زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقد فیلم سینمایی آذر

نقد فیلم سینمایی آذر

آذر فیلمی به کارگردانی محمد حمزه‌ای، نویسندگی احسان بیگلری و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی محصول سال 1395 است....
نقد فیلم سینمایی آذر
نقد فیلم سینمایی آذر


آذر فیلمی به کارگردانی محمد حمزه‌ای، نویسندگی احسان بیگلری و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی محصول سال 1395 است. آسمونی در این بخش برای آشنایی شما عزیزان با فیلم سینمایی آذر، به معرفی و نقد فیلم سینمایی آذر می پردازد.

معرفی فیلم سینمایی آذر

آذر دومین فیلمی است که نیکی کریمی در مقام تهیه‌کننده در آن حضور دارد. پیش از آن کریمی فیلم شیفت شب را هم علاوه بر کارگردانی تهیه کرده بود.

مخالفت صدا و سیما با پخش تبلیغات فیلم سینمایی آذر

پس از مخالفت‌های صدا و سیما با پخش تیزرهای فیلم سینمایی «آذر»، نیکی کریمی در یادداشتی کتبی اعتراض خود را اعلام کرد. در بخشی از این یادداشت آمده‌است: «فیلم «آذر» دربارهٔ موضوع ساده‌ای حرف می‌زند که برای بعضی‌ها شنیدن آن سخت است. وقتی می‌بینم که سیستم پخش فیلم، فقط 15 سینما در اختیار «آذر» می‌گذارد و این در حالی است که فیلم‌های تجاری تا 70 سینما در اختیار دارند و صدا و سیما هم بعد از کلی خرده فرمایش، تیزر فیلم را رد می‌کند، تازه متوجه می‌شویم ماجرا چیست. شاید این است که سینمای مردانه و صدا و سیمای مردانه، از شما می‌خواهند که زن همان نقش سنتی و نهایتاً کمدی را به عهده بگیرد تا به او اجازه دیده شدن بدهند. من 27 سال وارد این بازی نشدم، نه در بازیگری‌ام، نه در کارگردانی‌ام و نه تهیه‌کنندگی‌ام. من یک زن مستقل ایرانی هستم و به زن مستقل ایرانی فکر می‌کنم و برایش ارزش قائل هستم.»

نمایش فیلم سینمایی آذر در جشنواره‌های جهانی

این فیلم به پخش کنندگی بنیاد سینمایی فارابی پیش از این در جشنواره جهانی فیلم ونکوور حضور یافته بود. همچنین در جشنواره فیلم‌های ایرانی در دالاس، «شید» برنده جوایز بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن و در جشنواره فیلم‌های ایرانی در تورنتو، «سینه ایران» برنده جایزه بهترین بازیگر زن شده‌است. این فیلم در جشنواره فیلم دبی نیز اکران شد.

خلاصه داستان فیلم سینمایی آذر

امیر (حمیدرضا آذرنگ) و آذر (نیکی کریمی) خانه پدری امیر را برای راه اندازی رستورانشان با شراکت پسرعموی امیر صابر (هومن سیدی) می فروشند.صابر برای شراکت با امیر از پدرش (فرید سجادی حسینی) میگیرد. همه چیز درست پیش می رود اما صابر پس از چند روز زیر همه چیز می زند و برای پول ها نقشه دیگری میکشد و درگیری او با امیر فاجعه بزرگی برای امیر و آذر میسازد.

بازیگران فیلم سینمایی آذر
  • نیکی کریمی
  • حمیدرضا آذرنگ
  • هستی مهدوی‌فر
  • لیلا زارع
  • فرید سجادی حسینی
  • مهران نائل
  • شیرین آقاکاشی
  • مائده طهماسبی
  • مانیا علیجانی
  • پژمان جمشیدی
  • هومن سیدی
نقد فیلم سینمایی آذر

کسی در فیلم سینمایی آذر حضور دارد که من بشناسم؟

نیکی کریمی که تهیه کننده فیلم نیز می باشد و او را با فیلمهایی نظیر « دو زن » و « واکنش پنجم » به خاطر می آوریم، بازیگر نقش اصلی فیلم است. حمیدرضا آذرنگِ که همزمان فیلم « قاتل اهلی » را بر پرده سینماها دارد، دیگر بازیگر فیلم است. لیلا زارع و هومن سیدی نیز در فیلم حضور دارند.

داستان فیلم سینمایی آذر درباره چیست ؟

آذر ( نیکی کریمی ) پس از اینکه همسرش ( حمیدرضا آذرنگ ) به زندان می افتد، مجبور می شود پیک موتوری رستوران خودش شود و...

کارگردان فیلم سینمایی آذر کیست ؟

محمد حمزه ای : بازیگر و کارگردان جوان که فعالیت خود را با دستیاری کارگردانی فیلمسازانی همچون ایرج کریمی و فرزاد موتمن آغاز کرده است. حمزه ای تا به امروز بیش از 20 فیلم کوتاه و نیمه بلند را کارگردانی کرده اما ، « آذر » نخستین تجربه سینمایی او محسوب می شود.

نکات مثبت فیلم سینمایی آذر

شاید اینکه فیلم قصد دارد  درد جامعه زنان را به تصویر بکشد. نَفس این عمل تحسین برانگیز است اما اجرا چه؟

نکات منفی فیلم سینمایی آذر

« آذر » قصد دارد قهرمانی از جنس زنان بسازد اما در این راه بدترین روش را انتخاب می کند. آذر که قهرمان داستان است، تنها با نشستن بر روی موتور و اصرار بی جهت از اینکه پیک موتوری باشد، نمی تواند قهرمان پذیرفتنی در سینما باشد.

متاسفانه فیلم در بسط و گسترش داستان حداقل استانداردهای لازم را نیز به کار نبرده است. مخصوصاً اینکه فیلم جزئیات ندارد و خرده داستانهایش یا کم مایه هستند یا فاقد ویژگی های قاب عریض سینما. خرده داستانهای فیلم تنها می توانند یک اپیزود خسته کننده از یک سریال تلویزیونی باشند که دچار مفهوم زدگی شده اند.

گره های داستانی نیز در « آذر » حداقل کیفیت ممکن را دارند و به ساده ترین و دم دستی ترین شکل ممکن گره گشایی می شوند. پازل هایی که شاید سالها پیش در دهه هفتاد سینمای ایران از محبوبیت برخوردار بود اما امروز بعید است تاثیری بر تماشاگر بگذارد.

بازی بازیگران نیز نمی تواند فیلم را از سقوط نجات دهد. نیکی کریمی بازی کاملاً تکراری از خود به نمایش گذاشته است که هیچ فراز و فرودی ندارد.

حرف آخر :

« آذر » که به پایان می رسد هیچ چیز از فیلم در یاد باقی نمی ماند و به سرعت فراموش می شود.
نظر خود را درباره «نقد فیلم سینمایی آذر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد فیلم سینمایی آذر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.