زمان مطالعه: 4 دقیقه
معرفی دانشگاه اراک

معرفی دانشگاه اراک

معرفی دانشگاه اراک یکی از دانشگاه های دولتی ایران دانشگاه اراک یکی از دانشگاه های دولتی ایران است....

معرفی دانشگاه اراک
معرفی دانشگاه اراک



معرفی دانشگاه اراک یکی از دانشگاه های دولتی ایران

دانشگاه اراک یکی از دانشگاه های دولتی ایران است. دانشگاه اراک مانند دیگر دانشگاه های دولتی دارای تاریخچه است. تاریخچه دانشگاه اراک شامل زمان تشکیل و وظایف و فعالیت ها و اهداف دانشگاه اراک می باشد. اگر می خواهید در مورد دانشگاه اراک بیشتر بدانید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی دانشگاه اراک و تاریخچه دانشگاه اراک و آدرس سایت دانشگاه اراک می پردازیم.

دانشگاه اراک یکی از دانشگاه‌های بزرگ ایران و دانشگاه دولتی شهر اراک زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. موقعیت مکانی این دانشگاه به گونه‌ای است که به دو دانشگاه مجزا، در دو پردیس دانشگاهی تقسیم گردیده است. (پردیس سردشت و پردیس مرکزی) 3 دانشکده این دانشگاه : دانشکده‌ی علوم پایه، دانشکده‌ی فنی‌مهندسی و دانشکده‌ی علوم ورزشی در شهرک دانشگاهی (پردیس سردشت) واقع در کمربندی اراک در منطقه‌ای بین سردشت و سنجان واقع شده که در این شهرک دانشگاهی تمام امکانات تخصصی مرتبط با هر رشته فراهم می‌باشد. پردیس مرکزی که همان دانشگاه قدیمی شهر اراک به‌حساب می‌آید و محل آغازین فعالیت کل دانشگاه از سال 1350 در این پردیس بوده است در مرکز شهر و در کنار پارک امیرکبیر قرار دارد و 4 دانشکده دیگر این دانشگاه : دانشکده علوم انسانی ، ادبیات و زبان‌های خارجی ،دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی و دانشکده حقوق و علوم اقتصادی در این مکان قرار دارند.دانشکده هنر نیز از سری دانشکده های نوپای این دانشگاه است که هم اکنون در ساختمان قبلی(پروفسور حسابی_مرکز مشاوره) مشغول فعالیت میباشد وزیر نظر پردیس مرکزی دانشگاه است. قرار است در آینده دانشکده‌های بسیاری زیرمجموعه دانشگاه اراک در شهرک دانشگاهی پردیس سردشت احداث شود.

تاریخچه دانشگاه اراک

در سال 1350 تعدادی از استادان دانشگاه تهران و دانشسرای عالی سابق، مقدمات تأسیس یک مؤسسه آموزش عالی خصوصی را در اراک ایجاد نمودند و در مهرماه همان سال، فعالیت این واحد آموزشی در چهار رشته فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و زبان و ادبیات فارسی با پذیرش 480 دانشجو با نام «مدرسه عالی مرجان» در محلی استیجاری آغاز شد. این مؤسسه در اواخر سال 1351 با نام «مدرسه عالی علوم اراک» وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران و با مدیریت دولتی و با افزودن رشته ریاضی به فعالیت خود ادامه داد. در آذرماه سال 1368 این مؤسسه به‌طور مستقل و با عنوان «دانشگاه تربیت معلم اراک» فعالیت خود را پی گرفت. این دانشگاه در سال 1370 در رشته علوم تربیتی با گرایش تکنولوژی آموزشی و در رشته دبیری الهیات و معارف اسلامی و همچنین در سال 1371 و 1373 به ترتیب زبان انگلیسی و رشته‌های دبیری ادبیات عرب و تربیت بدنی اقدام به پذیرش دانشجو نمود.

همچنین با هدف توسعه تحصیلات تکمیلی، کارشناسی ارشد شیمی با سه گرایش شیمی آلی، شیمی معدنی و شیمی تجزیه در سال 1373 شروع به فعالیت نمود و پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته‌های فیزیک و ادبیات فارسی از سال تحصیلی 1378 آغاز گردید. علاوه بر این به منظور استفاده بهینه امکانات آموزشی دانشگاه از سال 1369 در چهاررشته فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و ادبیات فارسی نیز اقدام به پذیرش دانشجوی شبانه نمود. در سال 1375 نام دانشگاه با تصویب طرح جامع، از تربیت معلم اراک به دانشگاه اراک تغییر یافت. طرح جامع دانشگاه اراک با مساحت 382 هکتار شامل پنج دانشکده علوم پایه، ادبیات و علوم انسانی، کشاورزی و منابع طبیعی، و فنی ومهندسی ادامه یافت و همچنین امکانات جانبی شامل سالن ورزشی، سلف سرویس، مسجد، فضای سبز. و در حال حاضر دانشکده‌های علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم ورزشی در این شهرک فعال می‌باشد.

دانشگاه اراک به عنوان دانشگاه توسعه یافته و جامع در حال حاضر دارای 8دانشکده و تعداد بالایی رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری می‌باشد و به صورت روزانه و شبانه نسبت به تربیت دانشجویان و تأمین نیروی انسانی متعهد و متخصص برای اداره و توسعه ایران اقدام می‌نماید.

از مهرماه 1391 دانشکده فنی مهندسی محلات زیرنظر دانشگاه اراک در سه رشته مهندسی علوم کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار و مهندسی صنایع دانشجو می‌پذیرد.

در مهر ماه سال 1396 با پیگیری‌های انجام شده دانشگاه اراک موفق به اخذ پذیرش دانشجو در رشته‌های حقوق، اقتصاد و فرش شد. و در اواخر سال تحصیلی 1396_97 دانشکده حقوق و علوم اقتصادی افتتاح شد و در مهر سال 1397 برای ورودی‌های جدید رشته مدیریت صنعتی هم به رشته‌های این دانشکده نوپا اضافه می‌شود . رشته‌های گرافیک، فرش و صنایع دستی هم سه رشته نوپای دانشکده‌ی هنر هستند که هم اکنون در ساختمان قبلی پروفسور حسابی روبه روی پردیس مرکزی دانشگاه مشغول فعالیت میباشد.

دانشکده‌های دانشگاه اراک

دانشگاه اراک دارای 8 دانشکده است:



  • علوم پایه
  • علوم انسانی
  • حقوق و علوم اقتصادی
  • دانشکده‌ی ادبیات و زبان‌های خارجی
  • کشاورزی و منابع طبیعی
  • فنی مهندسی
  • علوم ورزشی
  • هنر و معماری

نخبگان دانشگاه اراک



  • دکتر عبدالکریم قریب (زمین‌شناسی) مؤسس و رئیس سابق دانشگاه اراک و بنیان‌گذار زمین‌شناسی ایران
  • دکتر حسین گل‌گلاب (زیست‌شناسی) رئیس سابق هیئت‌امنای دانشگاه اراک، از بنیان‌گذاران زیست‌شناسی ایران و از اعضای فرهنگستان ایران
  • دکتر باقر نشوادیان (ریاضی)
  • دکتر اکبر زنده نام (فیزیک) متخصص برجستهٔ لیزر و اپتیک
  • دکتر بیژن فرخی (فیزیک) برترین فیزیک‌دان‌های نظری است که در علم پلاسما تخصص دارد
  • دکتر محمد سلیمان‌نژاد (شیمی-فیزیک) استاد برجسته شیمی کوانتومی و شیمی محاسباتی است و دارای بیش 200 مقاله چاپ شده می‌باشد.
  • دکتر خلیل فقیهی (شیمی آلی)استاد برجسته پلیمر می‌باشد.
  • دکتر ناصر فروغی فر (شیمی آلی) از مفاخر شیمی آلی کشور است.
  • دکتر سعید امانی (شیمی معدنی) استاد برجسته شیمی معدنی است. پدر علم تقارن ایران و اولین کسی که در ایران شیمی آلی فلزی را تدریس کرد.

خوابگاه‌های دانشگاه اراک

دانشگاه اراک، دارای سه مرکز خوابگاهی است. خوابگاه شهید غلام رضا رضایی (برادران)، خوابگاه امیرکبیر (برادران) و خوابگاه الزهرا (خواهران).

خوابگاه الزهرا، نسبتاً فضای کافی و مطلوب دارد. خوابگاه امیرکبیر در کنار پارک امیرکبیر واقع شده‌است.در سی ام خرداد ماه سال 1394 حادثهٔ آتش‌سوزی در خوابگاه پردیس شهید غلام رضا رضایی واقع در سردشت اتفاق افتاد که خوشبختانه به کسی آسیب جدی نرسید.

اعتراض به تفکیک جنسیتی در دانشگاه اراک

در دانشگاه اراک در اعتراضی که در صبح روز شنبه بیست وسوم آبان ماه 88 و پس از آن صورت گرفت دانشجویان متوجه شدند که مسئولین روز پنج‌شنبه و در حالی‌که دانشگاه تقریباً نیمه‌تعطیل بوده اقدام به دیوارکشی در بوفه‌ی دانشکده‌ی فنی به منظور جداسازی دختران و پسران نموده‌اند. پس از این موضوع آنان با تجمع در این محل خواستار برداشته شدن این دیوارها شدند و مسئولین دانشگاه نیز درصدد مذاکره با آنان برآمدند. اما چون مذاکرات، خواسته‌های دانشجویان را تأمین نکرد دانشجویان اقدام به از میان برداشتن دیوارها نمودند. بعد از این اعتراضات و در پی اعتراض دیگر مقارن با اعتراضات پس‌از انتخابات 88 چهره‌های شاخص اعتراضات دانشجویی با احکام تعلیق از تحصیل به مدت یک ترم تا یک سال روبرو گردیدند.

سایت

www.araku.ac.ir

نظر خود را درباره «معرفی دانشگاه اراک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی دانشگاه اراک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.