زمان مطالعه: 3 دقیقه
سفارت آمریکا در ایران

سفارت آمریکا در ایران

سفارت آمریکا در ایران امروزه با نام «موزهٔ 13 آبان» برای تماشای علاقه‌مندان در دسترس عموم است.

اغلب کشورها در ایران سفارت دارند و کسانی که قصد اخذ ویزا دارند باید به سفارت آن کشور مراجعه کنند. آمریکا هم در ایران تا قبل از ماجرای اشغال سفارت آمریکا دارای ساختمان سفارت در تهران بود. اما پس از آن ماجرا دیگر موقعیت خود را از دست داد. آسمونی در این بخش در مورد سفارتخانه آمریکا در ایران البته سفارتخانه سابق آمریکا صحبت می کند.

سفارتخانه آمریکا در ایران

همانطور که می دانید به دلیل مشکلات سیاسی که بین ایران و آمریکا وجود دارد، کشور آمریکا در ایران سفارتخانه ای ندارد. اما در گذشته، سفارت آمریکا در منطقه مرکزی تهران واقع شده است. جایی که الان تقاطع خیابان طالقانی و مفتح است اما در زمان تسخیر نام این دو خیابان تخت جمشید و دروازه دولت بود.
سفارت آمریکا تا منطقه بازار تهران حدود 10 دقیقه و تا سفارتخانه های روسیه و بریتانیا و فرانسه حدود 5 دقیقه فاصله دارد. روشن است که مکان یابی سفارت هوشمندانه بوده تا بتوان درک دقیقی از ساختار اجتماعی و مردم، فارغ از تبلیغات حکومت پیدا کرد. آمریکایی ها هم می توانستند مانند خیلی از کشورها در بهترین مناطق تهران سفارتخانه داشته باشند اما آن هنگام کارکرد اصلی سفارت، یعنی به دست آوردن تصویر دقیق از کشور میزبان را فدا می کردند.
سفارتخانه حدود 1000 متر در خیابان طالقانی امتداد دارد و در این 1000 متر، 4 در تعبیه شده است. در اصلی در میانه قرار گرفته است و در کنار آن، هنوز هم نشان ایالات متحده دیده می شود. البته رنگ ورو رفته و کمی هم تخریب شده.

هم‌اکنون سفارت سوئیس در تهران، مسئولیت حفاظت منافع آمریکا در ایران را بر عهده دارد.

وضعیت سفارت آمریکا در تهران

وضعیت سفارتخانه امریکا در ایران
وضعیت سفارتخانه امریکا در ایران

سفارتخانه از سال 1358 تغییرات بسیاری کرده است. بخشی از قسمت شمالی سفارت در حال حاضر تبدیل به باشگاه ورزشی شده است و در بخش جنوبی هم کتابفروشی تاسیس شده است. دیوارها البته فرق اساسی با قبل پیدا کرده و روی آنها شعارهای انقلابی و ضد آمریکایی نوشته شده است.
این دیوارها اغلب سوژه ای برای عکاسان و فیلمبرداران خارجی مستقر در تهران هستند تا با نشان دادن آنها به موضوع رابطه ایران و آمریکا بپردازند. از این نمای بیرونی که بگذریم داخل سفارت تغییرات دارد. تعدادی سوله و ساختمان ساخته شده است که کاربری آنها از سالن اجتماعات گرفته تا رستوران و نمازخانه است.
ساختمان اصلی از نظر معماری دست نخورده باقی مانده است، با فاصله از در اصلی اما همچنان نزدیک به خیابان، باغچه زیبایی با درختانی بلند این ساختمان را به دیوارهای کوتاه سفارت وصل می کند. محیط سفارت البته همین فضای سبز را ندارد. پر است از درختان بلند و بوته های بلند و کوتاه. اگر این فضا را کنار جوی آبی که از میانه سفارت می گذرد قرار دهیم می فهمیم اینجا خود، یک باغ قلهک دیگر است.
یک ساختمان دو طبقه در میانه سفارت، خانه سفیر است. این خانه در حال حاضر متروکه و بسته است. البته ساختمان سفارت هم بسته است و فقط به صورت گروهی و با هماهنگی قبلی می توان از آن بازدید کرد.
برخی شنیده ها حاکی از این است که از زیر سفارت تا میدان امام خمینی و موزه عبرت تونلی بوده است. از این تونل برای انتقال زندانیان سیاسی مهم به اینجا و بازجویی و... استفاده می شد و گفته می شود که سولیوان هم از همین راه فرار کرده است. هر چند نمی توان این شنیده ها را تایید کرد اما باید گفت نمی توان خیلی هم به آن بی اعتماد بود.
ساختمان اصلی سفارت 3 طبقه دارد. 2 طبقه اصلی و یک طبقه زیرزمین که البته خیلی هم نمی توان به آن زیرزمین گفت. برای ورود به این ساختمان، هم می توان از در مقابل خیابان اقدام کرد و هم از در پشتی. به نظر می رسد در پشتی صرفا برای استفاده کارکنان سفارت بوده و در جلویی برای مراجعه مردم.
درکنار درها مجسمه هایی از نماد کاریکاتوری مجسمه آزادی و دیپلمات های دستگیر شده آمریکایی دیده می شود.

آدرس سفارت آمریکا

  • تهران، خیابان طالقانی، رو به روی بوستان هنرمندان، سفارتخانه امریکا

ویزای کشور آمریکا

مسافران برای ورود به ایالت متحده آمریکا نیاز به ویزا دارند. به دلیل نداشتن سفارت آمریکا در ایران، مسافرین ایرانی برای اخذ ویزا باید به یکی از کشورهای همسایه ترجیحاً به ارمنستان (ایروان)، ترکیه (انکارا) و امارات (دبی) مراجعه کنند تا پیکاپ ویزا آمریکا انجام شود. در صورتی که مسافران قصد مصاحبه در کشورهای دیگر را نیز داشته باشند، می توانند جهت تعیین وقت مصاحبه اقدام نمایند.
مراحل اخذ ویزای آمریکا به صورت زیر است:

  • فرم DS-160 باید به صورت کاملاً حرفه ای و صحیح تکمیل گردد.
  • وقت مصاحبه و واریز وجه سفارت آمریکا باید انجام شود.
نظر خود را درباره «سفارت آمریکا در ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سفارت آمریکا در ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.