زمان مطالعه: 9 دقیقه
فیلتر میکرونی و فیلتر جانبو تصفیه آب و اسمز معکوس اتیه انرژی تلاش

فیلتر میکرونی و فیلتر جانبو تصفیه آب و اسمز معکوس اتیه انرژی تلاش

فیلتراسیون یک فرایند در جهت حذف ذرات معلق و ناخالصی‌های موجود در آب می‌باشد.سیستم‌های فیلتراسیون عبارت‌اند از فیلتر میکرونی، فیلترهای شنی، فیلترهای کربن فعال.

تعریف فیلتراسیون

فیلتراسیون به روشی فیزیکی گفته می‌شود که در جهت حذف ذرات معلق همچون گل و لای، رنگ، مواد آلی، پلانکتون، باکتری‌ها و ذرات حاصل از خوردگی و یا تصفیه آب‌های ناخالص و خام و هرگونه سیال دیگر به کار گرفته می‌شود. سیستم‌های فیلتراسیون عبارت‌اند از فیلتر میکرونی، فیلترهای شنی، فیلترهای کربن فعال. همان‌طور که گفته شد فیلتراسیون یک فرایند در جهت حذف ذرات معلق و ناخالصی‌های موجود در آب می‌باشد.

برای ازبین‌بردن ناخالصی آب و فیلتراسیون روش‌های زیادی وجود دارد. روش فیلتراسیون در دستگاه‌های تصفیه آب به عنوان یک پیش تصفیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و وجود آن برای دستگاه تصفیه آب ضروری می‌باشد.

فیلتر میکرونی

فیلترهای میکرونی از انواع مختلف و در سایزهای مختلف وجود دارند. فیلترهای میکرونی اغلب در سایزهای بین 10 الی 40 اینچ موجود هستند و در سیستم‌های تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فیلترها با توجه به نوع استفاده از آنها از  2/0 میکرون تا صد میکرون دسته بندی می‌شوند. جنس این فیلترها از مواد پلی‌پروپیلن می‌باشد. این فیلترها توانایی تحمل فشار تا 5/2 بار را دارند اما می‌توان تحمل فشار آنها را افزایش داد. این کار به وسیله‌ی یک هسته‌ی پلاستیکی صورت می‌گیرد. این هسته پلاستیکی در محور اصلی قرار می‌گیرد و تحمل فشار این فیلتر را تا 4 بار افزایش می‌دهد. از هر 10 اینچ فیلتر میکرونی می‌توان در حدود یک مترمکعب آب را در یک ساعت عبور داد.

واحد فیلتراسیون میکرونی

این واحد نیز جزئی از فرایند تصفیه آب در دستگاه‌های تصفیه آب می‌باشد این واحد همان‌طور که از نامش پیدا است در جهت فیلتر کردن و حذف ذرات ریز و میکرونی از آب مورد استفاده قار می‌گیرد. از این فیلترها و یا فیلترهای کارتریج برای از بین بردن و حذف ذرات و ناخالصی‌هایی استفاده می‌شود که سایز آنها از 50 تا 80 میکرون کوچک‌تر باشد. این فیلتر در مناطقی که آلودگی آب بالایی دارد در دستگاه‌های تصفیه آب به عنوان فیلتر نهایی بعد از فیلتر شنی و کربنی قرار می‌گیرد. مکانی برای قرار گیری فیلتر میکرونی در دستگاه‌های تصفیه آب وجود دارد که به آن هوزینگ میگویند این فیلتر درون محفظه‌ی هوزینگ قرار می‌گیرد.

فیلتر میکرونی و فیلتر جانبو تصفیه آب و اسمز معکوس اتیه انرژی تلاش
فیلتر میکرونی و فیلتر جانبو تصفیه آب و اسمز معکوس اتیه انرژی تلاش

فیلترهای میکرونی از انواع متداول فیلتر محسوب می‌شود که کارایی بسزایی در برخی دستگاه‌های تصفیه آب دارد. این فیلتر از موادی تشکیل شده است که اطراف یک لوله مرکزی قرار می‌گیرد. این مواد می‌توانند به‌صورت طبیعی و یا مصنوعی مورد استفاده قرار گیرند. می‌توان گفت این فیلترها از پر مصرف ترین فیلتر در دستگاه‌های تصفیه آب محسوب می‌شود. همان‌طور که می‌دانید قیمت دستگاه‌های تصفیه آب بالا است و همچنین فیلترهای ممبرانی که در این دستگاه‌ها استفاده می‌شوند نیز از قیمت بالایی برخوردار هستند. به علاوه که ممبران نیز نقش اصلی و اساسی را در دستگاه‌های تصفیه آب ایفا می‌کند.

بنابراین برای محافظت از ممبران‌ها بهتر است تمامی تمهیدات در نظر گرفته شود زیرا سلامت و طول عمر ممبران می‌تواند از بارآوردن هزینه‌ی اضافی جلوگیری کند. یکی از آن تمهیدات نگهدارنده استفاده از فیلترهای میکرونی می‌باشد.

اندازه‌های فیلتر میکرونی

همان‌طور که اشاره شد از پرمصرف‌ترین قطعات در سیستم‌های تصفیه آب و اسمز معکوس فیلترهای میکرونی هستند. جنس فیلترهای میکرونی و یا کارتریج از پلی‌پروپیلن و یا از جنس الیاف می‌باشند. این فیلترها دارای منافذ با اندازه‌های متفاوت هستند که در ادامه به طور کامل آنها را معرفی خواهیم کرد. این اندازه‌ها نشان می‌دهد که ذرات جذب شونده حداقل این قطرها را دارا می‌باشند.

  • فیلتر میکرونی 1 میکرون
  • فیلتر میکرونی 5 میکرون
  • فیلتر میکرونی 10 میکرون
  • فیلتر میکرونی 20 میکرون

از پرمصرف‌ترین و پر کاربرترین فیلترهای میکرونی که در بالا گفته شد و در دستگاه‌های تصفیه آب به کار گرفته می‌شوند فیلترها با اندازه‌های 1 تا 5 می‌باشند.

atie-energy-com
atie-energy-com

سایزهای فیلترهای میکرونی از جمله  10 ، 20 و 30 می‌باشد که قطر آنها در حدود 2.5 و 4.5 اینچ است. با این قطر تولید و وارد بازار می‌شوند. اما فیلترهای میکرونی با سایزهای دیگری نیز وجود دارد که در ادامه سایزهای آنها را خواهیم گفت:

  1. فیلتر میکرونی 10 اینچ
  2. فیلتر میکرونی 20 اینچ
  3. فیلتر میکرونی 30 اینچ
  4. فیلتر میکرونی 40 اینچ

با توجه به توضیحات بالا این فیلترها از نظر سایز قطر فیلتر به دو دسته تقسیم می‌شوند از جمله این فیلترها به شرح زیر می‌باشند و در ادامه در مورد هر یک توضیحی مختصر آورده‌ایم:

  • فیلتر کارتریج اسلیم با قطر 2٫5 اینچ
  • فیلتر کارتریج جامبو با قطر 4٫5 اینچ

1. فیلتر کارتریج جامبو

فیلترهای جامبو جز آن دسته از فیلترهایی است که قطری معادل 4٫5 اینچ دارند. این فیلترها را می‌توانید در اندازه‌های 10 تا 40 اینچ نیز در بازار خریداری کنید. خود این دسته از فیلترها از نظر جنس نیز به دودسته دیگر تقسیم می‌شوند ازجمله: فیلتر الیافی و نخی. از مهم‌ترین ویژگی‌های این فیلتر می‌توان به ظرفیت بالای حفظ آلاینده‌ها اشاره کرد که این امر موجب شده تا در دفعات کمتری این فیلتر تعویض شود.

2. فیلتر کارتریج اسلیم

این فیلترها از جمله فیلترهای با قطر 2٫5 اینچ هستند. فیلترهای اسلیم در سایزهای 10 تا 40 اینچ در بازار یافت می‌شوند. فیلترهای اسلیم نیز همانند فیلترهای جامبو از نظر جنس تولید شده به دو نوع دسته تقسیم می‌شوند از جمله: فیلترهای الیافی و نخی. فیلترهای اسلیم به صورت چند لایه هستند که در جریان حرکت آب ضخامت آنها رفته رفته با هر مرحله تغییر می‌کند. فیلتراسیون آب زمانی که به صورت مرحله به مرحله صورت گیرد ذرات به خوبی از آب حذف می‌شوند. همین امر موجب افزایش طول عمر فیلتر خواهد شد.

3. فیلتر بیگ وان BIG ONE

جنس فیلترهای میکرونی از نوع BIG ONE  از پلی پروپیلن می‌باشد که مورد استفاده در دستگاه تصفیه آب هستند. این فیلترها برای آب‌هایی مناسب است که جریان ورودی بالایی دارند. این فیلترها را می‌توان با سایزهای بین 23 تا 40 اینچ در بازار خریداری کرد. همچنین توانای جداسازی و حذف ذرات تا سایز 5 میکرون را دارند.

هوزینگ فیلتر میکرونی

فیلترهای میکرونی در محفظه‌های قرار می‌گیرند که به آن هوزینگ نیز می‌گویند. این هوزینگ‌ها دارای اندازه‌های متفاوت هستند و همچنین با انواع متریال و جنس‌های متفاوت تولید می‌شوند که هر یک کاربرد مختص به خود را دارد. مثلاً هوزینگی که فیلتر میکرونی در آن قرار دارد از جنس کربن استیل تولید شده است. این هوزینگ مناسب مصارف تصفیه آب است. در صورتی که تصفیه آب با خلوص بالا مورد نظر باشد باید از محفظه‌ها و یا هوزینگ با جنس استیل ضد زنگ استفاده شود. هوزینگ‌های فیلتر میکرونی نیز دارای شیر فشار شکن و هواگیری می‌باشد.

زمان تعویض فیلتر میکرونی

زمانی که ذات ناخالصی توسط فیلترها از آب جدا می‌شوند رفته رفته بر روی فیلترها تجمع میابند و این امر موجب محدود شدن عبور جریان آب از فیلتر می‌شود. با کاهش سرعت عبور آب افت فشار نیز افزایش میابد و اصلی‌ترین پارامتر در مشخص نمودن کارایی و عملکرد فیلتر همین تغییر وضعیت فشار می‌باشد. اگر این افت فشار در دستگاه تصفیه آب و فیلترهای میکرونی بیش از حد استاندارد مشخص شده باشد به این معنا است که فیلتر میکرونی باید تعویض گردد. این میزان افت فشار به پارامترهایی همچون مشخصات و اندازه فیلتر میکرونی بستگی دارد.

برای مثال فیلترهای غشایی در افت فشار در حدود یک بار نیاز به تعویض دارند و فیلترهای رشته‌ای در افت فشار یک و نیم بار باید تعویض شوند؛ بنابراین با توجه به توضیحات داده شده زمان بندی مناسبی باید توسط اپراتور صورت گیرد تا در زمان مشخص این فیلترها تعویض شوند و مانع از ایجاد حداکثر افت فشار شود. با این کار راندمان سیستم تصفیه آب نیز افزایش خواهد یافت. او رینگ نوعی واشر است که در جهت آب بندی فیلترها در هوزینگ از آن استفاده می‌شود برای این کار از نوعی پلاستیک هم استفاده می‌شود که با نام واشر فیلتر میکرونی، فیلتراسیون و انواع فیلتر کی در بازار یافت می‌شوند.

در صورتی که فشار کار در هوزینگ‌ها از 3 بار افزایش یابد از این واشرها در ابتدا و انتهای فیلترهای میکرونی استفاده می‌کنند. این امر موجب می‌شود تا فشار زیاد آب باعث عبور آب از قسمت ابتدا و انتهای فیلترها در هوزینگ عبور نکند و همچنین مانع از جابه‌جایی فیلترها می‌شود. زیا این اتفاقات باعث TSS آب تولیدی می‌شود. اما اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم زمان تعویض دقیق فیلترها و همچنین مقدار افت فشار حداکثری هر فیلتر توسط تولید کنندگان تعیین می‌شود.

یکی از ملاک های فیلترهای مهم دستگاه تصفیه آب قیمت فیلتر جامبو (فیلتر میکرونی) یا اسلیم می‌باشد که قابلیت این را دارد که تا 5 میکرون املاح آب را حذف کند. این فیلترها هم قابل شستشوهم قابل تعویض می‌باشند که اپراتور باید این فیلترها را طبق زمان مشخصی تعویض کند تا این فیلترها بتوانند از ورود املاح اضافی به داخل ممبران جلوگیری کند.

این فیلترها در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود و به بازار عرظه می‌شود. این شرکت پاسخگوی همه مشتریان و مصرف کنندگان این نوع فیلترها می‌باشد.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه فیلتر جامبو در پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی برای کاهش گرفتگی‌ها روی سطح ممبران استفاده می‌شود لذا دارای اهمیت بالایی می‌باشد. پس بهتر است در انتخاب فیلتر جامبو کیفیت را ملاک قرار بدهیم.

فیلتر هوزینگ (هوزینگ فیلتر جامبو):

جهت حذف ذرات معلق موجود در آب از قطر 1 تا قطر 10 میکرون استفاده می شود. در داخل پوسته بسته به میزان دبی آب ورودی فیلتر های استوانه ای شکل در تعداد و اندازه های مختلف نصب می شود.

این فیلترها از الیاف پلی‌پروپیلن 100% خالص ساخته شده و ساختار گرادیان آن به گونه ایست که ذرات درشت تر در قسمت های بیرونی فیلتر و ذرات ریز تر در قسمت های داخلی فیلتر به دام می افتند. به عبارت دیگر تراکم فیلتر از سطح بیرونی به سطح داخلی افزایش می یابد. این گرادیان دانسیته باعث استفاده بهینه از ظرفیت فیلتراسیون می شود.

ویژگی های فیلتر هوزینگ (هوزینگ فیلتر):

  1. فیلتر جامبو و فیلتر های میکرونی قابلیت تحمل فشار حداکثر تا 6 بار را دارند.
  2. جنس بدنه فیلتر هوزینگ از استیل /کربن استیل
  3. فیلتر هوزینگ مجهز به شیر هوا گیری و فشارسنج می باشد.

کاربرد فیلتر تصفیه آب و هوزینگ آن:

  • صنایع رنگ
  • صنایع غذایی
  • صنایع شیشه
  • صنایع پزشکی
  • صنایع نساجی
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع ساختمانی
  • صنایع فولاد و فلزات
  • صنایع فولاد و فلزات
  • صنایع باطری سازی
  • موسسات تحقیقاتی
  • تصفیه خانه های بزرگ
  • صنایع لاستیک و پلاستیک
  • فیلتراسیون آبهای سطحی
  • فیلتراسیون آب های آشامیدنی
  • نیروگاهها، پتروشیمی و پالایشگاهها
  • فیلتراسیون آب های فرایندی و پرکن بطری
  • پیش فیلتراسیون واحد های اسمز معکوس
  • فیلتراسیون آب های بویلرها و برج های خنک کننده

در دستگاه تصفیه آب صنعتی حفظ ممبران خیلی اهمیت بالایی دارد از این جهت که با توجه به قیمت بالای ممبران اسمز معکوس باید کاری کرد که دیر تر ممبران نیاز به تعویض داشته باشد. لذا کیفیت فیلتر میکرونی باعث می شود که ذرات قبل از اینکه وارد ممبران شوند در فیلتر گیر کنند.

در دستگاه تصفیه آب صنعتی در ظرفیت های پایین از فیلتر اسلیم استفاده میکنند ولی در ظرفیت های بالا از فیلتر جامبو استفاده می شود -بعضی مواقع اگر ظرفیت پایین باشد یک عدد فیلتر جامبو جوابگوی کار می باشد ولی در ظرفیت های بالا چند عدد فیلتر جامبو را به صورت موازی یا سری قرار می دهند.

فیلتر تصفیه آب از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا وظیفه اصلی فیلتر تصفیه آب حذف ذرات معلق و ذرات درشت از آب می باشد که اجازه عبور و وارد شدن به ممبران را به ذرات ندهد. ما مفتخر هستیم که از لحاظ کیفیت بهترین فیلتر تصفیه آب را به مشتری های محترم ارائه داده ایم.

لوازم جانی فیلتر میکرونی

افرادی که قصد خرید فیلترهای میکرونی را دارند بهتر است بدانند که به همراه فیلترهای میکرونی لوازم جانبی همچون: آچارهای هوزینگ فیلتر میکرونی، فشارسنج‌های ورودی و خروجی، شیرهای جداسازی و شیرهای کاهش فشار ارائه خواهد شد.

شرکت مهندسی آتیه انرژی تلاش بادراختیار داشتن کادری متخصص و متعهد خدمات خود را  در زمینه ی مشاوره و طراحی ، ساخت وتولید  سیستم ها و  فرایندهای جدید تصفیه آب، ساخت واجرای سیستم های تصفیه آب صنعتی  و پکیج های تصفیه فاضلاب،   خدمات خود را بدین شرح اعلام میدارد

  1. تهیه ، ساخت ، نصب ، راه اندازی و بهره برداری از سیستم های تصفیه آب دستگاه های آب شیرین کن به روش اسمز معکوس ( R.O )
  2. تولید پکیج های تصفیه فاضلابهاب صنعتی و بهداشتی
  3. ساخت سختی گیر تبادل یونی نیمه اتوماتیک و اتوماتیک (سختی گیر رزینی) رزین تصفیه آب،رزین کاتیونی،رزین آنیونی ،رزین میکس پد
  4. ساخت رسوبزدای الکترونیکی و سختی گیر های مغناطیسی
  5. تصفیه مطلق آب و تولید آب بدون یون
  6. ساخت سیستم‌های فیلتراسیون، UF
  7. فروش مواد مصرفی از قبیل آنتی اسکالانت ، فیلتر های میکرونی ،رزین تصفیه آب،کربن فعال،
  8. فروش قعات مورد استفاده در دستگاه تصفیه آب صنعتی شامل ،پمپ طبقاتی،پرشر وسل 8 اینچ و پرشر وسل  4 اینچ، ممبران تصفیه آب،دوزینگ پمپ ،مخزنFRP ، تی دی اس متر ، گیج فشار و…

اگر شما هم قصد خرید فیلتر جامبو و فیلتر میکرونی یا دیگر محصولات را دارید می‌توانید به وب‌سایت آتیه انرژی تلاش (https://atie-energy.com) مراجعه کنید از قیمت و موجودی مدل‌های متفاوت این فیلترها مطلع شوید یا با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.
منبع:
https://rexseo.ir/1

نظر خود را درباره «فیلتر میکرونی و فیلتر جانبو تصفیه آب و اسمز معکوس اتیه انرژی تلاش» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره فیلتر میکرونی و فیلتر جانبو تصفیه آب و اسمز معکوس اتیه انرژی تلاش فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.