرغم ظاهر بزرگ خود نمی تواند شکار خود را مانند یوزپلنگ به خوبی دنبال کند بخاطر همین از پشت سر آرام آرام به او نزدیک می شود. ببر بنگال حیوانات کوچکتر را با یک گاز در پشت گردنشان می کشد. پس از اینکه طعمه خود را سرنگون کرد او را به زیر سایه درختان یا تا لبه مرداب های محلی می کشد تا خنک شود. غذای او می تواند شامل گرازهای وحشی و آنتیلوپ ها  تا گاومیش ها باشد. یک ببر گرسنه می تواند در یک شب 60 کیلوگرم غذا بخورد!

زیستگاه

زیستگاه ببر بنگال
زیستگاه ببر بنگال

ببرهای بنگال در هند زندگی می کنند و به همین دلیل گاهی اوقات ببر هندی نیز نامیده می شوند. بنگال ها رایج ترین نوع ببرها هستند و تقریباً نیمی از ببرهای وحشی را شامل می شوند. در طول قرن ها، آنها به بخش مهمی از سنت هندی تبدیل شده اند. همچنین می‌توان آن‌ها را در کشورهایی از جمله نپال، پاکستان، بوتان، میانمار و تبت جنوبی یافت.

ببرهای بنگال مشهورترین زیرگونهٔ ببرها هستند که در زیست‌گاه‌ های گوناگونی شامل چمنزارها، جنگلهای بارانی زیر گرمسیری و گرمسیری، جنگلهای خارستان، جنگل‌های برگریز تر و خشک، و جنگل‌های مانگرو زندگی می‌کنند. 

تولید مثل

ماده ها دو تا شش توله به دنیا می آورند که آنها را بدون کمک ببر نر پرورش می دهند. بچه توله ها نمی توانند تا 18 ماهگی شکار کنند و دو تا سه سال در کنار مادران خود زندگی می کنند تا زمانی که برای یافتن قلمرو خود پراکنده می شوند.

حفاظت ها و تهدیدها

 ببرهای بنگال زمانی در خطر انقراض قرار داشتند اما جریمه شکار آنها افزایش یافت و تعداد آنها افزایش پیدا کرد و از خطر نجات یافتند.

ببر بنگال معمولاً به خاطر بزرگی جثه اش نمی تواند مانند حیواناتی همچون یوزپلند و شیر بدود. علیرغم شهرت وحشتناک، اکثر ببرهای بنگال از انسان دوری می کنند. این حیوانات اغلب بیمار هستند و نمی توانند به طور معمول مانند گربه سانان تیزپا شکار کنند. 

جنگ ببر بنگال نر و ماده در یک پارک جنگلی
جنگ ببر بنگال نر و ماده در یک پارک جنگلی
ببر بنگال
ببر بنگال
توله ببر بنگال
توله ببر بنگال
منحصر به فرد بودن راه راه های بدن ببر بنگال
منحصر به فرد بودن راه راه های بدن ببر بنگال
ببر بنگال سفید، یکی از زیرشاخه های ببر بنگال
ببر بنگال سفید، یکی از زیرشاخه های ببر بنگال
نظر خود را درباره «ببر بنگال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ببر بنگال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.