زمان مطالعه: 2 دقیقه
اندیکا

اندیکا

شهرستان اندیکا یکی از شهرستان‌های استان خوزستان در ایران است. این شهرستان در شمال شرقی استان خوزستان قرار دارد.
شهرستان اندیکا
استان خوزستان
مرکز شهرستان قلعه خواجه
مساحت 2.391 کیلومتر مربع
جمعیت 120.000 تن
پیش شماره تلفن 061682

اندیکا کجاست؟

شهرستان اندیکا شمال غرب به لالی از جانب شمال به سردشت دزفول از طرف شمال و شمال شرق به استان چهارمحال و بختیاری از مشرق به ایذه و از جنوب به مسجدسلیمان محدود می‌شود. مرکز آن شهر قلعه خواجه است. مردم شهرستان اندیکا به زبان لری بختیاری تکلم می‌کنند. آسمونی در این بخش به معرفی کامل شهرستان اندیکا می پردازد. 

اندیکا کجاست؟
اندیکا کجاست؟

تاریخچه اندیکا

در گذشته در گویش محلی آنرا اندکو (اندی+کوه) می‌گفتند که اندی در زبان پارسی به معنای شگفتی و «کو» همان «کوه» می‌باشد یعنی سرزمین کوه‌های شگفت. همانگونه که می‌دانیم ساکنین میان رودان عیلامیان را مردمان ساکن کوه‌های بلند می‌دانستند و معنای عیلام از نظر آنان به‌طور خاص اشاره به ساکنین کوه‌های بلند (خوزستان) دارد، همچنین این شهرستان را (ان +ده +گا) به معنی «دهگاه» و محل نگهداری انبار غله هم گفته‌اند. این مکان نخستین مکان اسکان قوم پارس در جنوب غرب ایران بود که آثار نخستین معماری پارسی (سنگ چین بدون ملات) در قلعه بردی اندیکا نمایان است.
ادامه آثار نخستین پارسی را می‌توان در پی کلگه زرین و دژ حکومتی (آتشکده سرمسجد) مسجدسلیمان مشاهده کرد. این شهرستان پیش از این بخشی در شهرستان مسجدسلیمان استان خوزستان بود. جریان تبدیل شدن بخش اندیکا به شهرستان از سال 1384 آغاز و در نیمه دوم سال 86 نهایی شد. این شهرستان دارای 595 روستا و آبادی، 6 دهستان، 33 هزار هکتار زمین کشاورزی و 200 آثار تاریخی است. آب و هوای خوب و دو سد مسجد سلیمان و شهید عباسپور و همچنین جاده بازفت از پتانسیل‌های این شهرستان هستند. دهستان‌های شهرستان اندیکا در زمانی که بخش بود عبارت بودند از: اسلام‌آباد، اندیکا، آبژدان، چلو، شلال و دشتگل، قلعه خواجه، کوشک، للر و کتک.

  • تقسیمات اندیکا

تقسیمات کشوری این شهرستان، بنابر آنچه در نتایج آمارگیری سرشماری سال 1395 کل کشور آمده‌است، بر حسب بخش، شهر، دهستان و روستا به شرح زیر است:

بخش

  • بخش آبژدان
  • بخش چلو
  • بخش مرکزی شهرستان اندیکا

شهر

  • قلعه خواجه
  • آبژدان

دهستان‌

  • دهستان آبژدان
  • دهستان چلو
  • دهستان شلال و دشتگل
  • دهستان قلعه خواجه
  • دهستان کوشک
  • دهستان للر و کتک

جاهای دیدنی اندیکا

جزیره مصنوعی کوشک در اندیکا
جزیره مصنوعی کوشک در اندیکا

این شهرستان آب و هوایی مناسب، طبیعتی بسیار زیبا و کم‌یاب دارد و با داشتن جاذبه‌های گردشگری طبیعی گوناگون، همه ساله پذیرای گردشگرانی از سراسر استان و کشور می‌باشد. یکی از مکانهای تفریحی و گردشگری ان باغات کتک در بخش چلو است.
جاذبه ها و دیدنی های اندیکا به لحاظ تاریخی نیز بسیار دیدنی و تماشایی هستند دوراب که یکی از روستاهای باستانی است و بقعه متبرکه احمد بلد در این روستا قرار دارد کتک نیز یکی دیگر از مناطق تاریخی است که دره ای است در میان للر و کتک استودان های تاریخی که از این مناطق بر جای مانده است توجه علاقه مندان زیای را به خود جلب کرده است. روستاهای تاریخی این شهرستان بسیار متنوع هستند و تنها به این روستا ختم نمی شوند یکی دیگر از روستاهای تاریخی آن نیز روستای موری است که در جنوب کشورمان قرار دارد جالب است بدانید که معماری این روستا سنتی است از این رو گردشگران زیادی را به خود جلب می کند.
طبیعت اندیکا نیز جدای از جاذبه های طبیعی که دارد نشانگری از نعمت های الهی است این منطقه معجزه ای از توحید و خلقت پروردگار است آقار طبیعی و ارزشمندی که در این مناطق می توانید مشاهده کنید در کمتر جایی از دنیا دیده می شود.
ترین قلعه های باستانی و تاریخی همچون قلعه بردی، دژ ملکان، قلعه دلی، قلعه لیت، ارکی شلا، قلعه خواجو و … هستند از سوی دیگر کتیبه های تاریخی از دوره های مختلف تاریخ در این مناطق بر جای مانده اند که به خودی خود تماشایی هستند.

زبان مردم اندیکا

مردم شهرستان اندیکا لر بختیاری هستند و به گویش لری بختیاری سخن می‌گویند. ایل راه (گذرگاه عشایر بختیاری به ییلاق) از شهرستان اندیکا و مسیر تاراز می‌گذرد.

گالری تصاویر

منطقه توریستی اندیکا
منطقه توریستی اندیکا
 منطقه سوسن سرخاب اندیکا
 منطقه سوسن سرخاب اندیکا
غار آبی تنگسنان اندیکا جلوه‌ای از شگفتی طبیعت
غار آبی تنگسنان اندیکا جلوه‌ای از شگفتی طبیعت
آبشار طوف کما اندیکا
آبشار طوف کما اندیکا
جزیره مصنوعی کوشک در اندیکا
جزیره مصنوعی کوشک در اندیکا با خانه های ویلایی
نظر خود را درباره «اندیکا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره اندیکا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.