زمان مطالعه: 3 دقیقه
روش پخت ماهی سفید

روش پخت ماهی سفید

در این بخش روش پخت ماهی سفید را برای شما فراهم کرده‌ایم. معمولا در اواخر ماه مهر و اوایل آبان فصل صید ماهی‌های شمال است.
در این مطلب می خوانید : [بستن]

ماهی سفید یکی از خوشمزه‌ترین ماهی‌های شمال است که طرفداران زیادی دارد و به روش‌های مختلفی پخته می‌شود. روش پخت ماهی سفید که مرکز آن شمال ایران است، مقداری متفاوت از پخت ماهی‌های دیگر است. آسمونی در این بخش دو روش پخت ماهی سفید را برای شما منتشر می‌کند.

ماهی سفید درسته

  • مواد لازم

ماهی سفید  ۱ عدد
پیاز ۱ عدد
روغن مایع ذرت به مقدار لازم
سبزی معطر ۳۰۰ گرم
گردوی چرخ شده ۲۰۰ گرم
رب انار ۱ پیمانه
روغن زیتون ۱ پیمانه
آبلیمو ۱ پیمانه
نمک و فلفل به میزان لازم
  • طرز تهیه ماهی سفید درسته 

  1. داخل گوش ماهی را باز می کنیم, محل اتصایل آبشش ها را می بریم. آبشش های ماهی را در آورده و به دقت از داخل گوش و دهان تمیز کنید. با نوک کارد فلس های ماهی را می گیریم. زیر شکم ماهی را سر تا سر چاک داده محتویات داخل شکم ماهی را خالی می کنیم.
  2. ماهی را به دقت می شوییم و خشک می کنیم. اشپیل ماهی را در صافی ریخته و با دست ماساژ می دهیم تا پوست آن جدا شود. پیاز را خلال کرده در روغن سرخ می کنیم تا طلایی شود. اشپیل ماهی را به آن اضافه کرده، تف می دهیم.
  3. سبزی را به دقت تمیز کرده, می شوییم و خشک می کنیم.
  4. سپس سبزی را ریز خرد کدره آن را به اشپیل ماهی و پیاز سرخ شده اضافه می کنیم و کمی تف می دهیم. گردوی چرخ شده, رب انار و کمی نمک و فلفل نیز اضافه کرده, ماهی را به وسیله آبلیمو وروغن زیتون و نمک و فلفل, مزه دار می کنیم.
  5. به طوری که تمام سطح روی آن و داخل شکم ماهی با این مواد مزه دار شود. بعد روی سطح بدن ماهی را با چاقو چند برش داده, داخل شکم آن را با موادی که آماده شده پر کرده, می دوزیم. روی ماهی را می توانیم کمی زعفران حل شده در آب جوش بمالیم.
  6. بعد آن را در سینی فر چرب شده قرار داده و در فری که با ۳۵۰ درجه فارنهایت گرم کرده ایم , قرار می دهیم. تا کاملاً طلایی شود. قبل از اینکه در فر قرار بدهیم. یک چاک در دهان ماهی ایجاد کرده, یک تکه نخ را از دهان ماهی رد کرده به دم آن متصل می کنیم و گره می زنیم تا ماهی کمی حالت به خود بگیرد وشکل ظاهری آن زیباتر شود.
ماهی سفید درسته
ماهی سفید درسته

طرز تهیه ماهی سفید گردبیج

  • مواد لازم 

ماهی سفید بزرگ ۱ عدد
 سبزی های معطر یک دسته
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
مغز گردو ۲۰۰ گرم
 نمک و فلفل و گلپر به اندازه کافی
سبزی های معطر نعناع، خنش(خلواش)، چوچاق یک دسته (خلواش و چوچاق فقط در شمال کشور می روید پس در اختیار همه نیست و به جای آنها می توان فقط از نعناع استفاده کرد.)
  • طرز تهیه ماهی سفید گردبیج 

  1. مغز گردو را با سبزی می سائیم یا چرخ می کنیم. مغز گردو و سبزی را با رب انار و گلپر و نمک و فلفل مخلوط می کنیم.
  2. آنگاه روی سطح ماهی کمی کارد می کشیم. باله های ماهی را با قیچی می گیریم, داخل گوش های ماهی را خالی می کنیم. شکم ماهی را یک چاک کوچک می دهیم, محتویات شکم ماهی را خارج می کنیم. بعد ماهی را تمیز می شوئیم و می گذاریم در صافی بماند تا آبش برود.
  3. سپس داخل شکم ماهی را از مایه مغز گردو و سبزی که حاضر کرده ایم پر می کنیم.
  4. دو لبه شکم ماهی را جفت می کنیم و با نخ و سوزن بخیه می زنیم.
  5. سپس سر و دم ماهی را به هم می آوریم و ماهی را گرد کرده در یک قابلمه مناسب قرار می دهیم و زیر و روی آن آتش زغال ریخته و ماهی را در حرارت ملایم می پزیم.
  6. امروزه این خوراک ماهی را نیز می توان در فر به طریق آسان تر طبخ نمود. یعنی بعد از آن که شکم ماهی را پر کردیم و دوختیم سینی فر را کمی چرب می کنیم, کمی آرد می پاشیم و ماهی را از پهلو روی سینی قرار می دهیم.
  7. در طبقه وسط فر با حرارت ۳۵۰ درجه به مدت یک ساعت و نیم می پزیم. در این فاصله مقداری سس متشکل از آب انار و یک قاشق کره آب کرده و زعفران روی آن می دهیم تا ماهی خوشرنگ شود.
ماهی سفید گردپیچ
ماهی سفید گردبیج
نظر خود را درباره «روش پخت ماهی سفید» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره روش پخت ماهی سفید فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.