زمان مطالعه: 4 دقیقه
همه چیز درباره قرص سایتوتک

همه چیز درباره قرص سایتوتک

قرص سایتوتک چیست؟قرص سایتوتک (Cytotec) در 1973 عرضه و اولین بار برای درمان زخم معده از آن استفاده شد. این دارو در...

قرص سایتوتک چیست؟

قرص سایتوتک (Cytotec) در 1973 عرضه و اولین بار برای درمان زخم معده از آن استفاده شد. این دارو در قالب قرص‌های 100 و 200 میکروگرمی و با نام دیگری همچون میزوپروستول (Misoprostol) تولید می‌گردد. شرکت اصلی تولید کننده سایتوتک کمپانی فایزر امریکا است. این قرص هم به شکل واژینال و هم زیر زبانی برای سقط جنین استفاده می‌شود. همچنین اگر مرگ داخل رحمی رخ داده باشد، پزشک این قرص را برای دفع جنین تجویز می‌کند. سایتوتک علاوه بر سقط جنین در موارد دیگری مانند درمان زخم معده، القای زایمان و درمان خونریزی بعد از زایمان استفاده می‌شود. در یک تحقیق مشخص شد که مصرف حداکثر 600 میکروگرم سایتوتک بصورت واژینال و یا 800 گرم آن بصورت خوراکی تا 95 درصد باعث سقط جنین در 3 ماهه اول بارداری می شود.



موارد مصرف قرص سایتوتک

  • درمان اولسر پپتیک
  • سقط خودبخودی
  • ایجاد زایمان زودرس
  • سقط جنین
  • درمان زخم معده

 

نحوه مصرف قرص میزوپروستول

پس از خرید قرص سقط جنین سایتوتک وقتی که از سایتوتک برای سقط جنین استفاده می‌شود معمولا قرص میفپریستون نیز همراه آن تجویز می‌شود؛ بنابراین ابتدا یک قرص 200 میکروگرم میفپریستون مصرف کرده و 24 تا 48 ساعت صبر کنید. ممکن است پس از مصرف آن خونریزی خفیفی داشته باشید. بعد از 24 ساعت و قبل از 48 ساعت از 4 قرص 200 میکروگرم سایتوتک استفاده کنید. دو روش برای استفاده از قرص سایتوتک وجود دارد:

  •  قرار دادن قرص در واژن
  • در دهان به صورت زیر زبانی

که هر دو روش تاثیر گذار است.  

مصرف قرص سایتوتک واژینال

مرحله اول: ابتدا ادرار کنید و سپس دست‌ها را بشویید و دراز بکشید. مرحله دوم: با انگشت چهار قرص را در درون واژن قرار دهید. لازم نیست که قرص‌ها در محل خاصی قرار بگیرند، فقط تا آنجا که انگشتان با آنها در تماس هستند کافی است. مرحله سوم: در نهایت لازم است به مدت 30 دقیقه دراز بکشید.  

مصرف قرص سایتوتک از طریق دهان

مرحله اول: قبل از هرچیز اندکی آب بنوشید تا دهانتان خیس شود. مرحله دوم: چهار قرص را بین گونه‌ها و دندان‌های پایین قرار دهید (دو قرص در هر طرف). قرص‌ها را به مدت 30 دقیقه در این حالت نگهدارید. توجه داشته باشید که در مدت این 30 دقیقه از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. مرحله سوم: در نهایت بعد از 30 دقیقه، با آب باقیمانده قرص‌ها در دهان را میل کنید. بعد از مصرف قرص‌ها تا 2 هفته احتمال سقط شدن جنین هست، ولی بطور معمول در 12 ساعت اول پس از مصرف قرص‌ها جنین سقط می‌شود.  

عوارض مصرف سایتوتک با میفپریستون

  • گرفتگی، تهوع، استفراغ، بیماری اسهال، خون ریزی شدید، عفونت
  • این شیوه حدودا 8 تا 10 درصد از زمان ناموفق است و احتمال پیگیری سونوگرافی اضافی و جراحی برای پایان دادن به بارداری را دارد.
  • توصیه نمی شود که زنان ابتلا به کم خونی، اختلال های خون ریزی، بیماری کبد یا کلیه، اختلال تشنج، بیماری حاد التهابی روده یا افردی که از دستگاه رحمی داخلی استفاده میکنند از این شیوه استفاده کنند.


مصرف سایتوتک همراه متوترکسات

متوترکسات یک شیوه سقط دارویی است که تا 7 هفته نخست( 49 روز بارداری) مورد استفاده قرار می گیرد. در این شیوه، متوترکسات بصورت خوراکی یا تزریق در طی مراجعه نخست داده میشود . همچنین آنتی بیوتیک هم برای جلوگیری از عفونت داده میشوند . پس از خرید قرص سایتوتک قرص های سایتوتک (میزوپروستول) هم سه تا 7 روز بعد بصورت خوراکی یا بصورت شیاف مورد استفاده قرار می گیرد. این شیوه معمولاً سبب انقباضات و بیرون کردن جنین میشود . این فرآیند امکان دارد چند ساعت یا چند روز طول بکشد. متوترکسات عمدتاً در درمان سرطان و آرتریت روماتوئید استفاده میشود ، برای این که به سریع ترین سلول های بدن از نظر رشد حمله میکند . در خصوص سقط جنین هم باعث جدایی جنین از جفت میشود . استفاده از این دارو برای سقط، به وسیله FDA تائید نشده است. عوارض کلی قرص سایتوتک سردرد، تهوع، کرامپ رحمی، دل درد، بیماری اسهال، نفخ، تب، پارگی رحم، اختلال های انعقادی، خون ریزی شدید و غیرطبیعی واژینال، قائدگی نامرتب یا افزایش یافته



بعد از مصرف سایتوتک چه اتفاقی می افتد؟

درد شکمی که معمولا از 2 ساعت بعد از مصرف قرص سایتوتک شروع می شود. اگر دل درد شدید بود میتوان از قرص ژلوفن یا هیوسین برای کاهش درد استفاده کرد. اسهال و استفراغ که البته با شدت کمتری و به سرعت قطع می شود تب و لرزش بدنی مانند سرماخوردگی که به مرور کم می شود خونریزی و سقط جنین. خونریزی به شکل دفع لخته خون بصورت ناگهانی یا ذره ذره اتفاق میوفتد که با کنده شدن جفت افت فشارخون اتفاق میوفتد. فقط زمان این خونریزیها نباید بیشتر از 1 هفته بطول بیانجامد و بعد از ان باید برسی شود که علت چیست. در خانمهایی که سابقه سزارین دارند به هیچ عنوان خودسرانه استفاده نکنند چون احتمال پارگی رحم وجود دارد که بایستی حتما تحت نظر پزشک از این قرصها استفاده کنند. ولی معمولا در 8 تا 12 ساعت اول پس از مصرف قرصها جنین سقط می شود. گاهی با مصرف یک دوره از قرص های سایتوتک خونریزی شروع نمیشود وباید مجددا بعد از 3روز دارو را تکرار کرد. هرگز خودسرانه شیاف میزوپروستول یا امپول استفاده نکنید چون شما با عوارض ان اشنا نیستید حتی بسیاری مواقع خانمها دچار یک خونریزی کاذب میشوند در صورتیکه هنوز ساک حاملگی در رحم وجود دارد. بهرحال شما باید تا 1هفته بعد یک سونوی مجدد تکرار کنید تا از سقط کامل اطمینان حاصل کنید.وباز یاداوری میکنم که در 80درصد موارد با این داروها سقط کامل صورت نمیگیرد و ممکن است شما مجبور به کورتاژ یا ساکشن شوید. چون باقی ماندن بقایای جفتی اجتناب ناپذیراست.وابن بقایای جفتی ممکن است باعث عفونت رحمی یا خونریزی منجر به مرگ شود.

نظر خود را درباره «همه چیز درباره قرص سایتوتک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره همه چیز درباره قرص سایتوتک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.