زمان مطالعه: 5 دقیقه
تیم ملی بحرین؛ از آغاز تا امروز

تیم ملی بحرین؛ از آغاز تا امروز

قرمزهای بحرین هنور باید به خاطرات دو دهه قبل خود از جام ملتهای آسیا دل خوش کنند. خاطراتی که اکنون دست نیافتنی به نظر می رسند.

بحرین در یک نگاه

لقب : الاحمر ( قرمز )

بالاترین سازمان فوتبالی : اتحادیه فوتبال بحرین ( Bahrain Football Association )

بیشترین بازی ملی : محمد حسین( 161 بازی ملی)

بیشترین گل ملی : اسماعیل عبداللطیف( 47گل)

استادیوم ملی : استادیوم ملی بحرین

علامت اختصاری در فیفا : BHR

بهترین عنوان در رنکینگ فیفا : 44( سپتامبر 2004)

بدترین عنوان در رنکینگ فیفا : 139( مارچ 2000)

اولین  بازی رسمی : بحرین(4-4) کویت( 2 آوریل 1966 در بغداد- عراق)

بهترین  نتیجه : بحرین(10-0) اندنزی( 29 فوریه 2012 در الرفاع‎- بحرین)

بدترین شکست : بحرین( 1-10) عراق( 5 آوریل 1966 در بغداد- عراق)

undefined
خوآن آنتونیو پیتزی  سرمربی بحرین 

 

فوتبال بحرین در بین کشورهای آسیایی یک فوتبال کاملاً خاص است . تفاوت بزرگ فوتبال بحرین با دیگر کشورهای آسیایی در این نکته است که تیم‌ملی ، لیگ و فدراسیون بحرین، قدمتی بیشتر از کشور پادشاهی بحرین دارد ! این جزیره به صورت رسمی در آگوست 1971 با رأی‌گیری استقلال یافت . در حالی که پیش از آن نیز منطقه‌ای خودمختار زیر نظر بریتانیا محسوب می‌شد و به این ترتیب رقابت‌های داخلی بحرین به صورت کاملاً منظم برگزار می‌شد . در سال 1951 اتحادیه فوتبال بحرین کار خود را آغاز کرد و لیگ فوتبال بحرین نیز برای اولین بار در فصل 57 ـ 1956 برگزار شد . در دهه اول برگزاری این لیگ، تیم « المحرق » قدرت مطلق مسابقات بود و 10 بار در 11 دوره ابتدایی این مسابقات به قهرمانی رسید . اندکی قبل از دهمین قهرمانی المحرق ، فدراسیون بحرین به عضویت فیفا پذیرفته شد ( 1966 ) و چندی بعد ، تیم‌ملی بحرین شکل گرفت .

bahrain-national-football-team
bahrain-national-football-team

ناکامی و اعتراض

بحرینی‌ها اولین بار در مسابقات انتخابی جام‌جهانی 1978 ثبت‌نام کردند . اما تنها یک بار قطر را شکست دادند و در سه مسابقه برابر قطر و کویت باختند . دو سال بعد تیم در مسابقات انتخابی جام ملت‌های 1980 ثبت‌نام کرد . اما در همان دیدار اول مقابل سوریه و در شرایطی که بحرین ( 0 ـ 1 ) عقب بود ، بازیکنان بحرینی به نشانه اعتراض از زمین مسابقه بیرون آمدند و از حضور در مسابقات بعدی مقابل امارات و لبنان نیز محروم شدند !

آغاز یک دوره طلایی

در مرحله انتخابی جام ملت‌های 2004 ، بحرین با عراق ، مالزی و میانمار همگروه بود و وقتی در روز اول ، ( 5 ـ 1 ) مقابل عراق خرد شد، به نظر رسید که تیم برای رسیدن به جام ملت‌ها کاری دشوار پیش روی خود، خواهد داشت . اما شرایط به مرور تغییر کرد. تیم پس از برد ( 3 ـ 1 ) در برابر میانمار ، با مالزی به تساوی ( 2 ـ 2 ) دست یافت . مرحله برگشت به میزبانی بحرین بود و تیم با سه پیروزی مقابل میانمار ( 4 ـ 0 ) مالزی ( 3 ـ 1 ) و عراق ( 1 ـ 0 ) با 13 امتیاز و تفاضل گل کمتر نسبت به عراق در گروه خود دوم شد و برای دومین بار به جام ملتها صعود کرد .

تسلیم‌ناپذیر همچون بحرین

وقتی بحرینی ها به عنوان یکی از تیم‌های سید 4 قرعه‌کشی بازی‌ها با چین میزبان ، قطر و اندونزی همگروه شدند ، کمتر کسی بختی برای بحرین قائل بود . اما در روز 17 جولای 2004 و در دیدار افتتاحیه مقابل چین میزبان ، محمد حبیل در دقیقه 41 بحرین را پیش انداخت . در نیمه دوم چین 2 گل زد اما قرمزها تسلیم نشدند و سرانجام در دقیقه 89 توسط حسین علی به گل تساوی دست یافتند . چهار روز بعد شرایط تکرار شد . این بار در برابر قطر و با گل تساوی محمد حبیل در دقیقه ( 1+90 ) سرنوشت صعود قطر به روز آخر کشیده شد . در حضور 20 هزار تماشاگر استادیوم شاندونگ ، حسین علی ، علاء حبیل و طلال یوسف 3 بار دروازه اندونزی را باز کردند و تیم با برتری ( 3 ـ 1 ) به دور دوم رسید و حریف ازبکستان شد . مسابقه در روز 30 جولای با تساوی ( 2 ـ 2 ) خاتمه یافت و هر چند که دومین ضربه قرمزها توسط محمد جمعه به هدر رفت اما بحرین سرانجام ( 4 ـ 3 ) پیروز شد و به نیمه نهایی بازی‌ها صعود کرد .

تراژدی بازی با ژاپن

روز سوم آگوست روزی حماسی برای قرمزها بود . علا حبیل با گل دقیقه 7 خود به ژاپن ، 32 هزار تماشاگر را حیرت‌زده کرد . بازی در ابتدای نیمه دوم ( 2 ـ 1 ) به سود ژاپن شد و از آن به بعد ، حملات کوبنده سرخ‌ها آغاز شد . بحرینی‌ها سرانجام توسط حبیل ( 71 ) به گل تساوی رسیدند . اما پا پس نکشیدند و بر حملات خود افزودند . گل دقیقه 85 دوآی ناصر ، پس از هدر رفتن چند بخت صد در صد گل به ثمر رسید . اگر سرخ‌ها این توانایی را داشتند که دروازه خالی حریف را باز کنند ، کار ژاپن یکسره بود . اما ناگهان گل دقیقه 90 ژاپن ، کار را به تساوی کشاند ! در وقت اضافی ژاپن به گل چهارم رسید و در حالی که 10 نفره بود دست به دفاع زد . تغییری در نتیجه ایجاد نشد و تیم شگفتی‌ساز جام ، به دیدار رده‌بندی رفت . مسابقه‌ای که در شرایط منصفانه باید در فینال برگزار می‌شد . در پایان تورنمنت حبیل با 5 گل به صورت مشترک آقای گل شد و در تیم منتخب جام نیز جای گرفت . طلال یوسف دیگر بحرینی برگزیده در تیم منتخب جام بود .

bahrain-national-football-team
bahrain-national-football-team

بحرین و جام ملت های 2019

نتایج بحرین در مقدماتی جام ملت ها ناامید کننده بود ؛ کسب 9 امتیاز حاصل از 3 برد در 8 مسابقه زیر :

بحرین ( 0 - 4 ) ازبکستان / بحرین ( 0 - 1 ) کره شمالی/ بحرین ( 2 - 0 ) فیلیپین/ بحرین ( 3 - 0 ) یمن

ازبکستان ( 1 - 0 ) بحرین / کره شمالی ( 2 - 0 ) بحرین / فیلیپین ( 2 - 1 ) بحرین / یمن ( 0 - 4 ) بحرین

بحرین در این گروه تنها بالاتر از یمن ایستاد و کارش به مرحله بعدی بازیها کشید . جایی که در مصاف با ترکمنستان، چین تایپه و سنگاپور صاحب نتایج زیر شد :

بحرین ( 4 - 0 ) ترکمنستان / بحرین ( 5 - 0 ) تایپه / بحرین( 0 - 0 ) سنگاپور

ترکمنستان ( 1 - 2 ) بحرین / چین تایپه ( 2 - 1 ) بحرین / سنگاپور ( 0 - 3 ) بحرین

و به این ترتیب قرمزها راهی جام ملتها شدند . این تیم در جام ملت ها بازیهای زیر را برگزار کرد:

بحرین 1-1 امارات ( 5 ژانویه )

بحرین 0-1 تایلند ( 10 ژانویه )

بحرین 1-0 هند ( 14 ژانویه )  

بحرین در یک هشتم نهایی با کره جنوبی به تساوی رسید و تنها در وقتهای اضافی بود که 2 بر یک شکست خورد و از جام کنار رفت.

پس از چهار سال بحرین باز هم باید با کره جنوبی مسابقه دهد. مالزی و اردن دیگر رقبای بحرین در این مسابقات هستند و بعید به نظر می رسد بحرین برای صعود به دور بعد به مشکل بر بخورد.

اختصاصی آسمونی 

نظر خود را درباره «تیم ملی بحرین؛ از آغاز تا امروز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تیم ملی بحرین؛ از آغاز تا امروز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.