زمان مطالعه: 4 دقیقه
رشته اعضای مصنوعی

رشته اعضای مصنوعی

رشته اعضای مصنوعی یکی از شاخه های رشته های توانبخشی است که وظیفه اش ساخت اعضای مصنوعی و وسایل کمکی مانند...
رشته اعضای مصنوعی
رشته اعضای مصنوعی


رشته اعضای مصنوعی یکی از شاخه های رشته های توانبخشی است که وظیفه اش ساخت اعضای مصنوعی و وسایل کمکی مانند اُرتز و پروتز است. آسمونی در این بخش به معرفی رشته اعضای مصنوعی می پردازد.

اعضای مصنوعی ساخته شده 70%از فعالیت اندام های سالم را انجام میدهند.هر ساله هزاران نفر به دلیل تصادفات و دیابت دچار قطع عضو میشوند به علاوه در کشور ما  جنگ تحمیلی بر شمار معلولین افزوده است.بنابراین این شمار نیازمندان به این رشته در کشور بالا است و روز به روز بر تعداد آن افزوده میشود. هدف از این رشته، تربیت افراد متخصصی است که با آشنایی بر اصول مهندسی و پزشکی ، به ساخت اعضای مصنوعی برای افراد معلول بپردازند.

فعالیت رشته اعضای مصنوعی را میتوان در سه زمینه خلاصه کرد:

الف) اصلاح ناهنجاری ها

ب) حمایت از اعضای ضعیف و ناتوان بدن

ج) ساخت اندام مصنوعی برای عضو از دست رفته

در واقع دانشجویان رشته اعضای مصنوعی ابتدا باعلوم پایه ی مهندسی ، پزشکی، آناتومی و فیزیولوژی بدن آشنا میشوند و بعد از نحوه ی ساخت اعضای مصنوعی(ارتز و پروتز) را فرامیگیرند. ارتز وسیله ی کمکی است که در خارج از بدن به موازات عضو از کار افتاده قرار میگیرد و فعالیت آن را بهبود میبخشد. اما پروتز وسیله ای است که جایگزین عضو از دست رفته میشود.

بعضی از داوطلبان تصور غلطی از این رشته دارند و فکر میکنند وظیفه ی فارغ التحصیلان این رشته ساخت و طراحی سیستم های کامپیوتری و الکترونیکی است. در حالی که فار غالتحصیلان این رشته به طراحی و ساخت سیستم های مکانیکی میپردازند.برای توضیح بیشتر،  تفاوت های دو رشته ی اعضای مصنوعی و مهندسی پزشکی را در زیر ذکر میکنیم:

رشته اعضای مصنوعی به ساخت وسایل کمکی و اعضای مصنوعی خارج از بدن نظیر دست ، پا ، چشم و بینی میپردازد در حالی که وظیفه ی رشته ی مهندسی پزشکی، ساخت  تجهیزات پزشکی نظیر دستگاه های مختلف رادیولوژی ، عکس برداری و ..است. مهندسی پزشکی بیشتر با سیستم های الکتریکی و بیومکانیکی سروکار دارد،  در حالی که رشته ی اعضای مصنوعی به ساخت سیستم های مکانیکی میپردازد. رشته ی مهندسی پزشکی،  علاوه بر اعضای خارج از بدن،  به ساخت  بافت و اعضای مصنوعی داخل بدن نظیر پروتز های داخل قلبی و دست سیبرنتیکی میپردازد اما  وظیفه رشته ی اعضای مصنوعی  ساخت قطعات ساده خارج بدن که با دست قابل ساخت هستند، است.

artificial-organs-field
artificial-organs-field


هم اکنون دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران، اصفهان و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران رشته ی اعضای مصنوعی را ارایه میدهند.

دروس تحصیلی رشته اعضای مصنوعی

رشته اعضای مصنوعی در مقاطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته در دانشگاه های فوق الذکر ارایه میگردد. تعدا د کل واحد ها در مقطع کارشناسی 128 واحد و طول مقطع کارشناسی این رشته 4 سال است.دروس این رشته ی تحصیلی را میتوان به دو بخش دروس پایه (دروس پایه ی مهندسی و دروس پایه ی پزشکی) و دروس تخصصی تقسیم بندی کرد.

که دروس پایه ی مهندسی رشته اعضای مصنوعی شامل مواردی چون:استاتیک،  تکنیک قطعه سازی، رسم فنی و آمار و روش تحقیق است.

و دروس پایه ی پزشکی شامل مواردی چون: ارتوپدی، نورولوژی ، آناتومی اندام فوقانی و تحتانی، روانشناسی معلولین، اصول توانبخشی و آناتومی ستون فقرات و… است.

و دروس تخصصی رشته اعضای مصنوعی شامل :طراحی ارتز های اندام فوقانی،  طراحی ارتز های اندام تحتانی و ستون فقرات،  طراحی پروتز های اندام فوقانی، اندام تحتانی و ستون فقرات و…است

مهارت های مورد نیاز برای تحصیل در رشته اعضای مصنوعی

رشته اعضای مصنوعی با معلولین سرو کار دارد بنابراین بدیهی است که باید توانایی برقراری ارتباط کلامی و همدردی با آنها را داشته باشد. آمادگی روحی روانی مناسب لازمه ی موفقیت در این رشته است زیرا فارغ التحصیلان این رشته با دردمند ترین افراد جامعه سروکار دارند و باید روح امید و زندگی را در آنها زنده نگه دارند.

علاوه بر این شرط دیگر انتخاب رشته اعضای مصنوعی ،  توانایی بدنی و مهارت دستی مناسب است. زیرا این دانشجویان مانند مجسمه ساز ها  به ساخت و پرداخت اعضای مصنوعی میپردازند و با فلز کاری ،  گچ کاری و قالب های سنگین سر و کار دارند.

تسلط بر دروس ریاضیات و فیزیک وهمچنین زیست شناسی از دوران دبیرستان باعث موفقیت در این رشته میشود زیرا رشته ی اعضای مصنوعی بر پایه ی اصول ریاضی و آناتومی بدن پایه گذاری شده است. از دروس دوران دانشگاهی تسلط بر آناتومی بخش های مختلف بدن،  آشنایی با شیوه ی طراحی اعضای مصنوعی و اصول ریاضی سبب موفقیت در این رشته میگردد.

قابل ذکر است این رشته جای نوآوری فراوان دارد به خصوص در زمینه ی زیبایی در طراحی اعضای صورت این نیاز به چشم میخورد. بنابراین دانشجوی این رشته باید اهل تحقیق و پژوهش باشد تا بتواند به ابداع شیوه های نوین در این رشته بپردازد.

رشته اعضای مصنوعی
رشته اعضای مصنوعی


آینده ی شغلی و تحصیلی رشته اعضای مصنوعی

همانطور که ذکر شد این رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارایه میگردد. در مقطع کارشناسی گرایش خاصی ندارد اما در مقطع کارشناسی ارشد دارای دو گرایش اُرتز و پروتز میباشد. فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته ی اعضای مصنوعی مجازند در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های زیر ادامه تحصیل دهند:
  • مهندسی پزشکی(زیست مواد و بیوالکتریک)
  • نانوتکنولوژی پزشکی
  • فیزیک پزشکی
  • رشته ی مدیریت توانبخشی
  • اعضای مصنوعی و وسایل کمکی
  • زیست فناوری پزشکی
مراکزی که فارغ التحصیلان میتوانند به کار در آن مشغول شوند شامل:سازمان بهزیستی،  سازمان هلال احمر،  بنیاد جانبازان،  فعالیت در آموزش و تدریس دانشجویان و همچنین مراکز پژوهشی-تحقیقاتی است.

حیطه ی اصلی فعالیت در این رشته مربوط به بخش های خصوصی است. فارغ التحصیلان میتوانندپس از دایر کردن مراکز خصوصی به افرادی معلول و افرادی که مشکلات ارتوپدی دارند خدمت ارایه دهند.همچنین زمینه ی نوآوری در عرصه ی پروتز های زیبایی برای این رشته فراهم است.

رشته اعضای مصنوعی و کنکور سراسری

رشته اعضای مصنوعی در زیرگروه 1 رشته های علوم تجربی قرار دارد بنابراین ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته به قرار زیر است:

زمین شناسی صفر

زیست شناسی  4

شیمی 3

فیزیک 2

ریاضیات 2

توجه داشته باشید همه ی دروس فوق اختصاصی بوده و ضرایب همه در 3 ضرب میشود.

چارک پایین رتبه کشوری برای قبولی در دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال گذشته 13000 بوده است.

چارک پایین حداکثر رتبه کشوری برای قبولی در رشته ی اعضای مصنوعی در کشور 20000 بوده است.

 
نظر خود را درباره «رشته اعضای مصنوعی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره رشته اعضای مصنوعی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.