آیین آرگیز گردونی در نیمه شعبان اختصاصی آسمونی نجیبه نعمتی

آیین هارگیز گردونی یا آرگیز گردانی از جمله مراسم‌هایی است که در جنوب کشور استان هرمزگان و به خصوص در شهرستان‌های بندرعباس و میناب انجام می‌شود. مراسمی که بیشتر در محلات سنتی و قدیمی همچنان رایج بوده و سعی در احیای آن دارند. مراسم آرگیز گردانی به مناسبت فرا رسیدن نیمه شعبان میلاد امام زمان (ع) انجام می‌شود. این مراسم از دو سه شب مانده به نیمه شعبان با خرید و تدارک شکلات، نخود، کشمش مهیا می‌گردد. مردم در این شب‌ها و بعد از نماز مغرب و عشاء با در دست داشتن الک که در لفظ جنوبی به آن آرگیز نیز گفته می‌شود و در گروه‌های پنج تا ده نفره، ضمن خواندن سرود، فرستادن تبریک و تهنیت به در خانه‌های همسایگان می‌روند. همسایگان نیز در حالی که شکلات و تنقلاتی را که برای این شب به خصوص آماده کرده‌اند را در میان الک‌های آنها می‌گذارند.

اعتقاد بر این است که حداقل باید در هفت خانه را بکوبند. رسمی که از دیر باز در این شب‌ها انجام می‌شود. چیزهایی که جمع آوری کرده‌اند را متبرک دانسته و به نیت شفا به مریض‌های خود می‌دهند. استفاده از الک یا همان آرگیز استعاره‌ای است برای زدودن کینه. کینه و کدورت‌ها را الک کرده و به جای آن صافی قلب و دل می‌نشانند و با دلی صاف به استقبال نیمه شعبان می‌روند. اختصاصی آسمونی نجیبه نعمتی

نظر خود را درباره «آیین آرگیز گردانی در نیمه شعبان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آیین آرگیز گردانی در نیمه شعبان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.