زمان مطالعه: 4 دقیقه
صفحه ستون چیست؟

صفحه ستون چیست؟

صفحه ستون یا بیس پلیت وظیفه ی مهمی در ساختمان سازی دارد . صفحه ستون صفحه ستون محل اتصال ستون های اسکلت به...

صفحه ستون یا بیس پلیت وظیفه ی مهمی در ساختمان سازی دارد .

صفحه ستون
صفحه ستون

صفحه ستون صفحه ستون محل اتصال ستون های اسکلت به بتن هست. در این بخش آسمونی صفحه ستون و طریقه ی نصب آن را به شما معرفی می کند. بار ساختمان ها از طریق ستون به پی می رسد. انتقال بار به پی توسط صفحه ستون یا بیس پلیت انجام می گیرد. صفحه ستون اصولا دو وظیفه دارد. وظیفه اول صفحه ستون افزایش سطح تماس ستون و پی می باشد. وظیفه دوم صفحه ستون توزیع نیرو های ستون در حد قابل تحمل برای پی می باشد. نصب صفحه ستون صفحه ستون بایق در مکان دقیق و معینی قرار بگیرد. برای تعیین مکان صفحه ستون باید از تراز های آکس و ریسمان کشی استفاده کنیم. پس از آکس بندی و ریسمان کشی،مکان هایی هستند که ریسمان ها با یکدیگر تقاطع دارند؛ این تقاطع ها باید نود درجه باشند و گرنه شما اشتباه آکس بندی کرده اید. مکان هایی که ریسمان ها با یکدیگر تقاطع نود درجه دارند محل انتقال وزن ساختمان به پی محسوب می شود. یعنی نقطه ی تقاطع ریسمان ها دقیقا بر روی وسط مکان نصب صفحه ستون قرار می گیرد. اگر مکان نصب بیس پلیت اشتباه مشخص شود سقف در مکان اشتباهی قرار میگیرد و انتقال وزن ساختمان به پی توازن خود را از دست می دهد.اتصال صفحه ستون با استفاده از میله مهار(bolt)صورت می گیرد.اندازه ی بولت باید از قبل محاسبه شود.حد اقل قطر بولت ها نمره بیست است و حد اقل در هر طرف صفحه ستون دو بولت قرار می گیرد.انتهای بولت ها را خم می کنند که یک حالت چنگک مانند بگیرد.پیچ های بولت بهتر از گریس کاری شوند که توسط بتن آلوده نگردند و در مرحله ی هواگیری که باید صفحه را از بتن جدا کرد به مشکل نخوریم.

صفحه ستون
صفحه ستون

صفحه ستون گروت ریزی صفحه ستون باید کاملا بر روی بتن قرار بگیرد. یعنی کاملا باید به بتن بچسبد تا بتواند انتقال وزن را به درستی انجام دهد. از آنجا که بتن دارای ناهمواری هایی هست از گروت برای پر کرد چاله ها و صاف کردن ناهمواری ها استفاده می کنیم.یعنی پس از قرار دادن صفحه ستون نوبت به هواگیری صفحه ستون و گروت ریزی است. گاهی برای این کار وسط بیس پلیت را سوراخ می کنیم. گروت ماده ای بسیار مقاوم است.این ماده در برابر گرما و سرما تغییر نمی کند. گروت در هنگام زلزله آسیب نمی بیند.به همین علت از این ماده در زیر صفحه ستون ها استفاده می کنیم. یعنی پس از ریختن گروت به ارتفاع حداکثر 5/2 سانتیمتر بر روی پی . صاف کردن آن می توانیم صفحه ستون را روی آن قرار دهیم. انواع گروت:

  • سیمانی منبسط شونده:به صورت پودر خشک که در اثر ترکیب با آب دو مرحله انبساط ابتدایی و انبساط نهایی دارد.
  • پلیمری:گروتی با دو جزءمایع و جامد که برای استفاده از آن باید این دو جزء با هم ترکیب بشوند.این گروت مقاومت کششی خمشی بالایی دارد.ودر برابر آب گروت مناسبی است.
  •  اپوکسی:دارای سه جزء است که برای استفاده آن سه جزء باید با هم ترکیب شوند.این گروت سرعت سفت شدن بالایی دارد.و در برابرارتعاشات شدید مقاوم است.

هواگیری صفحه ستون بعد از بتن ریزی انجام می شود برای این کار باید مهره ها را باز کنیم،و با چکش زدن به صفحه ستون صفحه ستون از بتن جدا می شود. سپس با گروت ریزی عمل هواگیری انجام می شود. سطوحی که قصد گروت ریزی در آن داریم باید بدون آلودگی گرد و خاک و روغن و... باشد.دو سه ساعت قبل از گروت ریزی محل مورد نظر را باید پر از آب کرد و در زمان گروت ریزی محل را از آب خالی کرده و سطوح را باید خشک کنیدصفحه های زیر بیس پلیت باید کاملا از گرد و خاک و... پاک باشد و روی آن ها باید سوراخ هایی برای خروج هوا باشد. گروت ریزی باید پیوسته و مداوم انجام گیرد.برای گروت ریزی حجیم بهتر است از پمپ استفاده کنید.از سمتی گروت ریزی کنید که گروت مسافت کمتری را بپیماید.پس از گروت ریزی باید با استفاده از مواد مناسب عمل آوری انجام دهیم مصالح مورد استفاده برای گروت ریزی پیش از گروت ریزی نباید در معرض خورشید باشند و باید خنک باشند.در زمان های گرم روز گروت ریزی نکنید.دمای آب مصرفی باید از 20 درجه کم تر باشد پس از این مرحله صفحه ستون را دوباره در جای خود قرار می دهیم. و آن را از هر جهت تراز و رگلاژ می کنیم.بعد از این که صفحه را رگلاژ کردیم بولت ها را قرار می دهیم. بهتر است مهره را به صفحه جوش دهیم. انواع اتصال ستون به شالوده جزئیات اتصال ستون فلزی به شالوده بتنی به نیروی موجود در پای ستون بستگی دارد. در ستون با انتهای مفصلی فقط نیروی فشاری و برشی از ستون به شالوده منتقل می شوند. اگر بخواهیم لنگر خمشی را نیز به شالوده منتقل نماییم ، در ان صورت ، نیاز به طرح اتصال مناسب برای این کار خواهیم داشت که اتصال گیردار خوانده می شود.

صفحه ستون
صفحه ستون

صفحه ستون نصب پیچ های مهاری اکنون که صفحه ستون به صورت هموار روی بتن قرار گرفت می توانیم پیچ های نواری را نصب کنیم برای این کار دو روش وجود دارد 1.نصب پیچ ها پس از بتن ریزی شالوده: در داخل بتن با استفاده از قالبی با نام جعبه فضای خالی ایجاد می کنیم و میلگردی در آن قرار می دهیم.پس از این که بتن شفت شد،پیچ های مهاری در جای خود قرار داده و تنظیم می کنیم و در اطراف آن بتن ریز دانه میریزیم. 2.نصب پیچ های مهاری در هنگام بتن ریزی شالوده پیچ ها را در محل های تعیین شده قرار می دهند و مکان آن ها را به روش دلخواه تثبیت می کنیم واطرافشان را با بتن می پوشانیم. اتصال ستون ها با تجهیزات حمل و نقل تیر های اسکلت توسط تریلی ها و کامیون ها انجام می پذیرد. گاهی یک نبشی و یک ورق اتصال را از قبل روی صفحه ستون جوش می زنند تا پس از اتصال ستون عملیات اتصال ستون سریع تر اتفاق بیوفتد برای اجرای ستون های زلزله و ... باد بند نصب می کنند که شامل ناودان ها تکی یا جفت تکی یا جفت و... است اتصال ستون فلزی به شالوده ی بتنی به نیروی موجود در پای ستون بستگی دارد اسکلت ساختمان چیست؟

صفحه ستون چیست؟ - اختصاصی آسمونی

نظر خود را درباره «صفحه ستون چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره صفحه ستون چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.