زمان مطالعه: 4 دقیقه
معرفی ناوگان هواپیمایی آذربایجان

معرفی ناوگان هواپیمایی آذربایجان

هواپیمایی آذربایجان یا آذربایجان ایرلاینز شرکت هواپیمایی اصلی حامل پرچم و یکی از پیشگامان صنعت حمل و نقل...

هواپیمایی آذربایجان یا آذربایجان ایرلاینز شرکت هواپیمایی اصلی حامل پرچم و یکی از پیشگامان صنعت حمل و نقل هوایی در اتحادیه کشورهای مستقل همسود در آذربایجان به شمار می‌رود. آسمونی در این بخش به معرفی ناوگان هواپیمایی آذربایجان می پردازد.



معرفی ناوگان هواپیمایی آذربایجان

آذربایجان ایرلاینز(Azerbaijan Airlines) که به آن آزال نیز می گویند. آزال به تهران و تبریز پرواز مستقیم دارد. تاریخ پر فراز و نشیبی از گذشته تا به حال آذربایجان ایرلاینز پیموده است که در ادامه در این مطلب برای شما به تفصیل  می آوریم.

اولین هواپیمایی که بر فراز باکو به پرواز درآمد، در سال 1910 بود اما این شروع ماجرای کار آزال نبود بلکه 13 سال طول کشید تا شرکت هواپیمایی آذربایجان ایرلاینز به صورت رسمی جایگاهی در حوزه ی هوانوردی در بین کشورهای اطرافش پیدا کند. همانطور که می دانید کشور آذربایجان یکی از کشورهای تحت فرمان اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده است به همین خاطر، این شرکت در سال های اولیه ی تاسیسش یکی از زیر مجموعه های ایرفلوت ایرلاین بوده است. پس از فروپاشی شوروی، این شرکت هواپیمایی دچار بحرانی بزرگ در سیستم های خود شد. از دست دادن متخصصان با تجربه، ناوگان هوایی فرسوده و قدیمی و تغییر سیاست ها باعث وضعیت بحرانی این شرکت شدند. بالاخره در17 آگوست سال 1992، رئیس جمهور آذربایجان حیدر علی اف با تزریق بیش از 200 میلیون دلار به این شرکت و نظارت شخصی خود، مجددا آزال را زنده کرد. آموزش پرسنل طبق علوم روز هواپیمایی، خرید هواپیماهای بوئینگ 757، تجهیز امکانات کنترل ترافیک هوایی و ایجاد سیستمی به روز و پیشرو از مهم ترین تغییرات حاصله در این ناوگان بود.

در نوامبر سال 1994 این شرکت بالاخره پروازی را به سمت آسمان لندن، سن پترزبورگ و چین نیز انجام داد. در سال 2000 اولین هواپیمای بوئینگ 757 به این شرکت تحویل گردید که خود تحولی بزرگ در ناوگان این شرکت محسوب می شد. راحتی در سفر، سرعت بهینه و بهره وری بالا علی الخصوص در سفرهای طولانی باعث شد که در همان سال که مصادف با وقوع زلزله در آذربایجان نیز بود، یک فروند بوئینگ دیگر به این شرکت هواپیمایی تحویل شود. هواپیمای جدید مجهز به تجهیزات پزشکی هم بود. یا پیش آمدن حادثه های روز جهان ،شرکت هواپیمایی آذربایجان با کمبود مسافر روبرو شد اما باز هم در حالت سود آوری خود ماند و توانست مقداری از بدهی های خود را نیز پرداخت کند. در سال 2002 شرکت هواپیمایی آذربایجان ایرلاینز برای از دور خارج کردن کامل هواپیماهای باقی مانده از زمان شوروی، با صرف هزینه ای به نسبت زیاد اقدام به خرید هلیکوپترهای اروپایی نمود و از آن ها برای انتقال و حمل و نقل تجهیزات و پرسنل به سکوهای نفتی دریای خزر استفاده کرد.

بالاخره این شرکت در دسامبر سال 2010، به طور کامل هواپیماهای روسی توپولوف و همه ی یادگارهای شوروی را از ناوگان خود خارج کرد و روند استفاده از آن ها را متوقف کرد. در حال حاضر آزال با مدل های مختلفی از بوئینگ، ایرباس و هلیکوپتر های مختلف کار خود را انجام می دهد. هواپیماهای دیگری نیز این شرکت در دست سفارش دارد. از جمله حوادثی که برای این شرکت به وقوع پیوسته است می توان به حادثه ای در دسامبر سال 1995 اشاره کرد که در پی خاموش شدن دو موتور هواپیما، 52 نفر کشته و 30 زخمی برجای گذاشت. حادثه دیگری نیز در دسامبر سال 2005 با هواپیمای آنتونوف اوکراینی افتاد که هواپیما به داخل دریای خزر سقوط کرده و هر 23 سرنشین آن جان باختند. پس از این حادثه شرکت هواپیمایی آذربایجان تمامی هواپیماهای آنتونوف خود را تعلیق کرد و دیگر از این شرکت خرید نکرد. در حال حاضر این ایرلاین روزانه به 22 مقصد مختلف در جهان پرواز مستقیم دارد که همانطور که گفتیم تهران و تبریز نیز یکی از این مقصدها هستند. دفتر مرکزی این شرکت هواپیمایی در شهر باکوی آذربایجان قرار دارد و مقر اصلی آن، فرودگاه حیدر علی اف می باشد.

معرفی ناوگان هواپیمایی آذربایجان
معرفی ناوگان هواپیمایی آذربایجان

اطلاعات شرکت هواپیمایی آذربایجان ایرلاینز

نام کامل شرکت هواپیمایی آذربایجان ایرلاینز: Azerbaijan Airlines

کد یاتا: J2

کد ایکائو: AHY

وب سایت رسمی شرکت هواپیمایی آذربایجان ایرلاینز: www.azal.az

هواپیماهای شرکت هواپیمایی آذربایجان ایرلاینز

4 فروند هواپیمای ایرباس A319-100

7 فروند هواپیمای ایرباس A320-200

2 فروند هواپیمای ایرباس A340-500

4 فروند هواپیمای بوئینگ 757-200

3 فروند هواپیمای بوئینگ 767-300ER

2 فروند هواپیمای بوئینگ 787-8

1 فروند هواپیمای امبرائر ERJ-170

4 فروند هواپیمای امبرائر ERJ-190

کلاس های پروازی شرکت هواپیمایی آذربایجان ایرلاینز

کلاس اکونومی: به این خاطر که هواپیماهای ناوگان آزال جدید است، می توان گفت که پروازهای اکونومی این ایرلاین از تجهیزات خوبی برخوردار است و به همین خاطر سفری راحت را برای مسافران خود به وجود می آورد. فاصله ی استاندارد صندلی ها از یکدیگر، لگ روم اختصاصی، مانیتورهای 10٫6 اینچی لمسی، پذیرایی در صورت نیاز در پرواز،… و دیگر امکانات در پرواز های اکونومی کلاس آذربایجان ایر موجود می باشد.

کلاس بیزینسی: در پروازهای کلاس بیزینسی آذربایجان ایرلاینز مسافران دارای فضای مخصوص و کامل برای کار و استراحت هستند. سیستم چک این راحت و آنلاین، هواپیماهای سریع و مجهز، بار تا 2 چمدان 32 کیلوگرمی و 2 کیف دستی 10 کیلوگرمی در کابین، منوی غذایی متنوع و وسایل بهداشتی همراه سفر، برخی از امکاناتی است که در کلاس بیزینسی در اختیار مسافران این پرواز قرار می گیرد.

وی آی پی کلاب(VIP club): خدمات مخصوص و منحصر به فرد این کلاس پروازی بهترین تجربه را از پرواز برای مسافران خود به وجود می آورد. 3 چمدان 32 کیلوگرمی و 2 ساک دستی 10 کیلوگرمی، منوی مخصوص، هواپیمای سریع و مجهز، برخی از امکانات این کلاس پروازی هستند.

کامفورت کلاب(Comfort club): همانطور که از اسم این کلاس پروازی بر می آید، راحتی تحت هر شرایطی از مهم ترین مشخصه های این پرواز است. دراین کلاس پرواز یمی توانید از فضای اضافی برای کار و استراحت خود استفاده کنید. اجازه باری برابر با 2 چمدان 32 کیلوگرمبی و 2 کیف دستی 10 کیلوگرمی دارید. بسته ی همراه ویژه مخصوص سفر دارید و بسیاری از خدمات دیگر ان همانند کلاس پروازی VIP است.

اطلاعات ضروری برای مسافران شرکت هواپیمایی آذربایجان ایرلاینز

قبل از سفر با این ایرلاین حتما به سایت این شرکت مراجعه کنید و قوانین مرتبط به سفر و مقصد خود را مطالعه بفرمایید.

قبل از سفر حتما چک این خود را انجام دهید و ایرلاین را در جریان مشکلات جسمانی و یا حساسیت های غذایی خود بگذارید.

در صورت اضافه بار، هزینه ی آن از شما دریافت می گردد.

نظر خود را درباره «معرفی ناوگان هواپیمایی آذربایجان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی ناوگان هواپیمایی آذربایجان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.