زمان مطالعه: 6 دقیقه
کارت سبز چیست

کارت سبز چیست

اگر می‌خواهید به صورت دائم اقامت در کشور آمریکا داشته باشید باید گرین کارت دریافت کنید.

گرین کارت آمریکا بسیار با ارزش است. سالانه مهاجران بسیار زیادی برای دریافت کارت سبز روش های بسیار مختلفی را امتحان می کنند. گرین کارت به افراد این اجازه را می دهد که به صورت دائم در آمریکا اقامت داشته باشند و به کار و تحصیل بپردازند.برای آشنایی بیشتر با گرین کارت در ادامه مطلب با آسمونی همراه شوید.

روش های دریافت گرین کارت

برای گرفتن گرین کارت امریکا در ابتدا باید از نوع ویزایی که مناسب شرایط و مدارک شماست مطلع شوید تا در وقت و هزینه ها صرفه جویی کنید. در مورد نوع ویزا آگاهی لازم را کسب کنید و بعد برای آن اقدام کنید. در طول پروسه اخذ ویزا هم بسیار صبور باشید، فرم های مربوطه را با آگاهی لازم و به صورت صحیح تکمیل کنید.
کلیه مدارک لازم برای نوع ویزای درخواستی خود را فراهم کنید و از قبل بیشتر خود را برای مصاحبه آماده کنید. بدانید پروسه ویزا در صورتی که از نحوه انجام مراحل آگاهی نداشته باشید ممکن است بسیار زمان ببرد و در نهایت درخواست شما رد شود و متحمل پرداخت هزینه اضافی در طول پروسه شوید. در نتیجه از افراد آگاه و بسیار با تجربه که به کلیه امور مسلط هستند، کمک بگیرید.
کارشناسان مجرب و کاربلد کارت سبز می توانند در تمامی مراحل گرفتن گرین کارت و پروسه ویزا راهنمای شما باشند. روش های بسیار زیادی برای اخذ گرین کارت آمریکا وجود دارد. معمولا افراد می توانند با دریافت دعوتنامه از اعضای خانواده خود یا پیشنهاد کاری در آمریکا کارت سبز آمریکا را دریافت کنند. روش های دیگری هم هستند مانند پناهندگی یا برنامه های بشردوستانه برای دریافت اقامت دائم آمریکا وجود دارد.

مدارک لازم برای دریافت گرین کارت

گرین کارت آمریکا
گرین کارت آمریکا

گرین کارت آمریکا به معنی اجازه اقامت دائم در این کشوراست. افراد با گرفتن کارت سبز می توانند در این کشور اقامت و کار کنند. پس از گذشتسه یا پنج سال نیز می توانند اقامت دائم دریافت کنند.

  • کارت و شناسنامه ملی
  • گواهینامه معتبر
  • عکس مناسب (3 ماه اخیر)
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت پزشکی
  • پر کردن فرم پزشکی I-639
  • ارائه فرم اطلاعات شخصی AG325

زمان دریافت گرین کارت

مدت زمان گرفتن گرین کارت آمریکا به نوع ویزای شما بستگی دارد. اگر شما در لاتاری که معمولا سریعترین راه مهاجرت به امریکاست.
طی نهایت دو سال (از زمان ثبت نام خود تا ورود به امریکا) گرین کارت می گیرید اما پردازش بعضی از ویزاهای دیگر مثلا ویزای خانوادگی ممکن است بیشتر طول بکشد.
پس از انجام مراحلی که باید برای دریافت کارت سبز انجام دهید فرم I-485 برای شما تشکیل می شود. برای پردازش مدارک و فرم های شما چیزی حدود 8 تا 14 ماه وقت نیاز است.
اگر با ویزای مهاجرتی وارد ایالات متحده آمریکا شوید، دریافت اقامت دائم آمریکا معمولا حدود 90 روز زمان می برد. این مدت زمان به شرایط شما بستگی دارد و یا ممکن است کم یا زیاد شود. برای دریافت گرین کارت امریکا از طریق ازدواج معمولا باید حدود 10 تا 38 ماه منتظر بمانید.

هزینه دریافت گرین کارت

هزینه گرین کارت آمریکا
هزینه گرین کارت آمریکا

هزینه گرین کارت  امریکا برای انواع ویزاهای مختلف به یک اندازه است. هزینه صدور گرین کارت برای هر فرد حدود 220 دلار خواهد بود. بعد از آنکه پروسه کاریتان در سفارت به اتمام رسید و موفق به گرفتن یکی از ویزاهای مهاجرتی امریکا شدید، شما باید هزینه صدور گرین کارت و روند اداری آن را به صورت آنلاین بپردازید.

در واقع باید این مبلغ را بعد از پیکاپ ویزایتان از سفارت و قبل از سفر به آمریکا پرداخت کنید.در نظر داشته باشید کودکان یتیم که تحت برنامه فرزندخواندگی قصد ورود به امریکا را دارند، مهاجران عراقی و افغانی، افراد مقیمی که قصد بازگشت به امریکا را دارند (SB-1s) و آنهایی که ویزای K دریافت کرده اند از پرداخت هزینه گرین کارت معاف هستند.

مزایای گرین کارت آمریکا

دریافت کارت از طریق ویزاهای خانوادگی، و شغلی و برنده شدن در لاتاری امکان‌پذیر است. یکی دیگر از راه هایی که می‌توان کارت سبز دریافت کرد اثبات برجستگی علمی یا ورزشی، مثلاً از طریق داشتن رکوردهای بین‌المللی است.

با داشتن گرین کارت شما اجازه اقامت دائم در آمریکا را خواهید داشت و شما برای ورود به آمریکا احتیاجی به ویزا ندارید. بسیاری از قوانین ، به دارنده گرین کارت اعمال نمی شود و برای کار کردن در آمریکا نیاز به تغییر نوع ویزا و … نخواهید داشت.

  • سایر مزایای کارت سبز

دارنده ‌ی این گرین کارت می تواند همسر و بچه های زیر 21 سال را به همراه خود به آمریکا بیاورد و برای سیتینزن شیپ شدن اقدام لازم را بکنند (بطور معمول بعد از گذشت 5 سال).

 دارندگان کارت سبز از مزایای داشتن شماره ملی برخودار می شوند، این موضوع برای افرادی که پیش از بازنشستگی دارای 10 سال سابقه کاری در امریکا باشند به همراه برخورداری از مزایای بازنشستگی خواهد بود.

  • حق سکونت در کشور آمریکا
  • شهروندی آمریکا (سیتیزن شیپ)
  • دریافت پاسپورت آمریکایی
  • امکان سفر به تمام کشورهای دنیا بدون ویزا
  • حق کار و تحصیل در آمریکا
  • امکان بیمه
  • نوزادان شما هم شهروند آمریکا محسوب می شوند. 
  • دسترسی به نظام آموزش عالی ایالات متحده
  • امکان یافتن مشاغل فدرال
  • دسترسی به نظام بهداشت و درمان
  • آوردن آسان‌تر اعضای خانواده
  • دارنده گرین کارت میتواند اسپانسر افراد دیگر شود.

دارنده گرین کارت از مزایای داشتن شماره ملی آمریکا برخوردار می شود (این موضوع برای افرادی که دارای 10 سال سابقه کار در آمریکا باشند صدق می کند).
به طور کلی فرد صاحب کارت سبز اگرچه یک شخص خارجی محسوب می شود و آمریکایی نیست ولی او می تواند در آمریکا زندگی کند (live permanently) و تحت حمایت قوانین آمریکا و دولت این کشور قرار دارد.

اطلاعات روی کارت سبز چیست؟

  1. نام خانوادگی
  2. نام
  3. شماره USCIS
  4. کشور محل تولد
  5. تاریخ تولد
  6. جنسیت
  7. تاریخ انقضا
  8. تاریخ صدور
  9. اثر انگشت
  10. عکس دارنده گرین کارت
  11. هولوگرام
  • اطلاعات پشت گرین کارت آمریکا چیست؟

  1. بارکد
  2. عکس دیگر از دارنده گرین کارت
  3. یک کد سه خط قابل خواندن توسط ماشین (مانند گذرنامه)

قانون گرین کارت آمریکا

قوانین گرین کارت آمریکا
قوانین گرین کارت آمریکا

با دریافت کارت سبز حقوق و مسئولیت هایی هم برای شما تعریف می شود. افرادی که اقامت آمریکا را دریافت می کنند باید از قوانین زیر اطاعت کنند. عدم تابعیت از این قوانین ممکن است منجر به اخراج فرد از ایالات متحده شود.

  • دارنده کارت سبز باید از قوانین ایالات متحده آمریکا و مناطق تحت کنترل آن پیروی و اطاعت کنند.
  • دارنده گرین کارت باید اظهارنامه مالیات بر درآمد خود را ثبت کند و درآمدش را گزارش دهد.
  • افراد باید از شیوه دموکراتیک آمریکا اطاعت کند.
  • آقایان 18 تا 25 سال باید در سرویس انتخابی ثبت نام کنند.

همانطور که قبلا به این موضوع اشاره شده، قانون گرین کارت امریکا به این صورت است که افراد از سراسر دنیا با داشتن آن مقیم ایالات متحده محسوب می شوند و می توانند آزاد در این کشور اقامت کنند.

داشتن گرین کارت به شما اجازه می دهد که برای مدت زمان مشخص در این کشور زندگی کنید و این اجازه را به شما می دهد که پس از مدتی، برای شهروندی امریکا و سکونت دائم این کشور، شانستان را امتحان کنید. دارندگان گرین کارت از گرفتن شهروندی امریکا (اصطلاحا سیتیزن شیپ)، به عنوان شهروند کشور خودشان به حساب می آیند و گذرنامه آمریکایی یا حق رأی ندارند. گذراندن یک سال در خارج از ایالات متحده می تواند گرین کارت آنان را از امریکا اخراج کند.

نکات مهم درباره گرین کارت آمریکا

  1.  شما با گرفتن گرین کارت در همان بدو ورود پاسپورت امریکایی دریافت نمیکنید و باید برای آن تا زمان گرفتن شهروندی آمریکا صبوری کنید؛ اما گرین کارت به شما این اجازه را می دهد که آزادانه در ایالات متحده و کشورهای زیر مجموعه ایالات متحده مانند پورتوریکو رفت و آمد کنید. البته برای بیرون ماندن از امریکا باید چند شرط را رعایت کنید. 
  2. اگر زمانی که در خارج از ایالت متحده آمریکا هستید کمتر از 6 ماه طول بکشد نه تنها برای ورود مجدد به آمریکا مشکل ندارید بلکه در درخواست سیتیزن شیپ شما هم اصلا مشکلی به وجود نمی آید.
  3. اگر بیشتر از 180 روز خارج از کشور باشید، هنگام بازگشت، درست مانند مهاجرانی که برای اولین بار وارد امریکا میشوند مورد بازرسی قرار میگیرید و مشکلاتی درخواست شهروندیتان در آینده شما را تهدید میکند.
  4. اگر بیشتر از یک سال از خروجتان گذشته باشد، باید هنگام بازگشت به امریکا، مجوز ورود بگیرید . و هنگام ورود به مسئوالان مربوطه ارائه دهید. اگر بیشتر از دو سال از ایالات متحده خارج شده اید ، برای ورود دوباره به کشور نیاز به ویزای اقامتی و مهاجرتی دارید.
  5.  در صورتی که گرین کارت گرفتید، در طول 5 سال اول و قبل از تایید درخواست شهروندیتان، مدنظر داشته باشید سفرهای شما به خارج از خاک ایالات متحده کمتر از 6 ماه به طول بیانجامد.
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «کارت سبز چیست» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره کارت سبز چیست فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.