زمان مطالعه: 3 دقیقه
تفاوت شماره حساب، کارت و شبا بانکی

تفاوت شماره حساب، کارت و شبا بانکی

برای انجام کارهای بانکی یک شماره حساب و یک شماره کارت و یک شماره شبا وجود دارد که هر کدام کاربردهای مختلفی...

برای انجام کارهای بانکی یک شماره حساب و یک شماره کارت و یک شماره شبا وجود دارد که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند. اگر می خواهید با شماره حساب و کارت و شبا بیشتر آشنا شوید این بخش آسمونی را حتما مطالعه کنید چرا که اطلاعات مفیدی در مورد آن ها عنوان می کنیم که در ادامه می خوانید.

شماره شبا چیست

به منظور ایجاد ارتباط بین حساب‌های بانک‌های مختلف، یک نظام یکپارچه مورد نیاز است. در نتیجه برای یکپارچه سازی از شناسه استاندارد بین المللی IBAN استفاده شده است. به واسطه این استاندارد، هر حساب بانکی یک شناسه منحصر به فرد 24 رقمی دارد که با نام شناسه بانکی ایران یا به اختصار «شبا» نامیده می شود. 

آشنایان و طرف های تجاری شما با استفاده از «شبا» می توانند بدون نیاز به ذکر نام بانک، نام یا کد شعبه، نوع حساب و اطلاعات نظیر آن، بصورت الکترونیکی وجه برایتان حواله کنند.همچنین شما می توانید از «شبا»ی دیگران برای انتقال وجه به آنها استفاده کنید.

آموزش دریافت شماره شبا

تنها راه های به دست آوردن شماره حساب را می توان به چند دسته تقسیم بندی کرده:

1- مراجعه به شعبه بانکی و ارائه مدارک و دریافت شماره حساب

2- تماس با شعبه بانکی خودتان و دریافت شماره حساب با ارائه اطلاعات لازم

3- وارد شدن به اکانت اینترنتی بانک و مشاهده شماره حساب از قسمت مشخصات شخصی

4- دریافت رسید باقی مانده حساب از عابر بانک شعبه بانکی خودتان در برخی از بانک ها

طبق دستوالعمل بانک مرکزی دارندگان کارت برای انتقال وجوه خود و به لحاظ مسائل امنیتی باید از دروازه پرداخت اینترنتی بانک عامل خود اقدام مبادرت به انتقال وجه با سایر کارتهای شتاب نمایند.

5- در روال واریز وجه چنانچه عملیات انتقال وجه شما بصورت کامل انجام نگیرد یک شماره پیگیری دراختیار شما قرار می گیرد که دارنده کارت می تواند با ضمن مراجعه به گزارشهای بانک وضعیت گردش خود را بررسی نماید .

6- میزان انتقال وجه از طریق این سامانه در طول 24 ساعت حداکثر سی میلیون ریال است.

مشخصه‌‌های کارت بانکی

شماره کارت

شماره کارت یک عدد 16 رقمی می‌باشد که برای سهولت در خواندن و بخاطر سپاری، به صورت چهار مجموعه چهار رقمی بر روی کارت درج می‌گردد.

اجزای تشکیل دهنده شماره کارت به شرح زیر می باشد:

  1. شش رقم اول (636214) معرف شماره شناسایی بانک یا (BIN (Bank Identification Number می‌باشد. (636214 نشان دهنده این است که کارت متعلق به بانک آینده می باشد)
  2. دو‌ رقم بعدی (10) معرف کد محصول می‌باشد. انواع مختلف کارت‌های بانکی از قبیل کارت‌ نقدی، کارت‌ پیش پرداخت (بن کارت، کارت هدیه و ...)، کارت‌اعتباری و ...  دارای کد محصول مجزا می‌باشند .
  3. هفت ‌رقم بعدی (9139715) معرف شماره سریال کارت است.
  4. رقم آخر (9) رقم کنترلی (Check Digit) می‌باشد .

CVV2

 CVV2 یا Card Verification Value عددی سه، چهار و یا پنج رقمی است که بر روی کارت درج شده‌است .

تاریخ انقضاء

عددی چهار رقمی است که بر روی کارت درج گردیده و نشان دهنده تاریخ انقضای کارت می‌باشد و مشتری می‌بایست در این تاریخ با مراجعه به یکی از شعب بانک نسبت به تعویض کارت خود اقدام نماید. به عنوان مثال، درج 92/11 بر روی کارت نشان دهنده آن است که این کارت در بهمن‌ ماه سال 1392 منقضی می‌گردد. 

رمز اول کارت

عددی چهار رقمی است که برای اولین بار در پاکت جداگانه ای به همراه کارت، تحویل مشتری می‌گردد و مشتری باید با مراجعه به دستگاه خودپرداز آن را تغییر دهد. در درگاه‌هایی که نیاز به حضور فیزیکی کارت وجود دارد از قبیل دستگاه‌های خودپرداز (ATM) و پایانه های فروش (POS) از رمز اول کارت استفاده می‌گردد .

رمز دوم کارت (ایستا و پویا)

  • رمز دوم ایستا: عددی بین پنج تا دوازده رقمی می‌باشد که در درگاه‌هایی که نیاز به حضور فیزیکی کارت وجود ندارد از قبیل تلفن‌بانک، همراه بانک و درگاه خرید اینترنتی، به همراه شماره کارت برای احراز هویت، مورد استفاده‌قرار می‌گیرد (در درگاه خرید اینترنتی علاوه بر درج موارد یاد شده، تاریخ انقضا کارت و CVV2 نیز باید مشخص‌گردد) .
  • رمز دوم پویا: به منظور جلوگیری از فیشینگ و افزایش امنیت پرداخت‌های اینترنتی، ساز و کار جدیدی برای وارد کردن رمز دوم ایجاد شده است که با رمز پویا شناخته می‌شود. این رمز به صورت پیامکی و یا با استفاده از نرم افزار برای هر تراکنش تولید می‌شود و کاربر فرصت دارد تا ظرف 2 دقیقه کد را استفاده کند وگرنه منقضی خواهد شد.

مشتریان می‌توانند با مراجعه به دستگاه خودپرداز، اقدام به دریافت رمز دوم ایستا و پویا کنند. در این صورت باید شماره تلفنی که هنگام افتتاح حساب وارد کردید را تایید کنید. در نظر داشته باشید که این شماره تلفن باید متعلق به دارنده حساب باشد.

نظر خود را درباره «تفاوت شماره حساب، کارت و شبا بانکی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تفاوت شماره حساب، کارت و شبا بانکی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.