اختصاصی آسمونی نقد از انسیه نجفی نشلی منتقد سینما

پیش از ژاله به کارگردانی مایکل نویر ، محصول کشور دانمارک است که زندگی جنر، کشاورز فقیری را که آرزوهای بی شماری برای خانواده و فرزند و خواهرزاده هایش دارد، بررسی می کند . در آرزوی زندگی بهتر، دخترش را به ازدواج مردی ثروتمند در می آورد اما حوادثی اتفاق می افتد که رویاهایش را از بین برده و پیش بینی هایش و اهدافش برای امنیت خانواده را، تحت الشعاع قرار می دهد. این ماجرا در قرن نوزدهم می گذرد . انگیزه جنر برای این تصمیم، رهایی از فقر و گرسنگی است . زمستانی سخت و خانواده ای گرسنه که سرنوشتی نامعلوم دارند، پیش روی اوست . خانواده ای که به سختی کار می کنند تا لقمه نانی برای گذران زندگی بدست آورند. آنها برای ادامه حیات باید بسیار تلاش و حساب و کتاب کنند و همه جوانب را در نظر بگیرند . این انتخاب به عهده پدر خانواده به عنوان مسوول همه اعضاست تا بتواند همه را نجات دهد . جنر برای بقا، عشق دخترش را به پسر همسایه فدا می کند و به حرص و آز می افتد، اما فراموش می کند که برای آسایش و رفاه از این راه، گاهی بایستی بهای سنگینی پرداخت.

یگانه دختر پیرمرد کشاورز که در ابتدا عاشق اوله پسرجوان همسایه بود، با ورود به زندگی مرفه، لبخند زده واز پدر برای تصمیمی که ابتدا مخالفش بود ، سپاسگزاری می کند . در این بین ملاک ثروتمند و (داماد جنر) که صاحب املاک و اموال و دختر جنر شده ، مردی میانسال سویدی است که صلاحیتش دچار مشکل است . مادر دانمارکی او، پیرمرد را به حذف خواهرزاده بزرگترش وا می دارد که ازنظر او، مانع خوشبختی این دو خانواده در اجرای آرزوهایشان است. نماهای بسته و تاریک و ریتم کند شروع فیلم، بتدریج مخاطب را به دنیایی متفاوت می برد . شخصیت ها به گونه ای پرداخت شده اند که درام را به پیش برده و عوامل علل و معلول، پیرنگ را برای ساختار درام آماده می سازند. فضای فیلم با ارایه تصاویری زیبا و طبیعتی بکر، و صحنه هایی شبیه رمان های قدیمی ، طراحی لباس و آکسه سوار صحنه، تداعی کننده دوران قرن نوزدهم است و مخاطب را با همذاد پنداری به آن برهه از زمان می برد ، فیلمبرداری دوربین روی دست که بی محابا به هر طرف سر می کشد، از نکات قابل توجه است، همه این موارد فضاسازی قابل تحسین و باور پذیر از آن برهه زمانی ارایه می هد . پیرمرد زمین و مردابی وسیع و خوب و گاو های سالمی دارد اما با پدید آمدن مشکلاتی، دچار فقر مالی شده و برای رسیدن به آرزوهای خود و نجات زندگی خانواده و حفظ آبرو، معامله می کند . تنها دختر عاشقش را بار اول در برابر معامله ای نه چندان آسان به پسری که دخترش را دوست دارد، قول داد و دختر با رضایت در انتظار عروسی با پسر مورد علاقه اش، اوله بود اما به ناگاه ورق برمی گردد و با معامله ای پرسودتر، شرط فروش زمینهایش را ازدواج مرد ملاک با دخترش قرار می دهد و به عبارتی همه چیز را می فروشد تا خود و خانواده رانجات دهد. در این راه دو خواهرزاده پیرمرد قربانی طمعکاری اش شدند. اما در نهایت در می یابیم که طمع برای رسیدن به زندگی بهتر، عواقب وخیمی دارد ، بهایش بسیار گزاف است و گاهی باعث از دست دادن همان عزیزانی است که برای آرامش و آینده بهارشان تلاش می کنیم . حتی اگر این تصمیم گیرنده پدر و مادری برای سعادت خانواده و فرزندانشان باشند. اختصاصی آسمونی نقد از انسیه نجفی نشلی منتقد سینما

معرفی نویسنده:

ثبت نظر درباره «نقد فیلم پیش از ژاله برنده بهترین بازیگر مرد در بخش سینمای سعادت جشنواره جهانی فیلم فجر : بهای گزاف طمع کاری»

دیدگاه خود را در کادر زیر بنویسید

4 + 8 = ?