دوشنبه 21 بهمن 1398

نگاهی به فیلم آتابای ساخته نیکی کریمی بهترین فیلم نیکی کریمی در مقام کارگردان تا به امروز!

نوشته نرگس خرقانی پست اختصاصی آسمونی

آتابای چهارمین فیلم نیکی کریمی در مقام کارگردان است و به اذعان بسیاری بهترین فیلمش نیز هست. در واقع آتابای کامل‌ترین فیلم وی به شمار می‌رود که به دوراز ژست‌های روشنفکری و فمینیستی تنها در پی بیان داستانش است. بدون شک حضور "هادی حجازی‌فر "به عنوان فیلمنامه نویس و بازیگر اصلی در این اتفاق بی تاثیر نیست. با توجه به اینکه این بازیگر متولد شهر خوی است و کاملا به جغرافیای این منطقه اشراف دارد و به خوبی مناسبات و مردم آن منطقه را می شناسد،  به همین دلیل  هیچ چیز در فیلم غیر واقعی جلوه نمی کند  و مخاطب به خوبی با شخصیت های فیلم ارتباط می گیرد و حتی همذات پنداری می کند. فیلم "آتابای "روایتگر داستان مردی به نام "کاظم "است که با پدر و برادرش در روستایی در نزدیکی شهر خوی زندگی می‌کند. او فرد مهمی در روستای خود به شمار می‌رود و به اهالی روستا طی سال های گذشته کمک های زیادی کرده است. به همین دلیل اهالی روستا او را "آتابای "صدا می‌کنند که نامی برای انسان‌های بزرگ در مناطق آذری زبان است. " آتابای "در زندگی خود آدم خوشحالی نیست و در جوانی دچار شکست عشقی شده است. همچنین داستان خودسوزی خواهرش نیز سالهاست که او را عذاب می‌دهد و همه اینها دست به دست هم دهد که فردی تند خو و عصبی جلوه کند و اینها در برخورد با خواهرزاده اش نمود می یابد. پسر نوجوانی که تنها یادگار خواهرش است و "آتابای" حکم پدر را برای او دارد.

نگاهی به فیلم آتابای
نگاهی به فیلم آتابای

حضور یک خانواده غریبه که معروف به" شیرازی" هستند باعث اتفاقاتی در آن روستا می شود ودوباره آتش عشق را در دل "آتابای "زنده می کند و همین باعث تحول در روحیه و رفتار او می شود. با وجود فضای در ظاهر مردانه فیلم آتابای، زنان نقش مهمی در روند داستان فیلم ایفا می‌کنند، حتی آنان که سالهاست دیگر نیستند نیز هنوز سایه‌شان بر سر مردان آن روستا سنگینی می‌کند‌. زنان در زندگی "آتابای "به عنوان شخصیت اصلی بسیار مهم و تاثیرگذار بوده اند و همین رنگ و بوی فمینیستی به داستان می دهد هر چند که کاملا منطقی و در خدمت داستان است. نماهای فیلم در دل طبیعت زیبای منطقه آذربایجان بسیار چشم نواز است. لانگ شات های حساب شده در حس زیبایی شناسی فیلم تاثیر به سزایی دارد. داستان فیلم هرچند که کمی دیر شروع می شود اما منطقی پیش می رود و گره گشایی های داستان به مرور اتفاق می افتد. بازی "هادی حجازی فر "همانطور که در ابتدا هم اشاره شد بسیار خوب است. پس از کلیشه شدن این بازیگر در نقش هایی خاص ،در واقع حضورش به عنوان یک عاشق شکست خورده، فرصت بسیار خوبی بود برای کشف زوایای دیگر از بازیگری وی.

دیگر بازیگران نیز در خدمت فیلم هستند. شاید در این بین حضور" جواد عزتی" که بازیگر آذری زبان نیست در این فیلم جالب توجه باشد. زیرا که همه دیالوگ هایش را به آذری می گوید! اما استفاده از زبان آذری به عنوان زبان اصلی این فیلم ریسک بزرگی از سوی نیکی کریمی در مقام تهیه کننده و کارگردان بوده و این ممکن است در  گیشه فیلم تاثیر داشته باشد، هر چند که به عنوان یک فیلم حاضر در جشنواره فجر ،اکثر مخاطبان با فیلم ارتباط خوبی گرفتند اما باید پذیرفت که فضای اکران عمومی با جشنواره متفاوت است و همین احتمالا بر روی فروش و اکران عمومی فیلم" آتابای" تاثیرگذار خواهد بود.

نظر خود را درباره «نگاهی به فیلم آتابای» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به فیلم آتابای فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.