زمان مطالعه: 5 دقیقه
با فیلم و سینماهای هنر و تجربه آشنا شویم

با فیلم و سینماهای هنر و تجربه آشنا شویم

گروه سینمای هنر و تجربه با هدف حمایت از آثار سینمایی کوتاه، بلند و مستند فیلمسازان ایرانی به ویژه فیلمسازان...

art-experience-cinema
art-experience-cinema

گروه سینمای هنر و تجربه با هدف حمایت از آثار سینمایی کوتاه، بلند و مستند فیلمسازان ایرانی به ویژه فیلمسازان جوان که از معیارهای هنری و فرهنگی نیز برخوردار هستند تشکیل شد؛ فیلم هایی که به هر دلیل امکان رسیدن به اکران تجاری برای آنها فراهم نشده بود. اگر می خواهید با گروه سینمای هنر و تجربه بیشتر آشنا شوید این بخش آسمونی را حتما مطالعه کنید چرا که مطالب مفیدی در همین مورد عنوان می کنیم که در ادامه می خوانید

با آغاز کار این گروه و نمایش فیلم هایش در پردیس هایی همچون آزادی و کوروش، به مرور زمزمه های مخالفان هم آغاز شد. به عقیده منتقدان این گروه از جریان حاشیه با اشغال سینماهای مرکزی برای فیلم اولی ها یا فیلم هایی که با «مخاطبان خاص»، فرصت فروش و رشد دیگر فیلم های جریان اصلی را گرفته و به بدنه سینما آسیب وارد خواهند کرد.

در حالی که سینمای «هنر و تجربه» فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرده است، برخی نقدها در خصوص ساز و کار این گروه سینمایی وجود دارد. برخی منتقدان بر این باورند که سینمای «هنر و تجربه» برخلاف آنچه دست اندرکاران آن می گویند، می تواند بر سطح کیفی آثار سینمایی اثر نامطلوبی بگذارد.

بر اساس متن فراخوان گروه سینمایی هنر و تجربه منتشر شده در سایت این گروه هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند فیلم خود را متقاضی نمایش در اکران گروه سینماهای هنر و تجربه کند.

همچنین دریافت پروانه نمایش فیلم از سازمان سینمایی کشور از ضرورت های نمایش فیلم در این گروه سینمایی است و موافقت با نمایش فیلم ها در این طرح بر اساس نظر اعضای شورای سیاستگذاری طرح امکانپذیر است.

آن گونه که دست اندرکاران گروه سینمایی هنر و تجربه می گویند، این گروه سینمایی با هدف تقویت سطح کیفی سینما و ایجاد انگیزه برای فیلمسازان جوان، برای خلق آثار سینمایی ارزشمند فعالیت خود را آغاز کرده و همانطور که از نام آن برمی آید آثاری را به نمایش خواهد گذاشت که از معیارهای هنری لازم برخوردار باشند.

گروه سینماهای «هنر و تجربه» تلاشی برای نمایش آن دسته از فیلم‌های باارزشی در میان فیلم‌های غیرتجاری است که اکران‌شان می‌تواند جایگاه شایسته و درخور سازندگان آن‌ها را در جامعة سینمایی روشن کند و به ارتقای دانش سینمایی تماشاگران و ارتقای کیفیت هنری سینمای ایران کمک کند.

در این طرح «فیلم هنری» به اثری سینمایی – در هر قالب زمانی کوتاه و بلند و داستانی و مستند و انیمیشن و… – گفته می‌شود که فرم و محتوای آن تمایلات و حساسیت‌ها و کنجکاوی‌های زیبایی‌شناسانة تماشاگران را برانگیزد و ذوق و سلیقة بصری آنان را ارتقا دهد. «فیلم تجربی» نیز به فیلمی اطلاق می‌شود که شیوه‌های تازه‌ای در بیان و روایت سینمایی در آن تجربه شده باشد که سینمای تجاری و عامه‌پسند به سوی آن نمی‌رود. البته برخی از فیلم‌های متفاوت و برتر سینمای بدنه هم که حاوی جنبه‌های هنری و تجربی هستند و به دلیلی امکان این را دارند که جایی در اکران سینمای بدنه پیدا کنند، می‌توانند در چارچوب این طرح نیز به نمایش درآیند.

گروه سینماهای هنر و تجربه از سازندگان این گونه فیلم‌ها که تا کنون امکان اکران آن‌ها را نیافته‌اند و یا اصولاً مایلند که فیلم‌شان در این گروه سینمایی نمایش داده شود دعوت می‌کند آثار خود را به دبیرخانة این گروه ارائه دهند. شرایط ارائه، پذیرش و اکران فیلم‌ها در این گروه از این قرار است:

art-experience-cinema1
art-experience-cinema1

  1. هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند فیلم خود را متقاضی نمایش در اکران گروه سینماهای هنر و تجربه نماید .
  2. دریافت پروانه نمایش فیلم از سازمان سینمایی کشور از ضروریات نمایش فیلم در این گروه سینمایی است.
  3.  درخواست برای نمایش فیلم در این اکران توسط مالک یا نماینده رسمی ایشان عملی است .
  4. موافقت با نمایش فیلم‌ها در این طرح بر اساس نظر اعضای شورای سیاست‌گذاری طرح امکان‌پذیر است.
  5. رعایت استانداردهای فنی فیلم‌ها (کیفیت صدا و تصویر) برای احترام به حقوق مخاطبان از الزامات پذیرش نهایی فیلم‌ها است.
  6.  هزینه کمک مالی به هر فیلم‌ بلند سینمایی برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی از محل بودجه این طرح پیش‌بینی شده و شورای سیاست‌گذاری بر اساس پیشنهاد مدیریت اجرایی میزان این کمک مالی را به فیلم‌ها تعیین خواهد کرد. مبلغ تعیین‌شده توسط واحد تبلیغات طرح هزینه خواهد شد.
  7. هزینة کمک مالی به هر فیلم مستند برای آماده‌سازی آن 20 میلیون ریال است.
  8. هزینة کمک به هر فیلم کوتاه برای آماده‌سازی آن 5 میلیون ریال است .
  9. مدیریت اجرایی طرح از هر گونه مشارکت سینماگران و مالکان فیلم‌ها در تبلیغات و اطلاع رسانی فیلم‌شان استقبال می‌کند .
  10. ارائه نسخه دیجیتال استاندارد فیلم ها برای نمایش در سینماها توسط مالکان فیلم‌ها ضروری است و بودجه‌ای در این زمینه در طرح پیش‌بینی نشده است .
  11. فروش بلیت به هر میزان در سالن‌های سینمای طرح جزو حق‌السهم مالک فیلم است و سهم سینماها از بودجة این طرح پرداخت خواهد شد.
  12. نحوه چینش، آغاز، ادامه و پایان اکران فیلم‌ها در آیین‌نامه جداگانه‌ای اعلام می‌شود.
  13. فرآیند آماده‌سازی، تبلیغات و پخش فیلم‌ها توسط مدیریت اجرایی طرح و طی قراردادی با مالک یا نماینده رسمی ایشان انجام خواهد شد.
  14. زمان آغاز اکران فیلم‌های هنر و تجربه پس از مشخص شدن سالن‌های سینمای گروه در تهران و هماهنگی‌های لازم با شورای صنفی نمایش متعاقباً اعلام خواهد شد. بدیهی است در صورت اعلام آمادگی سالن‌های نمایش فیلم در هر نقطه از سراسر کشور مدیریت اجرایی نسبت به نمایش فیلم‌های طرح در آن سینماها اقدام خواهد کرد .

آرزوی حجت الله ایوبی به عنوان رییس سازمان سینمایی این بود که گروهی برای فیلم های سینمای هنر و تجربه را راه اندازی کند. او در نشست هم اندیشی چنین گفته بود: «هر چقدر جلوتر رفتیم احساس کردم زمینه کار فراهم تر است و افرادی که نام شان در گروه شورای سیاستگذاری این طرح اعلام شد، نقش تعیین کننده ای در سرنوشت این طرح خواهند داشت و مطمئن شدم که این طرح در ایران قابل اجرا است. از همان آغاز می خواستیم کار را به گونه ای طراحی کنیم که استمرار داشته باشد. من به این تجربه بسیار دلبستگی و امید دارم. افرادی که باانگیزه و پشتکار هستند و جوانانی که به آن دل بسته اند، سرمایه های این کار هستند.»

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: »امیدی که به گروه هنر و تجربه دارم این است که علاوه بر اکران های خوب، یک گروه آوانگارد در عرصه مدیریت سینما و تجربه های جدید از مدیریت سالن ها، تبلیغات و گفتگوها و جلسات فیلم باشد. امیدوارم این گروه تجربه های جدیدی را آغاز کند. امیدوارم این گروه برای کارآمدی کل سینما باشد و خیلی از تجربه هایی که دوست دارم در کل سینما اتفاق بیفتد اول در اینجا و در هنر و تجربه موفق شوند و بعد در کل سینما گسترش یابد و انرژی مثبت را به کل سینما هدیه کند.

مسئولان ابراز امیدواری کردند که چند سال دیگر یک مکان دیگر با چند سالن نمایش فیلم برای گروه هنر و تجربه تاسیس شود. می توان امیدوار بود که 10 سال دیگر این گروه جایی به عنوان پاتوق و سالن فراهم شود و این گروه بتواند در ساخت و نظارت فیلم هایی از این دست نیز حضور و فعالیت داشته باشد و پناهی برای علاقمندان این سینما به وجود بیاید.»

حجت الله ایوبی که در روزهای دفاع مقدس در جمع سینماگران این گروه شرکت داشت، پیشنهاد داد: «به نظرم سینمایی که می تواند جنگ را روایت کند همین سینمای هنر و تجربه است که قادر است روابط مهمی که در دفاع مقدس وجود داشت روایت کند. دلم می خواهد که هنر و تجربه یکی از مفاهیم اصلی اش را روی این بخش بگذارد و به حوزه اندیشه ای و روابط انسان بهشتی دفاع مقدس به عنوان یکی از موضوعات اساسی توجه کند که مطمئنا باعث می شود این نوع سینما ماندگار شود.

به تمام آنهایی که نگرانند و کل حضور ایران در جشنواره ها را زیر سوال می برند اطمینان می دهم که اگر فیلم های تجربه گرا و هنری در زمینه مفاهیم دفاع مقدس ساخته شود، همه جشنواره ها طالبش خواهند شد. به عنوان مثال معتقدم اگر کسی مانند آقای شهرام مکری با نگاه خودشان فیلم دفاع مقدسی بسازند، قطعا تمام جشنواره ها طالب آن خواهند شد.»

نظر خود را درباره «با فیلم و سینماهای هنر و تجربه آشنا شویم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره با فیلم و سینماهای هنر و تجربه آشنا شویم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.