زمان مطالعه: 8 دقیقه
ویزای کاری آمریکا

ویزای کاری آمریکا

از روش‌های مختلف مهاجرت به کشور آمریکا مانند، مهاجرت تحصیلی، لاتاری و... یکی از راه‌های مهاجرت به آمریکا، اخذ ویزای کاری آمریکا است.

از روش‌های مختلف مهاجرت به کشور آمریکا مانند، مهاجرت تحصیلی، لاتاری و... یکی از راه‌های مهاجرت به آمریکا، اخذ ویزای کاری آمریکا است. در این مقاله آسمونی قصد داریم به مطالعه مهاجرت کاری به آمریکا و مشغول به کار شدن در این کشور بپردازیم.

ویزای کاری مهاجرتی آمریکا

ویزای کاری آمریکا
ویزای کاری آمریکا

ویزای کاری مهاجرتی آمریکا که نام دیگر آن H1B است ویزایی است که می توانید با داشتن آن به عنوان نیروی کار به خاک آمریکا پا بگذارید. این ویزا را به راحتی نمی‌توان گرفت؛ و به این صورت است که باید یک موسسه یا کارفرما در آمریکا خواستار کار شما باشد. این کارفرما باید از قبل اطلاعیه جستجوی نیروی کار خود را ابتدا در آمریکا به مدت 3 ماه و پس از آن اروپا منتشر کرده باشد و اگر نیروی مورد نظر خود را پیدا نکرد می‌تواند مشا را استخدام کند. احتمال کاریابی از این طریق حتی به زیر 20 درصد می‌رسد. این نوع مهاجرت که به درآمد می‌رسد آرامش در زندگی و آرامش روانی را به همراه دارد و فردی که مهاجرت کرده است نه تنها به دارایی های خود از قبل اکتفا نمی‌کند بلکه حقوق و مزایی نیز دریافت می‌کند. این نوع ویزا بیشتر به افراد می‌رسد که حداقل مدرک لیسانس داشته باشند و یا اگر مدرک ندارند بتوانند سابقه کاری مناسبی را ارائه کنند. همراهانی که دارنده این نوع ویزا مجازند با خود داشته باشند شامل همسر و فرزند زیر 18 سال می‌شود. روند صدور آن معمولاً یک سال به طول می‌انجامد.

مدت اعتبار ویزای کاری آمریکا

بیشترین مدت زمانی که یک فرد می تواند با داشتن ویزای کاری در خاک آمریکا مقیم باشد 3 سال است. البته امکان تمدید این ویزا تا 3 سال دیگر نیز وجود دارد. در طول این مدت کافرما می‌تواند برای کارمند خود در صورت لزوم و صلاح دید گرین کارت نیز اخذ نماید. اگر پس از گذشت 6 سال هیج تغییری در شرایط به وجود نیاید این فرد باید خاک آمریکا را ترک کند و در صورت نیاز دوباره درخواست ویزای کاری دهد.

مدارک مورد نیاز ویزای کاری آمریکا

مدارک مورد نیاز ویزای کاری آمریکا
مدارک مورد نیاز ویزای کاری آمریکا

مدارک مورد نیاز ویزای کاری امریکا عبارتند از:

  • مدارک هویتی شامل پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی جدید
  • پیشنهاد کاری یا معرفی نامه کاری
  • مدارک زبان انگلیسی
  • مدارک دانشگاهی حداقل لیسانس
  • سوابق کاری معتبر
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای کاری
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • رزومه کاری یا CV*

موسسات کاریابی آمریکا

یکی از راه‌هایی که برای مهاجرت کاری وجود دارد نیز مراجه به موسسات کاریابی و وبسایت‌های آن هاست. فرد می تواند با ارسال رزومه خود به این شرکت‌ها پیشنهادهای کاری را دریافت کند. این شرکت‌ها معمولاً بابت کاری که انجام می‌دهند مبلغی را به عنوان حق‌الزحمه دریافت می‌کنند. چند نمونه از موسسات کاریابی آمریکا را در زیر نام می‌بریم:

  • موسسه کاریابی Workebrige associate
  • موسسه کاریابی اپل وان (Apple One)
  • موسسه کاریابی نشنال ایونت
  • موسسه کاریابی جاب اسپرینگ آمریکا
  • موسسه کاریابی رابرت هلف آمریکا

بهترین و پردرآمدترین مشاغل در آمریکا (سال 2023)

نام شغل متوسط درآمد سالانه
متخصص بیهوشی 269600 دلار آمریکا
جراحان 252910 دلار آمریکا
متخصص زنان و زایمان 234310 دلار آمریکا
ارتدنتیست 228780 دلار آمریکا
سایر پزشکان 208000 دلار آمریکا
روانپزشک 194740 دلار آمریکا
مدیران ارشد 179520 دلار آمریکا
خلبان و مهندس پرواز 202180 دلار آمریکا
متخصصین رایانه های سیستم های اطلاعاتی و رایانه ای 159010 دلار آمریکا
مدیران معماری و مهندسی 152350 دلار آمریکا
مدیران بازاریابی 135030 دلار آمریکا
مدیران علوم طبیعی 137900 دلار آمریکا
مهندس نفت 130850 دلار آمریکا

مهاجرت به آمریکا از طریق کار

ایالات متحده آمریکا، اولین اقتصاد جهان است و انتظار می‌رود شرایط کار و کارمندان در این کشور خوب باشد. هر ساله افراد زیادی برای زندگی و یافتن کار به این کشور مهاجرت می‌کنند. به‌طورکلی، حقوق و دستمزد در ایالات متحده وضعیت خوبی را دارد و کارمندان از محیط کار راضی هستند. اگر شما نیز قصد مهاجرت به آمریکا از طریق کار را دارید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید دراین‌رابطه، اطلاعات لازم را دریافت کنید.

ویزای کار آمریکا چیست؟
ویزای کار آمریکا چیست؟

ویزای کار آمریکا چیست؟

ویزای کاری ایالات متحده به شما اجازه مهاجرت به این کشور را می‌دهد؛ اما با اخذ این ویزا، تنها برای مدت معینی اجازه کار در این سرزمین به شما داده می‌شود که این زمان، درون فرم قرارداد کاری یا ویزا ذکر گردیده است. افراد برای دریافت ویزای کار این کشور باید شرایط خاصی را داشته باشند و همچنین، مدارک تعیین شده را ارائه دهند. در ادامه به تشریح این شرایط و مدارک می‌پردازیم:

اخذ ویزا برای کار

 متقاضیانی که قصد مهاجرت به آمریکا از طریق کار به‌صورت دائم را دارند، گرین کارت نیاز اصلی آن‌ها خواهد بود. این کارت، اقامت و ویزای دائم این کشور را تأیید می‌کند که پنج نوع این کارت، به اشتغال اختصاص‌یافته است. در متن ذیل، توضیح کاملی در مورد ویزاهای مختلف گرین کارت، برای مشاغل خواهیم داد تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید:

ویزای EB-1

ویزای EB-1، به افرادی تعلق می‌گیرد که توانایی‌های استثنایی در حرفه خود دارند. این اشخاص، باید جوایز و دستاوردهایی را داشته باشند تا بتوانند معتبرترین ویزای شغلی دائم در این کشور را دریافت نمایند. ویزای EB-1  جهت دریافت گرین کارت سه گروه از افراد را پوشش می‌دهد:

 ویزای EB-1A

اولین گروه واجد شرایط دریافت این کارت هستند که برای مهاجرت به آمریکا از طریق کار باید مهارتی خاص در یک شغل منحصربه‌فرد داشته باشند. آنها درخواست ویزای همیشگی خود را به وزارت مهاجرت ایالات متحده ارسال می‌کنند که در این پروسه، به هیچ‌گونه پیشنهاد شغلی یا درخواستی از طرف کارفرما نیازی نیست و تنها به دلیل توانایی‌هایشان در استخدام آمریکا قرار می‌گیرند.

 ویزای  EB-1B

شامل اساتید و پژوهشگرانی می‌شوند که تحقیقات عمده‌ای را در رزومه خود دارند. این گروه به پیشنهاد شغلی نیاز دارند.

ویزای   EB-1C

این گروه شامل اشخاصی می‌شود که در 3 سال گذشته حداقل 1 سال، مدیریت یک شرکت بین‌المللی را به عهده داشته باشد. این گروه باید توسط یک کارفرمای آمریکایی نیز پذیرفته شوند.

ویزای کار آمریکا
ویزای کار آمریکا

 

ویزای EB2 جهت دریافت گرین کارت

افرادی که دارای تحصیلات بالا و یا مهارت‌های ویژه‌ای هستند و تصمیم مهاجرت به آمریکا از طریق کار را دارند، واجد شرایط اخذ ویزای EB2 می‌شوند. متقاضیان این ویزا، باید پیشنهاد شغلی از یک شرکت آمریکایی داشته باشند. همچنین، کارفرمای آنها باید برای دریافت ویزا درخواست کار را به وزارت کار ایالات متحده ارسال کرده و تأییدیه‌ای را دریافت نماید. این ویزا همچون ویزای EB1 دارای سه زیر گروه هستند:

  • افرادی که تحصیلات عالی را به پایان رسانده‌اند.
  • افراد توانمند
  • کارشناسانی که از حقوق شهروندی این کشور صرف‌نظر می‌کنند.

این افراد باید توانایی خود را نشان دهند و ثابت کنند که حضورشان در آمریکا به نفع آن دولت است.

انواع ویزای کار موقت USA

ابتدا به یاد داشته باشید که برخلاف اکثر کشورها نمی‌توانید به‌راحتی برای ویزا اقدام نمایید؛ چرا که کارفرمای آمریکایی متقاضی رسمی است و پس از دریافت مدارک، باید از طرف شما درخواست را به سفارت ارائه کند. شما باید بسته به حرفه‌ای که می‌خواهید در آن کار کنید، برای مهاجرت به آمریکا از طریق کار اقدام کنید؛ اما نکات مشترکی بین تمام ویزاهای کاری USA وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • درخواست ویزا باید توسط کارفرمای ایالات متحده برای متقاضی ارسال شود.
  • حضور خارجی شرکت آمریکایی باید ثابت گردد.
  • ویزای کار باید مدت اعتبار محدودی داشته باشد.
  • پیشنهاد کار باید از همان کارفرمای متقاضی صورت گیرد.

مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای کار ایالات متحده

قبل از درخواست ویزای کار USA موارد اساسی وجود دارند که شما موظف به رعایت آن‌ها هستید. اگر این نکات در درخواست ویزا رعایت نگردد، سفارت حق دارد درخواست ویزا را رد نماید؛ بنابراین، اگر قصد مهاجرت به آمریکا از طریق کار را دارید، به تمام موارد ضروری که برای رسیدن به هدفتان اهمیت ویژه‌ای دارند، توجه داشته باشید. برای اینکه در مورد این عناصر ضروری شک نداشته باشید، به شرح مفصل آن‌ها پرداخته‌ایم:

تأییدشدن درخواست کار توسط وزارت مهاجرت ایالات متحده

مهم‌ترین مدرکی که قبل از درخواست ویزای کار به آن نیاز دارید، داشتن تأییدیه درخواست کار موقت است. شما باید این تأییدیه موقت را از USCIS دریافت نمایید، برای این منظور کارفرمای آمریکایی باید به این دفتر مراجعه نماید و تنها زمانی می‌توانید پروسه ویزا را آغاز کنید که این درخواست تأیید گردد؛ اما باز هم نمی‌توان اظهار داشت که تأیید این درخواست، به معنای قطعی بودن آن است؛ چرا که درخواست مهاجرت به آمریکا از طریق کار در سفارت انجام می‌شود و این دو مکان مجزا از یکدیگر هستند. حتی ممکن است اداره مهاجرت، درخواست کار موقت را تأیید کند؛ اما سفارت به دلایلی آن را رد نماید.

تأیید گواهی کار از طریق وزارت کار

قبل از درخواست برای کار موقت با مهاجرت، کارفرمای ایالات متحده باید برای تأیید گواهی کار از طرف شما به وزارت کار مراجعه نماید. این گواهی تأیید می‌کند که حضور شما به‌عنوان کارمند موقت، به فرصت‌های شغلی شهروندان این کشور آسیبی نمی‌رساند.

شرایط ویزای کار آمریکا
شرایط ویزای کار آمریکا

شرایط ویزای کار آمریکا

پس از تهیه مدارک، شما باید شرایط لازم برای دریافت ویزای شغلی را داشته باشید. این شرایط عبارت‌اند از:

  • ویزای که برای تمام مدت اقامت و شش ماه پس از آن معتبر باشد.
  • عکسی که روی ویزا گذاشته می‌شود و به همراه فرم درخواست به سفارت ارسال می‌گردد.
  • شماره رسیدی که از USCIS هنگام تأیید درخواست کار موقت دریافت می‌کنید.
  • سند تأیید شده‌ای که نشان می‌دهد شما برای مهاجرت به آمریکا از طریق کار درخواست داده و هزینه آن را پرداخت کرده‌اید.

علاوه بر این مدارک که برای تمامی ویزاهای شغلی ایالات متحده لازم است، بسته به نوع ویزا، مدارک خاصی نیز توسط سفارت موردنیاز خواهد بود.

تمدید ویزای کار

وقتی اعتبار ویزا شما تمام شود، باید به کشور خود بازگردید؛ اما اگر از ایالات متحده خارج نشوید، ممکن است تمدید ویزا دشوار یا غیرممکن باشد؛ بنابراین، باید قبل از انقضای آن درخواست خود را به سفارت ارسال نمایید.

درخواست ویزای خانواده

هنگامی که ویزای شغلی خود را دریافت کردید، یکی از حقوق شما درخواست ویزا برای خانواده است؛ اما این تقاضا برای خانواده شما به نوع ویزا شما بستگی دارد. اگر ویزای H دارید، می‌توانید برای خانواده خود ویزای H-4 اخذ نمایید. اگر ویزای L داشته باشید، قادر خواهید بود خانواده خود را با ویزای L-2 به آمریکا دعوت کنید. اگر مهاجرت به آمریکا از طریق کار شما از نوع Q باشد، خانواده شما می‌توانند ویزای Q-3 را دریافت کنند. به همین ترتیب، با ویزای O، خانواده با ویزا O-3 و با ویزای P، اعضای خانواده با گذرنامه P-4 خواهند توانست به این کشور مهاجرت نمایند.

درخواست ویزا
درخواست ویزا

در صورت فسخ قرارداد کار، تکلیف ویزا چه می‌شود؟

یکی از سؤالات متداولی که برای اکثر افراد مطرح می‌شود، این است که اگر مدت استخدام کارمند تمام شود یا بنا به دلایلی نخواهد به کار ادامه دهد، درصورتی‌که ویزای کار همچنان معتبر باشد چه خواهد شد؟

اگر کارمند مایل به ادامه همکاری با کارفرمای آمریکایی نباشد و به نحوی قرارداد را فسخ کند، ویزای دریافتی که فرد توسط مهاجرت به آمریکا از طریق کار اخذ کرده است، معتبر نخواهد بود. ویزای شغلی موقت باید برای مقاصد کاری استفاده گردد؛ بنابراین زمانی که کار به پایان برسد، حتی اگر هنوز از نظر قانونی معتبر باشد، منقضی می‌شود.

فسخ قرارداد، به این معنی است که کارمند باید به کشور خود بازگردد و دیگر نمی‌تواند از ویزای کار برای اقامت خود استفاده نماید. اگر کارمند، خانواده خود را با ویزای کاری خود به آمریکا آورده باشد، ویزاهای آنها نیز لغو می‌گردند؛ زیرا این ویزا‌ها به ویزای کار کارمند مرتبط هستند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی داشتیم کلیه موارد موردنیاز برای مهاجرت به آمریکا از طریق کار و انواع اخذ آنها را بیان کنیم. این موارد در نگاه اول ساده هستند؛ اما در عمل می‌توانند پیچیده و دلسردکننده شوند. به همین منظور، شما باید از یک آژانس مهاجرتی قانونی کمک بگیرید.

نظر خود را درباره «ویزای کاری آمریکا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ویزای کاری آمریکا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.