دیکشنری بیاموز چطور به زبان آموزان کمک میکند
دیکشنری بیاموز چطور به زبان آموزان کمک میکند

در مدت حدود دوسالی که از انتشار دیکشنری بیاموز می‌گذرد، مجموعه بیاموز بازخوردهای زیادی از سمت کاربران دریافت کرده و سعی شده با توجه به این بازخوردها امکاناتی را به دیکشنری اضافه شود تا بالاترین بهره‌وری را برای زبان‌آموزان در همه سطوح (از مبتدی تا پیشرفته) داشته باشد. در این مطلب در رابطه با این امکانات و نکاتی که در طراحی این دیکشنری مدنظر قرار گرفته صحبت می‌کنیم.  

چرا بیاموز یک دیکشنری آموزشی است؟

آموزشی بودن این دیکشنری بیشتر به ساختار درونی و نحوه طراحی آن برمی‌گردد. در نگاه کلی دیکشنری بیاموز با توجه به بازه واژگانی که در حال حاضر در خود جای داده (حدود 90000 هزار واژه در 4 زبان) هنوز با واژه‌نامه‌های بزرگ فاصله دارد، اما جزئیات طراحی شده برای هر واژه به مراتب بیشتر از دیکشنری‌های فعلی فارسی است و این موضوع استفاده از آن را با هدف آموزش حتی تا سطوح پیشرفته بسیار ایده‌آل می‌کند. برخی از خصوصیات ویژه این دیکشنری عبارتند از:

ویژگی‌های مهم دیکشنری بیاموز

  • مثال: دیکشنری بیاموز یکی از معدود دیکشنری‌های فارسی است که برای بیشتر واژه‌ها دارای مثال است. گرچه استفاده از مثال برای درک معنی واژه برای مترجمین هم مفید است اما اهمیت اصلی استفاده از آن برای زبان‌آموزان است. استفاده از مثال در کنار معنی واژه به زبان‌آموز در درک درست معنی واژه، نحوه استفاده درست از آن و استفاده از آن در جمله کمک می‌کند. این موضوع برای افرادی که علاقمند به تقویت مهارت گفتاری یا نوشتاری هستند کمک زیادی می‌کند. - جداسازی معانی واژه‌ها: بیاموز برخلاف دیگر دیکشنری‌های فارسی، مجموعه‌ای از معانی واژه را به صورت یک پاراگراف به کاربر ارائه نمی‌کند، بلکه هر یک از معانی واژه را بسته به نوع کاربرد، نقش گرامری واژه و مفهومی که آن اشاره می‌کند جدا می‌کند و البته برای هر معنی مثال‌هایی متفاوت ارائه می‌کند. جدا کردن معانی متفاوت واژه به زبان‌آموز مبتدی اجازه می‌دهد به سرعت معنی مورد نظر خود را یاد بگیرد و به زبان‌آموز پیشرفته در یافتن معانی عمیقتر واژه و یادگیری آنها یاری می‌دهد. - شنیدن و خواندن تلفظ: یادگیری تلفظ درست یک واژه در یک زبان خارجی یکی از بخش‌های اصلی یادگیری است که البته معمولا توجه کافی به آن صورت نمی‌گیرد. دیکشنری بیاموز به صورت همزمان امکان شنیدن تلفظ و امکان خواندن آن به صورت الفبای فونتیک IPA را فراهم می‌کند. - تفکیک نقش گرامری واژه‌ها: دیکشنری بیاموز واژه‌ها را بسته به نقش گرامری تفکیک کرده و به طور مجزایی آنها را بررسی می‌کند. در نتیجه زبان‌آموز دید درستی از تفاوت استفاده از یک واژه در نقش اسم، فعل یا صفت پیدا می‌کند و خصوصیات گرامری واژه در هر یک از این نقش‌ها را هم به صورت مجزایی تحلیل کرده و یاد می‌گیرد. - توضیحات: در رابطه با برخی از واژه‌های خارجی، تمام بار معانی واژه از طریق معادل سازی فارسی قابل انتقال به زبان‌آموز نیست. در مورد این واژه‌ها زبان بیاموز با استفاده از بخشی با عنوان توضیحات به ارائه یک تعریف درست از مفهومی که واژه به آن اشاره می‌کند می‌پردازد.
  • b-amooz
    b-amooz

ویژگی‌های اختصاصی هر زبان

دیکشنری بیاموز در حال حاضر چهار زبان اصلی را پوشش می‌دهد و هر یک از این زبان‌ها با توجه به خصوصیات آن دارای ویژگی‌های متفاوتی در دیکشنری هستند. • دیکشنری انگلیسی به فارسی: مشخصه‌های مهم دیکشنری انگلیسی به فارسی بیاموز عبارتند از، امکان شنیدن و خواندن تلفظ فونتیک انگلیسی برای هر دو لهجه بریتانیایی و آمریکایی؛ امکان دیدن شکل گذشته و گذشته کامل افعال؛ امکان دیدن قابل شمارش بودن یا نبودن اسامی؛ دیدن شکل مقایسه‌ای صفات. • دیکشنری آلمانی به فارسی: مشخصه‌های مهم دیکشنری آلمانی به فارسی بیاموز عبارتند از، امکان مشاهده جنسیت و حالت جمع اسامی در زبان آلمانی (با توجه به بی‌قاعده بودن حالت جمع اسامی)؛ امکان مشاهده حالت گذشته و گذشته کامل افعال؛ امکان شنیدن و خواندن تلفظ فونتیک کلمات آلمانی؛ امکان مشاهده نحوه صرف افعال بی‌قاعده آلمانی؛ امکان مشاهده معانی متفاوت افعال بسته به انعکاسی بودن یا نبودن آنها. • دیکشنری فرانسه به فارسی: مشخصه‌های مهم دیکشنری فرانسه به فارسی بیاموز عبارتند از، امکان مشاهده جنسیت اسامی در زبان فرانسه؛ امکان مشاهده نحوه صرف افعال بی‌قاعده؛ امکان شنیدن و خواندن تلفظ فونتیک کلمات فرانسه؛ امکان مشاهده نحوه تطبیق صفات بی‌قاعده. • دیکشنری ترکی به فارسی: مشخصه‌های مهم دیکشنری ترکی به فارسی بیاموز عبارتند از، امکان شنیدن و خواندن تلفظ فونتیک واژه‌ها در زبان ترکی؛ امکان مشاهده نحوه صرف افعال بی‌قاعده ترکی؛ امکان مشاهده نحوه صرف اسامی و افعال بسته به آخرین حرف صدادار آنها.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «دیکشنری بیاموز چطور به زبان آموزان کمک میکند» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره دیکشنری بیاموز چطور به زبان آموزان کمک میکند فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.