زمان مطالعه: 9 دقیقه
منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد انزلی یکی از «مناطق آزاد هفت‌گانه» ایران در استان گیلان است که در راستای اهداف اقتصادی این کشور، در سال ۱۳۸۴ شمسی در شهرستان بندرانزلی تأسیس شد.

منطقه آزاد انزلی یکی از «مناطق آزاد هفت‌گانه» ایران در استان گیلان است که در راستای اهداف اقتصادی این کشور، در سال ۱۳۸۴ شمسی در شهرستان بندرانزلی تأسیس شد.منطقه آزاد انزلی در شمال ایران، منطقه جنوب دریای خزر و در مسیر کریدور شمال–جنوب واقع گردیده‌است. با آسمونی همراه باشید.

منطقه آزاد چیست؟

برخی کشورها برای انجام فعالیت‌های تجاری بهتر خودشان، مناطق بندری یا غیر بندری را به عنوان منطقه آزاد یا منطقه آزاد تجاری مشخص می‌کنند. فرق این مناطق در قوانینی است که برای آن‌ها در نظر گرفته شده؛ برای مثال، حفاظت و حراست به شکل جدی و قانونمند اجرا می‌شود و همچنین این مناطق شامل قوانین گمرکی و مالیاتی نیستند. وجود این تسهیلات باعث می‌شود تا فروشندگان اجناس خود را در شرایط بهتر و بعضاً با قیمت مناسب‌تری ارائه دهند. در نتیجه، طبیعی است که خریداران بیشتری برای خرید انواع محصول به سمت این نواحی کشیده شوند.

آشنایی با بندر انزلی

مساحت ۶۸٫۵ هکتار
موقعیت جنوب دریای خزر
ظرفیت پذیرش کالا ۱۱ میلیون تن
مساحت انبارهای مسقف ۲۱۴۶۵ متر مربع
مساحت باراندازها ۵۰۰۰۰۰ متر ۰مربع
ظرفیت ترمینال کانتینری ۱۰۰۰۰ TEU
عمق اسکله‌ها ۳٫۸ & ۴٫۴ متر فصلی
تعداد اسکله ۱۰ پست
فاصله تا مرکز شهر ۳ کیلومتر
فاصله تا رشت ۴۰ کیلومتر
فاصله تا تهران ۳۶۵ کیلومتر
فاصله تا فرودگاه ۳۵ کیلومتر

بندرانزلی مرکز شهرستان انزلی است و در غرب استان گیلان قرار دارد، بندر انزلی از شمال به دریای خزر، از جنوب به رشت و صومعه سرا، از غرب به رضوانشهر و از شرق به خمام می‌رسد. بعد از مرکز استان گیلان (رشت) انزلی پرجمعیت‌ترین شهر این استان است و در مساحت ۳۱۵ کیلومتر مربعی خود، بیش از ۱۴۸٬۰۰۰ نفر را جای داده است. ساکنان این شهر با نام جالب انزلی‌چی (به معنای اهل انزلی) شناخته می‌شوند و به زبان گیلکی صحبت می‌کنند.

تاریخچه بندر انزلی

منطقه آزاد انزلی
منطقه آزاد انزلی

سال ۸۶۳ هجری قمری، اولین باری است که در متون تاریخی از انزلی یاد شده. در آن زمان انزلی فقط یک دهکده کوچک بوده است. کم‌کم در اوایل دوره صفویه، انگلیسی‌ها، روس‌ها و همچنین دولت مرکزی کشور خودمان که پایتخت آن قزوین بود، این شهر را مورد توجه خود قرار دادند. انگلیسی‌ها شرکتی تجاری در مسکو دایر کردند و در تجارت ابریشم گیلان، راه رشت-بندر انزلی-بادکوبه به اروپا را رونق بخشیده و از آن به بعد انزلی به دروازه اروپا شناخته شد. پس از مدتی که پهلوی اول روی کار آمد، این بندر را بازسازی کرد و اسکله‌های جدیدی در آن ساخت، همچنین اداره بندر و کشتیرانی مجهزتر از همیشه شد. امروزه بندرانزلی یکی از مجهزترین بندرهای کنار دریای خزر و از زیباترین شهرهای گیلان به حساب می‌آید که هر سال هزاران تن کالا توسط کشتی به آن وارد و یا از آن خارج می‌شود.

زبان مردم بندر انزلی

ساکنان انزلی عمدتاً گیلک و ترک هستند. ترک های انزلی اکثراً از مهاجرانی بودند که در زمان حکومت اتحاد جماهیر شوروی از جمهوری آذربایجان به انزلی مهاجرت نمودند و در امور شیلات و بندر فعالیت داشتند. زبان شهر بندرانزلی فارسی و گیلکی و ترکی است. مردم بومی شهر بندرانزلی گیلک هستند و به زبان گیلکی با گویش بیه‌پس و لهجه مخصوص به انزلی و همچنین زبان فارسی معیار صحبت می‌کنند. به مردمان اهل انزلی، انزلی‌چی می‌گویند. در برخی دوره‌ها گروه‌های مختلفی از مهاجرین هم وارد این شهر شدند؛ مانند مردم ارمنی، لهستانی مهاجرت نمودند.

مذهب

اکثریت اهالی انزلی را مسلمانان شیعه تشکیل می‌دهند و با توجه به آن که بخشی از اهالی انزلی را ارمنیان تشکیل می‌دهند، مسیحیت نیز بخشی از جامعهٔ دینی این شهر را به خود اختصاص داده‌است. ارمنی‌ها و مسلمانان از دیرباز در این شهر ساحلی زندگی مسالمت‌آمیزی بر مبنای همکاری، همیاری و احترام متقابل داشته‌اند. این نزدیکی تا جایی بود که احمد نوری‌زاده دفتردار کلیسای مریم مقدس انزلی، تنها شاعر غیرارمنی جهان است، که اشعار ارمنی‌اش در کتاب‌های کشور ارمنستان تدریس می‌شود.

سوغات انزلی

سوغات انزلی
سوغات انزلی

انواع ماهیان خزری عمده‌ترین سوغات خوراکی این شهرستان است ولی انواع سبزیجات محلی، سیر و ترشیجات محلی نیز برای عرضه به مسافران وجود دارد. انزلی مرکز تولید بسیاری از صنایع دستی چوبین و همچنین صنایع مروار بافی است. بازار ماهی و بازار محلی شنبه بازار فرصتی برای خرید سوغات یا تهیه خوراکی‌های محلی برای ایام اقامت در این شهر ساحلی است. از شیرینی‌ها می‌توان به حلوا عسلی، نباتی و… اشاره کرد.

آب‌وهوای بندر انزلی

انزلی دارای هوایی مرطوب است اما در فصل تابستان هوا رو به شرجی شدن می‌رود و در زمستان هوا ملایم و گاهی نیز سرد است. اگر به این شهر بندری سفر کنید دمایی با میانگین ۱۳.۲ تا ۱۹.۲ درجه سانتی‌گراد را تجربه خواهید کرد.میانگین بارش منطقه ۱٬۸۵۰ میلی‌متر است و در برخی سال‌ها این میزان به بیش از ۲٬۰۰۰ میلی‌متر هم رسیده؛ به همین دلیل این شهر با نام «شهر باران» هم شناخته می‌شود.

بازارهای بندر انزلی

بازارهای انزلی
بازارهای انزلی

بازار کاسپین

بازار کاسپین یکی از بزرگ‌ترین بازارها در انزلی است. این بازار از لحاظ موقعیت در یکی از بهترین مکان‌های شهر بنا شده‌است. نزدیکی این بازار به شهر و همچنین خیابان پاسداران این بازار را به یکی از هدف‌های مسافران در روزهای تعطیل تبدیل نموده‌است. این بازار دارای پارکینگ اختصاصی نیز است.

مجتمع انزل مال

این مجتمع زیبا از جمله مدرن‌ترین مراکز تجاری و تفریحی استان گیلان می باشد . این مجموعه در بخش غربی شهر انزلی واقع شده است. انزل مال دارای ۱۶۲ واحد تجاری‌ست. این مرکز خرید علاوه بر واحد‌های تجاری در متراژ‌های متنوع، از سالن همایشات، باشگاه ورزشی، فود کورت، شهربازی و هایپرمارکت بزرگی در متراژ ۱۵۰۰ متر برخوردارست. محوطه سازی بی نظیر و پارکینگی با ظرفیت۵۰۰ دستگاه اتومبیل ازجمله مزایای این مجتمع تجاری تفریحی‌ست. انزل مالی یکی از چهار مرکز تجاری یا بازار بزرگ بندر انزلی است. به طور دقیق‌تر این مرکز تجاری تفریحی در محدوده بازار پردیس و نزدیک به ایستگاه هشتپر قدیم واقع گردیده است .

بازار پردیس

این بازار محل فروش صنایع دستی – پوشاک و … است. اکثر اجناس موجود در این بازار اجناس روسی است. این بازار یکی از بازارهای شلوغ انزلی است. فروش اجناس به روز با قیمت مناسب از دلایل شلوغی این بازار است. این بازار واقع در خیابان مطهری ابتدای خیابان ورزش است.

بازار ساحلی (آسیای میانه)

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری و توریستی شهر انزلی است. این بازار در کنار ساحل زیبای بندر انزلی ساخته شده و یکی از پررفت‌وآمدترین بازارهای شهرستان انزلی است. تنوع در قرفه‌های این بازار دست شما را برای خرید بازمی‌گذارد. یکی از مزیت‌های این بازار وجود پارکینگ اختصاصی به طول ۲ کیلومتر است.

شنبه بازار

قدمت این بازار به بیش از ۷۰ سال پیش بازمی‌گردد. این بازار که در مرکز شهر انزلی قرار دارد و از گذشته‌های دور از روستاهای اطراف انزلی و سایر شهرهای از شهرهای دور و نزدیک گیلان، تولیدات خود را اعم از میوه و سبزی و صیفی تا حصیر و زنبیل و رب انار و زیتون و مرغ و خروس و دست بافته‌های زیبای پشمین را به این بازار می‌آوردند. این بازار در مرکز شهر انزلی در خیابان میرزا کوچک خان برپا می‌گردد.

بازار گیلار

بازار گیلار واقع در غازیان است و بیشتر کالاهای ارائه شده در این بازار از اجناس ترک و روس است.

بازار سپه

یکی دیگر از بازارهای انزلی بازار سپه است که در میدان امام خمینی - خیابان ابوذر غفاری (خیابان سپه) قرار دارد.

دانشگاه‌ها و مراکز آموزش انزلی

  • پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی گیلان
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی
  • مؤسسهٔ آموزش عالی انوارالعلوم بندر انزلی
  • آموزشکده دریایی شهید خدادادی بندر انزلی
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی بندر انزلی
  • دانشگاه پیام نور واحد بندر انزلی
  • مؤسسه آموزش عالی موج بندر انزلی
  • مؤسسه آموزش عالی مهرآیین بندر انزلی

مناطق دیدنی انزلی

جاهای دیدنی انزلی
جاهای دیدنی انزلی

تالاب انزلی

تالاب انزلی گیلان یا «انزلی سل» در زبان گیلکی، یکی از زیباترین و مهم‌ترین تالاب‌های طبیعی آب شیرین کشور در جنوب غربی شهر بندرانزلی و دریای کاسپین است که با وجود مناظر منحصربه‌فرد، تنوع زیستی و قدمتی از ۱۵ هزار سال قبل، یکی از محبوب‌ترین مقاصد طبیعت گردی در استان گیلان به شمار می‌آید. نیلوفرهای آبی، نیزارها و لاله‌های دریایی، چشم‌اندازی شگفت‌انگیز را در تالاب خلق می‌کنند که از دیدن آن سیر نخواهید شد. قایقرانی، ماهیگیری و پرنده نگری از محبوب‌ترین تفریحاتی هستند که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید. 

کلبه وحشت انزلی

کلبه وحشت انزلی از جاهای دیدنی بندر انزلی است و در دل جنگل هفت دغنان قرار دارد. روستا یا منطقه تاریخی هفت دغنان، در ۲۵ کیلومتری غرب صومعه‌سرا، در بخش مرکزی دهستان ضیابر و روستای بهمبر و در نزدیکی بندر انزلی در استان گیلان واقع شده است. جنگل هفت دغنان نیز در نزدیکی روستای هفت دغنان قرار دارد که علاوه بر زیبایی، بسیار رعب‌آور و ترسناک است و هر کسی جرات ندارد در آن پای بگذارد.

آکواریوم انزلی

آکواریوم انزلی با بیش از ۴۰ آکواریوم، بزرگ‌ترین و کامل‌ترین آکواریوم ایران به حساب می‌آید که به یکی از جاذبه‌های اصلی شهر انزلی تبدیل شده است. ۴۰ متر تونل زیر آب، حجم سه میلیون لیتر آب، وجود آبزیان مختلفی از پنج قاره دنیا، سینماهای چند بعدی و بخش‌های تجاری و خدماتی و تفریحی در انتظار گردشگرانی است که بازدید از این آکواریوم را در برنامه خود قرار می‌دهند. نزدیکی به پایتخت، جاذبه‌های گردشگری متعدد، انواع مراکز خرید و... استقبال گردشگران از منطقه آزاد انزلی و همین طور آکواریوم آن را در پی داشته است.

حافظیه بندر انزلی

حافظیه بندر انزلی به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی استان گیلان، با شماره ۱۵۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسيده است. در کنار این بنا نمادهای دیگری از معماری و زندگی در استان گیلان قرار دارد.

مجموعه ورزشی و گردشگری دریایی مارینا کاسپین

مجموعه ورزشی و گردشگری دریایی مارینا کاسپین که با هدف ایجاد بستری امن جهت نگهداری قایق‌ها د‌ر منطقه آزاد انزلی احداث و راه اندازی شد، امروزه یکی از جامع‌ترین دیدنی های بندر انزلی محسوب می‌شود. این اسکله نخستین مارینای شمال کشور و همچنین به‌روزترین و حرفه‌ای‌ترین مجموعه تفریحات دریایی در این منطقه به ‌شمار می‌رود. هدف از احداث این مارینا، از یک سو فراهم آوردن مکانی جهت نگهداری و سرویس‌دهی به شناورهای شخصی و مالکان آنها در محیطی لوکس و مدرن است و از سوی دیگر وجود سایر امکانات ورزشی و رفاهی این مجموعه به خودی خود سبب جذب حداکثری گردشگران یا ورزشکاران علاقه‌مند به این مارینا می‌شود.

بلوار ساحلی بندر انزلی

بلوار ساحلی بندر انزلی که به بوستان ساحلی انزلی یا بلوار ساحلی قدس بندر انزلی نیز معروف است، یکی از جاذبه ‌های گردشگری بندر انزلی محسوب می‌گردد. بلوار ساحلی از قدمت بالایی نیز برخوردار است و اولین پارک به سبک اروپایی و نوین در ایران محسوب می‌شود. این بلوار با چشم‌اندازی زیبا به تاسیسات بندری و دریای خزر و ورودی تالاب بین‌المللی انزلی فضایی چشم‌نواز و دل‌انگیز را برای گردشگران فراهم ساخته است.

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان که در سال ۱۹۷۱ میلادی در ژاپن ساخته‌ شد، دارای ۵ طبقه، ۷۴ متر طول، ۱۲ متر عرض، ۲۰ متر ارتفاع و ۲۷ کابین درجه‌ یک و دو، با گنجایش حدود ۲۵۰ مسافر است. این کشتی که می‌تواند بین استان‌های ساحلی و خارجی تردد کند، از جاذبه های گردشگری بندر انزلی به شمار می‌رود و مرکز اقامتی آن در حد هتل ۴ ستاره است. کشتی مسافری، تفریحی میرزا کوچک‌ خان با امکانات و تجهیزات اقامتی و پذیرایی مناسب میزبان میهمانان علاقه‌مند به تجربه شبی به‌یادماندنی در دریای خزر است.

مجتمع تجاری ستاره شمال

مجتمع تجاری ستاره شمال حدود ۲۱۰۰۰ مترمربع مساحت دارد و در ۶ طبقه، با معماری منحصر و زیبا اولین مجتمع در منطقه آزاد انزلی به حساب می‌آید. این مجموعه با گستره متنوعی از کالاها، از مقاصد خرید و جاهای دیدنی بندر انزلی به شمار می‌رود. در طبقه همکف و اول که قسمت تجاری این مجتمع است، حدود ۴۸۰ واحد قرار دارد، طبقه دوم شامل سوئیت‌های اداری و سالن اجتماعات، طبقه سوم و چهارم سوئیت‌های اداری و اقامتی و در نهایت طبقه آخر که رستوران مجموعه است.

کاخ موزه نظامی انزلی

کاخ موزه نظامی انزلی با پنجره‌هایی بزرگ، از شمال به خزر و چشم‌انداز زیبای آن و از سمت جنوب به سرسبزی و زیبایی یک باغ پرطراوت آغوش گشوده است. گرچه این موزه نام نظامی را بر خود دارد؛ اما بنای زیبا و اشیای ظریف و هنرمندانه آن بر وجهه خشک و نظامی سلاح‌های موجود در آن چیرگی دارند. کاخ موزه نظامی که از مکان های دیدنی بندر انزلی به شمار می‌آید، همچون قوی سپیدی در باغ دلگشایی ماوا گزیده است و عطر بهارنارنج‌هایش مشام هر دیدارکننده‌ای را نوازش می‌دهد. ساخت بنای کاخ میان پشته به دستور رضاخان و به‌دست مهندسان ایرانی در سال ۱۳۰۸ آغاز شد و پس از دو سال به پایان رسید.

پل غازیان

پل غازیان روی رودخانه انزلی، بین غازیان و میان پشته و در مسیر ارتباطی تهران - رشت قرار دارد و از جمله مکان های دیدنی بندر انزلی به شمار می‌رود. این پل در زمان خود از معدود پل‌های پیشرفته جهان در نوع خود محسوب می‌شد و بر همین اساس، جزو پل‌های تاریخی ایران به ثبت رسیده‌ است. پل غازیان دارای طولی برابر با ۲۱۰ متر و عرضی معادل ۱۰ متر و ارتفاعی برابر با ۸۵/۶ متر با ۵ دهانه است که یک دهانه از آن به طول ۲۵ متر متحرک بوده‌ است.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «منطقه آزاد انزلی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره منطقه آزاد انزلی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.