زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقد روانشناختی فیلم سینمایی نبرد دو جنس

نقد روانشناختی فیلم سینمایی نبرد دو جنس

نقد فیلم نبرد دو جنس battle of sexes movie review                                              نویسنده : مرجان دلپسند           ...
نقد فیلم نبرد دو جنس battle of sexes movie review
نقد فیلم نبرد دو جنس battle of sexes movie review

نقد فیلم نبرد دو جنس battle of sexes movie review

                                             نویسنده : مرجان دلپسند                                    

ورزش تنیس نخستین بار در بریتانیا و بیشتر در میان اشراف زادگان رایج شد و سپس به سایر کشورهای دنیا راه یافت . ورزش تنیس میدانی از معدود رشته های ورزشی می باشد که در المپیک و پارا المپیک نیز راه یافته است . نخستین مسابقات تنیس بین سالهای 1859 تا 1865 در بیرمنگام و انگلستان انجام شد .

داستان این فیلم نیز به مسابقات تنیس در رقابتهای ویمبلدون باز می گردد . مسابقاتی که رقابت تنیسور های برتر دنیا از جمله راجر فدرر و ... را در بر می گیرد .

این فیلم به کارگردانی "جاناتان دیتون و لری فاریس" در سال 2017 وبر اساس سرگذشت واقعی" بیلی جین کینگ" یکی از هشت تنیسور زن معروف دنیا ساخته شده است . داستان این فیلم به سال 1973 بر می گرددیعنی زمانی که" بیلی جین کینگ" با نقش آفرینی هنرمندانه "اما استون " پس از بردن در یک مسابقه با ارزش مالی 10 هزار دلار به دلیل توانمندی و زن بودن مورد سخره قرار می گیرد.

"جین کینگ" تنیسور نامدار که به لحاظ بازی حرفه ای اش برنده چند جایزه بزرگ رقابت های یک نفره و دو نفره زنان بود وبا وجود داشتن توانمندی و افتخاراتی که در زندگی ورزشی اش داشت اما خوشحال و سرزنده نبود . بیلی جین کینگ دختری خجالتی ، زیادی دخترانه و در عین حال نحیف بود . اما زمانی که راه خود را پیدا می کردکسی نمی توانست او را از رسیدن به هدفش باز دارد .

اما "بیلی جین "در زندگی عاطفی خود دچار سردرگمی و مشکلاتی بود . مشکلاتی که در زندگی خانوادگی اش با" لاری" با بازی " آستین استول" و عدم ارتباطات عاطفی مناسبش با وی و ناتوانی وی در بیان احساساتش از جمله مسائلی بود که روح و سلامت روان این بازیگر را خدشه دار کرده بود و او را دچار مشکلات خاص و عمیق می کند .

یکی از مسائل وتضاد های اجتماعی موجود در آن زمان نگاه حقیرانه ای بود که به زنان در آن زمان وجود داشت ؛از دیرباز بازتاب این نگاه تبعیض آمیز به زنان و توانمندی آنها در اکثر امور خصوصا به میادین ورزشی کشیده شده است .

مثلا تفاوت فاحشی که در رقم مربوط به جایزه ای که در برای شرکت مسابقه برای زنان و مردان در نظر گرفته شده بود ، نیز بیانگر همین تبعیض ها می باشد . " بیلی جین کینگ" با شرکت در رقابتی که داستان این فیلم به آن پرداخته اقدام به "حذف تبعیض جنسیتی " نموده است.

 

نقد فیلم نبرد دو جنس battle of sexes movie review
نقد فیلم نبرد دو جنس battle of sexes movie review

نقد فیلم نبرد دو جنس battle of sexes movie review  

شخصیت دیگر فیلم "بابی ریگگس" با هنرمندی "استیو کارل" می باشد. تنیسور مردی که به لحاظ اعتیادش به قمار حتی از حرفه و رشته ورزشی اش نیز استفاده منفی می نماید. مردی که به لحاظ روانشناختی آنقدر محتاج احترام و مورد تقدیر واقع شدن است که برای دستیابی به آن حتی اقدام به انجام کارهایی مضحک و خنده دار می نماید تا حدی که خود را با انجام آن زیر سوال می برد .

مثال این برخورد نیز در سکانس هایی از فیلم که وی با پوشیدن لباس زنان خدمتکار و یا بازی تنیس در زمانی که گوسفندان در زمین تنیس در حال رفت و آمد هستند ، دیده می شود. بازتاب این سکانس ها از فیلم می تواند به سخره گرفتن و ضعیف جلوه دادن شخصیت و توانمندی زنان و نشانگر نگاه و نگرش مردان آن دوره و حتی با اندکی تغییردر دوره به زنان امروزی نیز باشد .

اما وقتی به زندگی خصوصی و خانوادگی بابی نگاه می کنیم می بینیم که او از دیدگاه همسرش آنچنان دارای شخصیت منفور و ضعیف النفسی است که به خاطر اعتیاد به قمار تمام زندگی خود و خصوصا وجهه یک قهرمان را نیز از دست داده است .

در سکانسی از فیلم که لوازم شخصی وی توسط همسرش از پنجره منزلش به خیابان پرتاب می شود می توان دید . تنیسوری که به نظر می رسد تنها برای بردن در این شرط بندی و خودی نشان دادن میان دوستانش می خواهد در این مسابقه شرکت نماید . برای رسیدن به این هدف نیز تمام شخصیت وجودی خود را زیر سوال می برد .

   

نقد فیلم نبرد دو جنس battle of sexes movie review
نقد فیلم نبرد دو جنس battle of sexes movie review

نقد فیلم نبرد دو جنس battle of sexes movie review

نظر خود را درباره «نقد روانشناختی فیلم سینمایی نبرد دو جنس» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد روانشناختی فیلم سینمایی نبرد دو جنس فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.