اختصاصی آسمونی – نوشته از مرجان دلپسند

مجید مومن شاعری و نویسنده دو مجموعه شعر با عناوین " آهسته تر از رویا " و " نقطه چین های جهان " می باشد . شاعری که نخستین جرقه های علاقه اش به شعر و شاعری در عنفوان کودکی و دوران دبستانش بر می گردد . خودش می‎گوید اشعاری که در اولین کتابهای آموزشی آموختیم و ورد زبانمان شد . مانند شعر باز باران با ترانه ، با گهرهای فراوان، می خورد بر بام خانه. او شاعری است که دارای دو مجموعه غزل با مضامین متفاوت می باشد ؛ مجموعه غزل " آهسته تر از رویا " با اشعاری با مضامین رمانتیک و احساسی و " نقطه چین های جهان”. بیشترین غزل های این شاعر مابین سال های (1393-1380) سروده شده اند . کتاب دوم غزل های وی "در سال 1398 به چاپ رسیده است . این کتاب دارای مضامین نوحماسی ، عاشقانه قرآنی ، عرفانی تاریخی و ... می باشد .

خلاقیت و نوآوری در اشعار این نویسنده در مجموعه دوم به لحاظ استفاده از تلمیحات و تعابیری مورد استفاده به چشم می خورد. این شاعر جوان تحت تعلیم اساتیدی مانند استاد سیمین بهبهانی ، استاد محمد علی شعاعی ، استاد هادی خورشاهیان ، استاد علی معلم و استاد ساعد باقری بوده است . این شاعر جز آن دسته از شاعرانی است که علی رغم رشته تحصیلی خود به عنوان یک فیلم نامه نویس با مطالعه آثار و کتب فراوانی در زمینه های ادبیات ، اشعار کهن ، شعر معاصر جهان و ... توانسته است به چنین مهارتی در سرودن اشعاری با مضامین فوق دست یابد. اشعار وی در مجموعه غزل دومش پست مدرن ، نئوکلاسیک ، عرفانی و نوحماسی می باشند . شعرحماسی برگرفته از اشعار شاعرانی مانند" فردوسی و نظامی گنجوی" می باشد . اما در اشعار این شاعر معاصر نیز می توان به اشعارسروده شده با سبک حماسی و نو حماسی برخورد . در شعر "مخروب برکه ها "در صفحه سی و یک کتاب نقطه چین های جهان آمده است ؛ می خروش همچو دریا و رود خشمگین رودگنگ خشمگین از دامن چین آمدی و یا در شعر دیگری با نام "هجوم زخم ها" نیز آمده است ؛ جنگجو بی جوشن از جنجال ها خون چکان با زخم پهلو آمده در بخش دیگر کتاب نقطه چین های جهان به اشعاری به سبک شعر نو با مضمون انتظار امام زمان و امام عصر بسیار متفاوت تر اشاره می شود.

در شعر "صخره های زیر برف" در صفحه بیست و هفت این کتاب آمده است ؛ از سکوت سازها مثل صدا بیرون بیا ودر شعر شهر سرب اندود جوانی از میان پرده های دود می آید در شعر دیگری با سبک شعر نو با مضمون انتظار با نام" اعماق آیینه " آمده است ؛ روی تک شاخی شب از اعماق آیینه بیا چشم هایم مانده بر این راه ابریشم هنوز در بخش های دیگر این کتاب نیز می بینیم که نگاه ویژه ای به حوادث و اتفاق های روزهای در گذر دارد . در شعری از همین شاعر آمده است: با دعایم غصه های پیروانم دود شد و یا در شعر دیگری آمده است ؛ مثل کودک پس از خشم عظیم موجها ماه زیبا هم میان بی پناهی مرده بود هم چنین در شعر دیگری با نام " آوارگان " آمده است ؛ چشم هایش چون همه آوارگان پر اشک بود و در نهایت خواندن این دو مجموعه غزل را به تمامی دوستداران شعر پیشنهاد می کنم .

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تحلیل بر دو مجموعه شعر اثر مجید مومن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تحلیل بر دو مجموعه شعر اثر مجید مومن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.